یک فوق تخصص شبکیه اظهار کرد: افراد برای استفاده از لنز غیر طبی نیز باید با پزشک متخصص مشورت کنند و از خرید لنز از آرایشگاه‌ها خودداری کنند.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص شبکیه اظهار کرد: افراد برای استفاده از لنز غیر طبی نیز باید با پزشک متخصص مشورت کنند و از خرید لنز از آرایشگاه‌ها خودداری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر یوسف علیزاده، فوق تخصص شبیکه درباره استفاده از لنز در هنگام تابش شدید آفتاب گفت: لنزی که جای عینک می‌گذارند، پرخطر نیست اما چون جلوی تغذیه قرنیه را می‌گیرد، مانع از رسیدن هوا به چشم در نتیجه کمبود اکسیژن در چشم می‌شود.

وی با بیان اینکه به همین دلیل است که گفته می‌شود با لنز نخوابید، افزود: در تابستان عوارض لنز بیشتر است. در حالت طبیعی لنز اشک چشم را که باعث تغذیه قرنیه می‌شود کم می‌کند و خشکی چشم را تشدید می‌کند. در تابستان به خصوص زمانی که هوا گرم می‌شود این امر تشدید می‌شود.

این متخصص با تاکید بر ا ینکه کسی که می‌خواهد لنز بگیرد باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کند، افزود: خود لنز مهم نیست مهم این است که آیا فرد احتیاج به لنز دارد یا نه. پزشک می‌تواند این موضوع را تشخیص دهد و مثلا اگر چشم خشک باشد لنز تجویز نکند.

لنزهای رنگی بیشترین آلودگی را دارند

علیزاده همچنین با اشاره به اینکه بیشترین آلودگی‌ها مربوط به لنزهای رنگی است، هشدار داد: مشاهده شده در آرایشگاه‌ها لنز رنگی را کرایه می‌دهند که به این ترتیب چند نفر از یک لنز استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه استفاده کنندگان از این لنزها، به دنبال لنزهای با قیمت نازل هستند، افزود: این لنزها اکثرا چینی، پاکستانی و رومانیایی هستند که خطرعفونت قرنیه دارند و حتی مواردی داشته‌ایم که لنز رنگی، باعث شده فردی چشم خود را از دست بدهد.

این متخصص با تاکید بر اینکه لنزها اندازه معینی دارند و یک سایز برای همه قرنیه‌ها خوب نیست، تاکید کرد: اگر سایز مناسب لنز روی چشم قرار نگیرد یا سفت است و باعث عفونت چشم می‌شود یا خیلی سفت نیست و باعث خراش می‌شود.

وی یا تاکید بر اینکه اگر لنز غیر طبیعی هم باشد به این معنی نیست که با طبیب سرو کار ندارد، گفت: یک سایز خاص نیز می‌تواند هم طبی و هم غیرطبی باشد.

این فوق تخصص شبکیه توصیه کرد: برای استفاده از لنز حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha