دوشنبه ۳ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11099

دیابت نوع یک ممکن است که در اثر استعدادهای زمینه‌ای و یا ژنتیکی بروز كند اما عوامل بیرونی هم دخیل هستند که اغلب تشخیص دیرهنگام آن، منجر به مرگ کودک می شود.

دکتر شاداب صالح پور فوق تخصص غدد و متابولیسم اطفال در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این که خانواده ها با مشاهده علائمی همچون پرنوشی و پرخوری، پرادراری و نیز پایین آمدن وزن کودک آن را با بیماری‌های دیگر اشتباه می‌گیرند، افزود: در این صورت آنها دیرمتوجه وجود بیماری دیابت در کودک می‌شوند. این بیماری با علائمی همچون اسیدی شدن خون کودک، تنفس عمیق و تند، آب‌ریزی زیاد از دهان و همچنین بیرون آمدن بوی آستون از دهان بروز داده می شود.

دکتر صالح پور در خصوص عامل به وجود آمدن دیابت در کودکان گفت: دیابت نوع یک ممکن است که در اثر استعدادهای زمینه‌ای و یا ژنتیک باشد اما عوامل بیرونی هم دخیل هستند.

وی بد کاری دستگاه دفاعی بدن را عامل بیرونی به وجود آمدن این نوع دیابت عنوان کرد و افزود : در این صورت دستگاه دفاعی بدن به جای دفاع از خود آنتی بادی و سلول‌هایی به وجود می‌آورد که کارکرد طبیعی لوزالمعده را هم مختل می کند.

وی درباره درمان این بیماری‌ها گفت: دیابت هنوز درمان قطعی نداشته و تنها می توان با کنترل دقیق قند خون کودک و نیز استفاده به موقع از انسولین، همچنین مراجعه مکرر به پزشک از عوارض جانبی و شدید آن پیشگیری كرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha