رییس گروه بررسی و تدوین شاخص‌های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، با اذعان به این كه 85 درصد از جمعیت هدف دانش‌آموزان شش تا 12 ساله تحت پوشش بیمه‌های پایه درمان هستند و می‌توانند، خدمات دندانپزشكی را در قالب بیمه پایه دریافت كنند، گفت: مابقی افرادی كه تحت پوشش هیچ یك از صندوق‌های بیمه‌ای نیستند، می‌توانند، از طریق صندوق خویش‌فرمای كاركنان دولت بیمه شوند و خدمات دندانپزشكی را دریافت كنند.

دكتر رضا حسین پور در گفت‌وگو با ایسنا، پایدار شدن منابع این طرح یعنی در نظر گرفتن سرانه دندانپزشكی دانش‌آموزان شش تا 12 سال در دل سرانه درمان را از نكات بارز این طرح دانست و تصریح كرد: پیش از تصویب این طرح، خدمات دندانپزشكی یك درصد از سرانه درمان را تشكیل می‌داد كه با توجه به اهمیت موضوع و با افزودن 50 میلیارد تومان اعتبار به خدمات دندانپزشكی در بیمه‌های پایه، این سرانه به بیش از 5/2 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: بنابراین چنانچه عملكرد سازمان‌های بیمه‌گر از مجموع اعتبار لحاظ شده بیشتر شود، جای نگرانی نیست، چرا كه خدمات دندانپزشكی كودكان سنین یاد شده در دل سرانه درمان لحاظ شده است.

رییس گروه بررسی و تدوین شاخص‌های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، درباره فرانشیز پرداختی بیماران، اظهار كرد: در جلسه‌ای كه با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های بهداشت، رفاه، سازمان نظام پزشكی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و غیره تشكیل شد، تمامی نمایندگان به این نتیجه رسیدند كه دریافت 15 درصد از تعرفه به عنوان هزینه مواد مصرفی، عددی منطقی است كه این رقم، علاوه بر فرانشیز 30 درصدی خدمات سرپایی است، كه از بیمار اخذ می‌شود.

وی تشریح كرد: طبق قانون بیمه همگانی، فرانشیز خدمات سرپایی 30 درصد تعیین شده است، بر اساس همین قانون، هزینه مواد مصرفی در خدمات دندانپزشكی باید جداگانه محاسبه و دریافت شود، اما رقم هزینه مواد مصرفی در دندانپزشكی در گذشته مشخص نبود و هر یك از پزشكان تعبیر خاصی از این قانون كرده بودند، این امر باعث نارضایتی بیمار شده بود، تا این كه در جلسه شورای عالی بیمه، 15 درصد از تعرفه به عنوان عددی منطقی و معقول برای دریافت هزینه مواد مصرفی پیشنهاد و تصویب شد.

حسین پور، سال جاری را نخستین سال آغاز طرح ارائه خدمات دندانپزشكی به كودكان شش تا 12 سال عنوان كرد: اجرای این طرح در اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شده است، اما این طرح پس از گذشت پروسه‌های اداری چون ابلاغ به دستگاه‌های ذیربط همچون سازمان‌های بیمه‌گر، سازمان‌های آموزش و پرورش، عقد قرارداد با مراكز درمانی و مطب‌ها، پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، معاینات دندان كودكان این رده سنی در تیر و مرداد ماه جاری آغاز می‌شود.

وی با اشاره به شاخص‌های ارتقای سلامت دهان تا سال 2020 كه توسط سازمان جهانی بهداشت تعریف شده است، خاطر نشان كرد: بر اساس این طرح، اولین گروه هدف، كودكان شش تا 12 سال تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار می‌گیرند، یعنی سنینی كه دندان‌های دائمی كودكان رشد می‌كند، آموزش‌ها و خدمات لازم به آن‌ها ارائه می‌شود.

رییس گروه بررسی و تدوین شاخص‌های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، با بیان این كه در سال‌های آینده، كودكان رده سنی شش تا 13 سال و یا حتی پنج تا 13 سال تحت پوشش خدمات دندانپزشكی مورد تعهد سازمان‌های بیمه‌گر پایه قرار می‌گیرند، اظهار امیدواری كرد: در آینده نزدیك، تمامی جمعیت زیر 20 سال كشور تحت پوشش قرار گیرند.

وی شاخص ارزیابی پوسیدگی دندان در دندان‌های دائمی كودكان شش ساله را دو دهم و در كودكان 12 ساله، 8/1 اعلام كرد و یادآورشد: متاسفانه این رقم در جمعیت 20 ساله كشور دو رقمی می‌شود. یعنی در این جمعیت، بیش از 10 دندان پر شده، كشیده و پوسیده وجود دارد كه حاكی است در گذشته هیچ اقدامی برای پیشگیری و سلامت دهان افراد انجام نشده است.

دكتر حسین پور با بیان این كه در این طرح، تنها یك خدمت و آن هم فیشور سیلنت كه اصلی‌ترین جز پیشگیری از پوسیدگی دندان‌هاست بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گذارده شده است، بیان كرد: به دلیل آن كه تمامی خدمات قبلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی توسط سازمان‌های بیمه‌گر ارائه خواهد شد و تنها فیشور سیلنت را این وزارتخانه باید ارائه دهد، انتظار می‌رود، این خدمت را به گونه‌ای ارائه شود كه دسترسی به آن، آسان و مناسب باشد.

وی ادامه داد: كودكان شش تا 12 ساله كه تحت پوشش بیمه‌های تامین و نیروهای مسلح هستند، در گذشته نیز خدمات دندانپزشكی را دریافت می‌كردند، اما با این تفاوت كه بسته خدمتی آن‌ها، در قالب بیمه‌های مكمل ارئه می‌شد.

به گفته رییس گروه بررسی و تدوین شاخص‌های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، شش تا هفت میلیون دانش‌آموز مقطع تحصیلی اول تا پنجم ابتدایی (شش تا 12) سال تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha