رئیس مرکز سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه ایران یکی از ۳ کشور دنیاست که درمان سوختگی قرنیه بوسیله سلول‌های بنیادین را انجام می‌دهد، گفت: اکنون ماهیانه ۳ یا ۴ نفر بوسیله این روش، سلامتی خود را بازمی‌یابند.

سلامت نیوز: رئیس مرکز سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه ایران یکی از ۳ کشور دنیاست که درمان سوختگی قرنیه بوسیله سلول‌های بنیادین را انجام می‌دهد، گفت: اکنون ماهیانه ۳ یا ۴ نفر بوسیله این روش، سلامتی خود را بازمی‌یابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ناصر اقدمی در مورد ترمیم سوختگی قرنیه بوسیله سلول‌های بنیادین، گفت: سوختگی قرنیه در افرادی بروز می‌کند که یا در جنگ تحمیلی بوسیله بمب‌های شیمیایی جانباز شده و یا کار وی با مواد شیمیایی است.

وی افزود: زمانیکه مواد شیمیایی به چشم وارد می‌شوند، سبب سوختگی قرنیه می‌شوند.

رئیس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان، ادامه داد: قرنیه انسان مانند پوست او هر روز سلول‌های خود را تعویض می‌کند و سلول جدید را جایگزین سلول‌های قدیمی می‌کند؛ این سلول‌های جدید از حلقه‌ای که دور چشم وجود دارد ساخته می‌شوند که به آن محل تجمع سلول‌های بنیادین گفته می‌شود.

به گفته وی، این عمل سبب می‌شود که هر روز قرنیه شفاف شود اما در افرادی که مشکل سوختگی قرنیه دارند قرنیه آن‌ها به مرور کدر شده و بینایی خود را از دست می‌دهند.

اقدمی به روش درمان سوختگی قرنیه اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های درمان پیوند است اما وقتی شما پیوند انجام می‌دهید حتما باید چشم مقابل این ناحیه را داشته باشد؛ و اگر نداشته باشد قرنیه دوباره کدر می‌شود و از بین می‌رود.

وی افزود: حالا در جراحی می‌آیند نصف این ناحیه را از چشم سالم برمی‌دارند و به چشم معیوب پیوند می‌زنند، حالا این عمل مشکلاتی ایجاد می‌کند از قبیل اینکه اگر پیوند رد شود، هم چشم سالم نصف آن حلقه را از دست می‌دهد و هم اینکه هیچ منبعی برای آن وجود نخواهد داشت و فرد بینایی خود را از دست می‌دهد.

رئیس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در مورد راهکار ایجاد شده برای درمان سوختگی قرنیه در این پژوهشگاه، گفت: ما بجای برداشتن نصف حلقه، تنها یک میلی‌متر از حلقه چشم مقابل را برداشت می‌کنیم و آن را بر روی پرده جنینی کشت می‌دهیم و در عرض 4 هفته حلقه کامل را به دست می‌آوریم.

وی خاطرنشان کرد: بعد این پرده را روی چشم فرد پیوند داده بطوریکه دیگر نیازی به پیوند قرنیه نیست و تنها این پرده روی چشم قرار می‌گیرد.

به گفته اقدمی مطالعاتی که بعد از 3 سال انجام شده نشان داده که احتمال دفع پرده جنینی خیلی کمتر است و این پرده خیلی خوب خود را در ناحیه جا می‌دهد، عوارض خیلی کمتری دارد و حلقه سلول‌های بنیادین را بطور کامل در چشم ایجاد می‌کند بجای اینکه نصف حلقه باشد.

این مطالعات در کشور ایران، ایتالیا و انگلستان انجام شده و اکنون در این 3 کشور خدمات درمانی سوختگی قرنیه به بیماران ارائه می‌شود.

رئیس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان ضمن ابراز تأسف از بی اطلاع بودن برخی متخصصان داخلی از درمان این بیماری در کشور، گفت: این متخصصان افراد بیمار را به ایتالیا و پزشکان آنها ارجاع می‌دهند چرا که سفر به ایتالیا آسانتر و ارزانتر از انگلستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha