دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران به اعلام مهمترین پروژه‌های مطالعاتی این مركز پرداخت و گفت: یكی از پروژه هایی جاری مركز ملی تحقیقات مغز، اندازه‌گیری قشر مخ است كه برای پایش بیماری پاركینسون و آلزایمر كاربرد دارد. پروژه دیگر مربوط به سنجش ارتباط خصایص ژنتیكی فرد با استعداد ابتلا به آلزایمر است. از این طریق می‌توان افراد در معرض خطر آلزایمر را تشخیص داد.

سلامت نیوز: دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران به اعلام مهمترین پروژه‌های مطالعاتی این مركز پرداخت و گفت: یكی از پروژه هایی جاری مركز ملی تحقیقات مغز، اندازه‌گیری قشر مخ است كه برای پایش بیماری پاركینسون و آلزایمر كاربرد دارد. پروژه دیگر مربوط به سنجش ارتباط خصایص ژنتیكی فرد با استعداد ابتلا به آلزایمر است. از این طریق می‌توان افراد در معرض خطر آلزایمر را تشخیص داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دكتر علی یونسی درباره نقشه برداری مغز گفت: اكنون می‌توان با بهر‌گیری از تكنیكهای جدید بدون آنكه آسیبی به مغز وارد شود عملكرد ساختاری آن را نظیر فعالیت الكتریكی، مغناطیسی و یا میزان مواد شیمیایی پایش كرد. در واقع این امكان فراهم شده تا بدانیم هر بخش از مغز چه كاری انجام می‌دهد و هر كدام در چه حیطه‌ای فعالیت می‌كنند.

وی درباره كاركرد این رشته در تشخیص و درمان بیماری‌های مغزی اظهار كرد: نقشه‌برداری مغز در تشخیص، درمان و پایش بیماری‌ها كاربرد موثری دارد. به عنوان مثال موضوعاتی از قبیل اینكه چگونه می‌شود مغز را تقویت كرد و عملكرد حافظه یا یادگیری را بهبود داد، از طریق نقشه‌برداری مغز قابل بررسی است.

به گفته دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران، آلزایمر، پاركینسون، مولتی اسكلروزیس، ام.اس، صرع و تشنج از جمله بیماری‌های هستند كه نقشه‌برداری مغز می‌تواند به كمك آنها برود.

یونسی با بیان اینكه نقشه‌برداری مغز، رشته‌ای نوپا و بسیار جدید است، گفت: سال گذشته دولت امریكا 100 میلیون دلار برای این امر تخصیص داده و وعده داده ظرف پنج سال آینده این اعتبار را افزایش دهد. اتحادیه اروپا نیز مبالغ قابل توجهی را برای توسعه این رشته در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: در ایران نیز مركز ملی تحقیقات نقشه برداری مغز از حدود سه سال گذشته راه‌اندازی شده است و در تلاش‌ایم همپای كشورهای دیگر پیش برویم.

دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران به اعلام مهم ترین پروژه‌های مطالعاتی این مركز پرداخت و گفت: یكی از پروژه هایی جاری مركز ملی تحقیقات مغز، اندازه‌گیری قشر مخ است كه برای پایش بیماری پاركینسون و آلزایمر كاربرد دارد. پروژه دیگر مربوط به سنجش ارتباط خصایص ژنتیكی فرد با استعداد ابتلا به آلزایمر است. از این طریق می‌توان افراد در معرض خطر آلزایمر را تشخیص داد تا بتوانیم زودتر از بروز و عود آن جلوگیری كنیم.

به گفته یونسی علت دقیق ابتلا به آلزایمر هنوز مشخص نشده است.

دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران که 16 تا 18 اردیبهشت در تالار عدالت دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود ، هدف از برگزاری این همایش  را آگاهی و بروز رسانی اطلاعات پزشکان و محققین علوم اعصاب و دیگر رشته های مربوطه درباره جایگاه نقشه برداری مغز بعنوان رشته ای از  علوم اعصاب دانست.

یونسی از حضور 10 سخنران ار اساتید برجسته نقشه برداری مغز از کشور های انگلستان ، فنلاند، دانمارک، هلند و آلمان خبر داد.

وی گفت: متخصصان علوم اعصاب، جراحان اعصاب، متخصصین مغز و اعصاب، روانپزشکان، رادیولوژیست ها، روانشناسان، متخصصان فیزیک پزشکی، مهندسی پزشکی و مدیکال انفورماتیک و کلیه علاقه مندان مربوط به تکنیکهای فوق گروه هدف این همایش هستند.

یونسی افزود: شرکت کنندگان می توانند از 12 امتیاز بازآموزی همایش استفاده نمایند همچنین تا کنون بیش از 50 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha