رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران معتقد است که شرایط برای رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستانهای دولتی فراهم نیست و این طرح شکست خواهد خورد.

طرح رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی شکست خواهد خورد

سلامت نیوز: رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران معتقد است که شرایط برای رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستانهای دولتی فراهم نیست و این طرح شکست خواهد خورد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر اعظم السادات موسوی روز شنبه در نشست خبری که در محل انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران برگزار شد، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه قرار است از روز دوشنبه 15 اردیبهشت ماه جاری، زایمان طبیعی در بیمارستانهای دولتی رایگان انجام شود، اظهارداشت: ما شرایطی را در بیمارستانها ندیده ایم که تغییر کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه اجرای چنین طرحی نیازمند تغییر و اصلاح زیرساختهاست، افزود: چندین سال است که موضوع زایمان بدون درد را مطرح کرده اند اما هنوز جز در برخی موارد، اتفاقی نیفتاده و عملا این طرح فراموش شده است.

موسوی با اعلام اینکه پزشکان برای انجام زایمان طبیعی نیازمند حمایتهای قانونی هستند، گفت: ما باید در ابتدا امکاناتی را که داریم، بررسی کنیم و ببینیم که می توانیم چنین کاری انجام دهیم.

وی بر ضرورت حضور ماما در کنار مادر باردار هنگام زایمان طبیعی تاکید کرد و افزود: در حال حاضر ماماهای ما پرستار شده اند و این به دلیل این است که شرایط ایجاب می کند ماما به سمت پرستاری برود. در حالی که حضور ماما در بحث زایمان طبیعی، یک ضرورت است.

این فوق تخصص سرطانهای زنان با اعلام اینکه آمار جهانی سزارین بین 15 تا 18 درصد است، ادامه داد: متاسفانه این آمار در ایران بالای 60 درصد است و کسی از این وضعیت راضی نیست.

موسوی به عوارض خطرناک سزارین اشاره کرد و افزود: بعد از گذشت 20 سال که آمار سزارین در کشور بالا بوده، عوارض این نوع زایمان را تازه مشاهده می کنیم. حاملگی های پرخطر، چسبندگی جفت و...، از جمله عوارضی است که سلامت مادر و نوزاد را تهدید می کند.

رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران، زایمان طبیعی را یک هنر دانست و گفت: یک پزشک برای انجام زایمان طبیعی باید ریسک کند و اگر حمایتهای قانونی از او وجود نداشته باشد، ترجیح می دهد به سراغ سزارین برود که عوارض کمتری در همان زمان دارد.

موسوی با اعلام اینکه برای موفقیت اجرای طرح رایگان زایمان طبیعی در کشور، می بایست امکانات مالی، حمایتهای قانونی و تجهیزات مورد نیاز بررسی شود، زایمان را یک پروسه فیزیولوژیک خواند و گفت: گاهی، شرایطی پیش می آید که ادامه زایمان طبیعی برای مادر و جنین خطرناک است. البته بالا بودن آمار سزارین در کشور، علل مختلفی دارد که ترس مادر از زایمان طبیعی، عدم رشد زایمان ایمن و بی درد، عدم وجود وسایل لازم برای زایمان طبیعی و... است که دست به دست هم داده تا آمار سزارین در ایران بالا برود.

وی در پاسخ به این سئوالی دیگرمبنی بر اینکه در حال حاضر امکانات لازم برای انجام زایمان طبیعی رایگان در بیمارستانهای کشور فراهم نیست و این طرح شکست خواهد خورد، اظهارداشت: بله همین طور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha