فروش الکل سفید باید با نسخه پزشک و در داروخانه انجام بگیرد ولی در برخی از فروشگاه‌های کرمانشاه شیشه‌های الکل سفید همچون یک کالای آزاد به‌فروش می‌رسد که بی‌شک خارج از شبکه توزیع بهداشتی و به‌ طور غیرقانونی این کار انجام می‌شود.

عکس/فروش بدون نسخه الکل سفید در برخی فروشگاه‌های کرمانشاه

سلامت نیوز: فروش الکل سفید باید با نسخه پزشک و در داروخانه انجام بگیرد ولی در برخی از فروشگاه‌های کرمانشاه شیشه‌های الکل سفید همچون یک کالای آزاد به‌فروش می‌رسد که بی‌شک خارج از شبکه توزیع بهداشتی و به‌ طور غیرقانونی این کار انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مصرف مشروبات الکلی در هر جامعه‌ای با توجه به اندازه و نوع مصرف با موانعی روبه‌رو است و در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل منع شرع مقدس اسلام و عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدتی که از خود نشان می‌دهد، با منع قانونی و شرعی همراه است و به‌عنوان گناهی کبیره شناخته شده است.

از بین رفتن عقل و هوشیاری، بروز رفتارهای جنون‌آمیز، تصادفات مرگ‌بار، وقوع جرائم اخلاقی و خدشه‌دار شدن آبروی اجتماعی از جمله پیامدهایی است که بارها از طرف افراد مصرف‌کننده مشروبات الکلی دیده شده و بسیار نتایج غیرقابل جبرانی از خود به‌جای گذاشته شده است.

با وجود آثار غیرقابل جبران مصرف مشروبات الکلی، برخی افراد اقدام به استفاده از این ماده خطرناک می‌کنند و نکته نگران‌کننده‌تر این است که طی چند وقت اخیر شیشه‌های الکل سفید با طعم‌های خوراکی و بدون خاصیت تلخ‌کنندگی در برخی از مراکز دیده شده و یا به‌فروش می‌رسد.

تولید الکل سفید در کشور ما با هدف پزشکی و برای استعمال در مواردی همچون ضدعفونی وسایل و برخی زخم‌ها صورت می‌گیرد که متاسفانه افرادی به‌دلیل ناآگاهی اقدام به مصرف خوراکی آن می‌کنند.

کوتاهی برخی از شرکت‌های تولیدکننده در زمینه رعایت استانداردهای قانونی تولید این ماده در تشدید مصرف الکل سفید موثر است که بی‌شک مراجع قانونی باید بدون فوت وقت و سهل‌انگاری اقدام قانونی لازم را در این زمینه به‌عمل آورند.

فروش الکل سفید قاعدتا باید با نسخه پزشک و در داروخانه انجام بگیرد که در برخی از فروشگاه‌های مواد خوراکی و غذایی شهر کرمانشاه شیشه‌های الکل سفید همچون یک کالای آزاد به‌فروش می‌رسد که بی‌شک خارج از شبکه توزیع بهداشتی و به‌طور غیرقانونی این کار انجام می‌شود.

جمع‌آوری مواد الکلی به‌دست آمده از گندم

معاون فنی معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: چندی پیش گزارشاتی از معاونت غذا و دارو مبنی بر وجود مواد الکلی استحصالی از گندم به‌دست رسید که بلافاصله نسبت به جمع‌آوری آن از برخی از مراکز اقدام شد.

رامین رضایی‌زنگنه افزود: این ارگان نسبت به معدوم‌سازی مواد غذایی غیرطبیعی در نخستین فرصت وارد عمل می‌شود و در زمینه جمع‌آوری مواد غیرقانونی و قاچاق وظیفه خود را انجام می‌دهد.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اعلام کرد: مصرف مشروبات الکلی در داخل کشور از نظر عرفی، فرهنگی و شرعی غیرقابل قبول و حرام عنوان و در ردیف هنجارهای ممنوع قرار داده شده است.

علیرضا قاسمی با تاکید بر اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هر گونه مصرف مشروبات الکلی قابل قبول نیست، تصریح کرد: حتی در مناطق و کشورهایی که مصرف مشروبات الکلی با قبح شرعی و قانونی مواجه نیست، چارچوب مشخص و معینی برای مصرف آن در نظر گرفته شده است.

توزیع مشروبات الکلی غیراستاندارد در بازار سیاه

وی با اشاره به اینکه در جامعه‌ای که مصرف مشروبات با منع عرفی و شرعی مواجه است، شاهد تولید و توزیع آن از منابع زیرزمینی هستیم، افزود: در چنین جامعه‌ای مشروبات از طریق بازار سیاه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

به گفته قاسمی، مشروبات الکلی به سیستم ایمنی بدن آسیب رسانده و مشکلات متعددی برای افراد ایجاد می‌کند و حتی منجر به از دست رفتن بینایی و یا آسیب به سیستم گوارشی می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه خاطرنشان کرد: لذت آنی مصرف مشروبات الکلی مانع از توجه به پیامدهای بعد از مصرف برای مصرف‌کنندگان می‌شود.

انزوا و از بین رفتن آبروی اجتماعی در فرد الکلی

قاسمی با بیان اینکه افرادی که به مصرف افراطی و آزاد مشروبات الکلی در برخی کشورها روی می‌آورند به‌عنوان فردی معتاد شناخته می‌شوند، گفت: مصرف مشروبات الکلی به‌دلیل بروز مشکلات فیزیکی و نیز از بین رفتن موقعیت اجتماعی مسیر زندگی و کاری فرد مصرف‌کننده را تغییر داده و چنین فردی به انحطاط خواهد رفت.

قاسمی انزوا و دوری فرد مصرف‌کننده مشروبات الکلی را به‌عنوان آسیبی دیگر از لحاظ اجتماعی معرفی کرد و گفت: هنگامی که مصرف پنهانی مشروبات از حالت پنهانی خارج شود، بسیاری از نزدیکان و دوستان از فرد دوری کرده و مصرف‌کننده را در دنیای تاریک خود رها خواهند کرد.

این استاد دانشگاه به اصحاب رسانه و جراید توصیه کرد که با آگاهی از مشکلات و پیامدهای مصرف مشروبات الکلی و با اطلاع‌رسانی، زمینه بیشتر آموزش به جامعه را فراهم کنند، چراکه با آموزش صحیح می‌توان از گسترش آن جلوگیری به‌عمل آورد.

یک پزشک عمومی با تاکید بر اینکه مصرف مشروبات الکلی به هر شکلی تاثیرات کوتاه‌مدت و یا درازمدتی از خود به‌جای می‌گذارد، گفت: تهوع، سرگیجه و استفراغ از آثاری است که در زمان اندکی بر مصرف‌کننده ظاهر می‌شود و در مرحله نخست، سیستم گوارشی فرد را دستخوش تغییر کرده و به آن آسیب می‌رساند.

پرویز سالاری دگرگونی و آسیب به سیستم عصبی را از عوارض بلندمدت مصرف مشروبات الکلی عنوان کرد و افزود: پارکینسون و آلزایمر از بیماری‌هایی هستند که بر اثر مصرف مداوم مشروبات در فرد الکلی پدیدار شده و به قلب و ریه آسیب می‌رساند.

وی عوارض کبدی و سیروز کبدی را از شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی عنوان کرد و افزود: این بیماری منجر به التهاب شدید کبد در فرد می‌شود و بسیاری از بافت‌های سلول‌های کبدی را از بین خواهد برد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با تاکید بر اینکه خرید و فروش مشروبات الکلی در هر صورتی برخلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: هر شخصی که به هر شکلی اقدام به خرید، توزیع و یا فروش مشروبات الکلی در داخل کشور کند، مجرم بوده و مجازات خواهد شد.

سردار کریم کشوری اظهار داشت: تدابیر شدیدی در مرزهای استان توسط نیروهای انتظامی و نظامی به‌منظور جلوگیری از ورود این مشروبات وجود دارد و خرید و فروش آن با جدیت کنترل می‌شود.

به گفته کشوری، کشفیات متعددی در مرزهای استان در زمینه مشروبات الکلی وجود دارد و هر شخصی که در زنجیره مصرف و یا فروش این مشروبات قرار بگیرد، براساس موارد قانونی مورد مجازات خواهد گرفت.

جلوگیری از توزیع، فروش و یا مصرف مشروبات الکلی و نوشیدنی‌های غیرمجاز علاوه بر اینکه به تدابیر مسئولان مربوطه نیاز دارد، به همکاری و افزایش آگاهی و هوشیاری مردم به پیامدهای مصرف این مشروبات وابسته است و باید با در نظر گرفتن تدابیر شدیدتر، عرصه برای خودنمایی سودجویان و توزیع‌کنندگان تنگ‌تر شود.

الکل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha