یک کارشناس روانشناسی با تاکید بر اهمیت بهداشت روان در خانواده‌ها، گفت: سلامت روان چیزی بیش از عدم وجود بیماری روحی است بدین معنی که صرفا به لحاظ نداشتن بیماری روحی نمی‌توان سلامت روان را در یک فرد صد در صد تایید کرد.

سلامت نیوز: یک کارشناس روانشناسی با تاکید بر اهمیت بهداشت روان در خانواده‌ها، گفت: سلامت روان چیزی بیش از عدم وجود بیماری روحی است بدین معنی که صرفا به لحاظ نداشتن بیماری روحی نمی‌توان سلامت روان را در یک فرد صد در صد تایید کرد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نگار بیات با بیان این مطلب، اظهار کرد: بسیاری از افراد از بیماری خاص روحی قابل تشخیص رنج نمی‌برند اما واضح است که برخی از ما به لحاظ روحی سالم‌تر از دیگران هستیم.

وی تصریح‌ کرد: سلامت روان مفهومی است که چگونگی تفکر، احساس و عملکرد ما را در مواجهه با موقعیت‌های زندگی نشان می‌دهد و به درک ما از خود و زندگی‌مان بستگی دارد.

این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه حفظ سلامت روان نیز مانند سلامت جسم حائز اهمیت است، افزود: ضروری است برای حفظ سلامت و آگاهی کامل، راه‌های مقابله با هیجانات کاذب و استرس‌ها شناسایی شود و در خانواده‌ والدین به همراه فرزندان خود بیاموزند که در مواجه با شرایط مختلف چگونه رفتار کنند، در این وضعیت قطعا شاهد افزایش بهداشت روانی و کاهش فشارهای روانی وارد شده به اعضاء خانواده خواهیم بود.

وی توانایی لذت بردن از زندگی برای داشتن سلامت روان را ضروری دانست و خاطرنشان‌ کرد: هدف اصلی بهداشت روانی پیشگیری است و این منظور بوسیله ایجاد محیط فردی و اجتماعی مناسب حاصل می‌شود.

بیات با یادآوری این مطلب که شناختن محدودیت‌ها در خود و افراد دیگر یکی از عواملی است که باعث داشتن روان سالم می‌شود، افزود: دانستن این حقیقت که رفتار انسان معلول عواملی است باعث می‌شود که بهداشت روان در بین افراد ارتقاء یابد و در این رابطه استفاده از نظرات کارشناسی نیز می‌تواند بسیار کارساز باشد.

وی ادامه داد: بهداشت روانی در نظام خانواده از آن جهت اهمیت دارد که خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است که در رشد و تکامل شخصیت افراد تاثیر دارد و کودکی که در این نهاد تربیت می‌شود در شبکه‌ای از روابط عاطفی، اجتماعی، تاریخی و محیط زندگی خاص قرار می‌گیرد.

بیات با اشاره به اینکه کودک ویژگی‌ها و خصوصیاتی را از والدین به ارث می‌برد و پدر و مادر با ایجاد فضایی مناسب زمینه رشد و بروز استعدادها و پیشرفت افراد را فراهم می‌آورند، یادآور شد: داشتن بهداشت روانی و فراهم کردن شرایط آن باعث خواهد شد که جامعه نیز در تعادل بوده و در سلامت روانی به‌ سر برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha