شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 111007

یک فوق تخصص آسم وآلرژی و ایمونولوژی با بیان اینکه مبتلایان به آسم لازم است از تماس با دود سیگار پرهیز کنند، گفت: مشاغلی مانند نقاشان، نجارها، نانواها و کشاورزان بیشتر در معرض خطر بیماری آسم قرار دارند.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص آسم وآلرژی و ایمونولوژی با بیان اینکه مبتلایان به آسم لازم است از تماس با دود سیگار پرهیز کنند، گفت: مشاغلی مانند نقاشان، نجارها، نانواها و کشاورزان بیشتر در معرض خطر بیماری آسم قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر لیدا عطارد با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به آسم علائمی مانند خس خس، تنگی نفس، سرفه‌های شبانه و سرفه هنگام فعالیت دارند، گفت: عوامل محرک علت تنگ شدن راه‌های تنفسی هستند، در نتیجه اکسیژن به بافت‌ها نمی‌رسد و بیمار دچار کمبود اکسیژن و تنگی نفس می‌شود.

وی افزود: تنگ شدن راه های هوایی باعث بروز علائمی مانند سرفه مزمن، تنگی نفس، احساس خستگی و کاهش فعالیت می شود.

این متخصص کودکان با بیان اینکه بیماری آسم می تواند از هر سنی شروع شود ودر بیماران زیر یک سال تشخیص بیماری‌های دیگر مانند بیماری قلبی، ریفلاکس گوارشی مطرح می شود مگر اینکه بیماری آسم ادامه پیدا کند، افزود: اگر بیماری فرد پیشرفته باشد نه تنها ریه بلکه قلب بیمار دچار نارسایی می‌شود و این زمانی است که فرصت درمان دیر شده است و داروها جواب نمی‌دهند چون راه های هوایی دیگر نمی توانند تنگ و گشاد شوند.

عطارد خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به آسم پیشرفته در درازمدت نمی‌توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند و خواب شبانه آنها دچار مشکل می شود تا اینکه در نهایت مجبور به بستری در ICU و یا حتی منجر به مرگ و میر می‌شود.

وی گفت: دو عامل ژنتیکی و محیطی در بروز بیماری آسم نقش موثری دارند. درباره عوامل ژنتیکی 20 ژن مطرح شده است و عوامل محیطی مانند عفونت‌های ویروسی، تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، استرس، آلودگی هوا، تماس‌های شغلی (باغبان‌ها، نقاش‌ها، قنادها، نجارها و نانواها) تماس با آلرژن‌ها، گازها و بوهای تند و کودکانی که با رفتن به مهد کودک در معرض سرماخوردگی و عفونت هستند از این دسته‌اند.

این متخصص کودکان اظهار کرد: کاهش استرس، درمان دارویی، کنترل محیط منزل از لحاظ گرم و مرطوب نبودن از جمله راه‌های درمان است.

دکتر عطارد توصیه کرد: در پیشگیری اولیه؛ مادران در دوران حاملگی باید رژیم خاصی داشته باشند، از مصرف سیگار پرهیز کنند. کودکان باید 4 تا 6 ماه از شیر مادران تغذیه کنند و از شیر گاو، تخم مرغ، ماهی و مرکبات دیرتر استفاده کنند، از تماس با دود سیگار و عفونت پرهیز شود اما در خصوص بزرگسالان احتیاط شغلی، استفاده از ماسک و ورزش توصیه می‌شود.

وی افزود: در پیشگیری ثانویه؛ بهتر است مصرف غذاهای جامد در کودکان دیرتر آغاز شود و حتی الامکان از شیر مادر بهره‌مند شوند، واکسن آنفلوآنزا تزریق شود، محیط زندگی گرم و مرطوب نباشد، از نگهداری گلدان و حیوانات خانگی خودداری شود اما در پیشگیری ثالثه؛ در صورت مبتلا شدن فرد باید درمان شود تا این بیماری تشدید نشود.

عطارد با بیان اینکه بیماری آسم در فواصل بهار، پاییز و در زمستان با سرماخوردگی، عفونت‌های تنفسی، آلودگی هوا بیشتر می‌شود، گفت: بیمارانی که آسم خفیف دارند باید قبل از ورزش اسپری بزنند و از ورزش‌هایی مانند دو میدانی، اسکی در هوای سرد پرهیز کنند.

این متخصص کودکان با اشاره به اینکه افرادی که سینوزیت، ریفلا کس گوارشی و بیماری قلبی دارند احتمال تشدید بیماری آسم در آنها وجود دارد، گفت: بیماری آسم را با دارو درمانی، تغذیه و ورزش می توان کنترل کرد و مبتلا یان به فرم خفیف بیماری مانند کسانی که احتیاجی به بستری شدن پیدا نکرده‌اند خوب می شوند اما در خصوص ژنتیک، درمان قطعی وجود ندارد و ژن باقی می‌ماند.

عطارد گفت: در آب و هوای گرم و خشک وجود گرد وغبار، در شهرهای صنعتی و بزرگ آلاینده‌ها، در شمال ایران آلرژن‌ها و مایت ها که موجوداتی میکروسکوپی هستند باعث آلرژی تنفسی شده و از عوامل محرک این بیماری هستند.

این فوق تخصص آسم و آلرژی در پایان یادآور شد: کودکان زیر یک سال که به دلایل ژنتیکی، اگزما و آسم این بیماری را دارند دوباره در بزرگسالی بیماری آنها عود خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha