معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: طرح جامع كنترل عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت در وزارت بهداشت نهایی شده، حدود 3 ماه آینده برای تصویب به كارگروه مربوطه در دولت می‌رود و با تصویب آن در دولت امسال اجرایی می‌شود.

حسن امامی رضوی در گفت‌وگو با  فارس، افزود:‌ دیدگاه ما در وزارت بهداشت این است كه تامین سلامت مردم وظیفه وزارت بهداشت به تنهایی نیست و وظیفه كل نظام است كه سلامت مردم را تامین كند، اگر بتوانیم این دیدگاه را در دولت بروز دهیم به طوری كه همه دستگاهها خودشان را موظف به تامین سلامت مردم بدانند و یكی از وظایف مشخص هر دستگاهی همكاری برای تامین سلامت مردم تعریف شود، می‌توانیم در این زمینه موفق شویم.
وی ادامه داد:‌ تاثیرگذاری بر سلامت مردم منحصر به یك یا 2 دستگاه اجرایی نیست، بلكه همه دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به نوعی بر سلامت مردم تاثیر گذارند، نمونه بارز و ملموس همكاری موثر بین بخشی در بهبود وضعیت سلامت مردم، كاهش حوادث جاده ای است كه با همكاری وزارت راه، هلال احمر و به خصوص نیروی انتظامی با وزارت بهداشت شاهد كاهش حوادث جاده‌ای در سال گذشته بودیم.
معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: عوامل اجتماعی موثر بر سلامت بسیار متعدد هستند، وضعیت تغذیه، آب، راه، محیط زیست، محیط كار، فقر، سواد، مسكن و آموزش همه از جمله این عوامل هستند كه در نظام زندگی و سلامت مردم تاثیر گذارند.
امامی رضوی ادامه داد: برنامه ما این است كه همه این عوامل را در یك برنامه جامع ببینیم تا بر اساس آن، هر تصمیمی كه در كشور گرفته می‌شود، حتی ساخت یك كارخانه، راه یا تولید یك محصول غذایی و مانند آن، مسائل مرتبط به سلامت مردم در مورد آن در نظر گرفته شود و وظیفه و سهم در دستگاه اجرایی در تامین سلامت مردم در نظر گرفته شود.
وی گفت: این برنامه اكنون مراحل تدوین نهایی را در وزارت بهداشت طی می‌كند و ظرف 2 تا 3 ماه آینده به كارگروه مربوطه در دولت ارسال می شود تا در آنجا با همفكری نمایندگان وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی كامل شود و امیدواریم طی امسال این برنامه در دولت تصویب و اجرایی شود.
كارشناسان حوزه سلامت معتقدند، 50 درصد عوامل موثر بر سلامت مردم به مسائل اجتماعی و اقتصادی از قبیل، میزان سواد، وضعیت تحصیل، نوع شغل و میزان درآمد، وضعیت مسكن، آموزش كلاسیك در مدرسه و دانشگاه، آموزش عمومی توسط رسانه‌ها، آموزش سلامت، تغذیه و سبك زندگی، نحوه استفاده از تكنولوژی‌های جدید، ‌آلودگی‌های زیست محیطی از جمله آلودگی آب، خاك، هوا، وضعیت پوشاك، فشارهای روانی در خانه و محیط كار، استرس‌های روزمره شهری و خانگی،ارتباطات اجتماعی و نحوه تعامل با اطرافیان،‌ نحوه تعامل در خانواده و با دوستان، وضعیت آب و هوا و شرایط اقلیمی، احتمال بروز و مدیریت حوادث قابل پیش‌بینی در خانه، سفر، هنگام بازی و تفریح، حوادث غیر مترقبه و آمادگی در مقابل آن، ایمنی راه‌ها و فضاهای عمومی، میزان تحرك و ورزش همگانی مردم، امكان برخورداری از انواع بیمه‌ها و كیفیت خدمات بیمه، وضعیت راهها، تورم و توان مردم در تهیه مواد غذایی لازم، قوانین و مقررات اجتماعی از قبیل قوانین راهنمایی و رانندگی و میزان اجرای، قوانین مدنی، قوانین كیفری و تعریف جرم، دسترسی مردم به اطلاعات مورد نیاز و ... بستگی دارد كه وزارت بهداشت در مدیریت آنها تقریباً هیچ نقشی ندارد.
25 درصد عوامل موثر بر سلامت افراد نیز به مسائل ژنتیكی و مادرزادی مربوط است كه برای كنترل آنها باید پیش‌بینی‌های لازم قبل از تولد انجام شود و البته بخش قابل توجهی از این بعد سلامت مانند اندازه قد، وزن و ویژگی‌های فردی غیر قابل تغییر است.
كارشناسان سلامت معتقدند، با اینكه قانون، وزارت بهداشت را متولی سلامت معرفی كرده است، اما حیطه اختیارات این دستگاه اجرایی اگر همه شرایط از جمله اعتبار لازم با تعیین واقعی سرانه درمان و تعرفه‌های خدمات بهداشتی و درمانی برای آن فراهم باشد، فقط 25 درصد از كل عوامل موثر بر سلامت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha