شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 111016

حفظ زیبایی و سلامت پوست و مو نیازمند مراقبت های شبانه روزی است و باید به نکات زیادی برای سالم ماندن توجه کرد.

با این نکته ها پیری را به تاخیر بیاندازید

سلامت نیوز: حفظ زیبایی و سلامت پوست و مو نیازمند مراقبت های شبانه روزی است و باید به نکات زیادی برای سالم ماندن توجه کرد.
از جمله مهمترین نکات حفظ زیبای و سلامتی به این شرح است؛

- آیا می دانید انار ترش برای سلامت پوست بسیار مفیدتر از انار شیرین است. انار منبع مهم آنتی‌اکسیدان، پتاسیم و ویتامین C است و روند پیری پوست را به تأخیر می‌اندازد.


- آیا می‌دانید كرم‌های ضد‌چروك را نباید فقط روی چروك‌ها استفاده كرد بلکه از كرم‌های ضدچروك باید روی كل صورت استفاده كرد تا تحریك كلاژن‌سازی‌ یكنواختی اتفاق بیفتد.

- مولکول‌های روغن شترمرغ، شبیه مولکول‌های پوست انسان است و به همین دلیل خیلی سریع جذب پوست می‌شود و کار ترمیم و تقویت پوست را انجام می‌دهد.

- آیا می‌دانید پاک‌کننده‌هایی که در آن الکل به کار رفته گرچه باعث می‌شوند در سطح پوست‌تان احساس تازگی کنید ولی در طولانی مدت موجب خشکی پوست شما می‌شود.

- تب خال یکی از بدترین عوارض استفاده از رژلب‌های قدیمی یا آلوده است و در صورت ابتلا به این مشکل باید تمامی محصولات مرتبط را دور بیندازید.

 
- زیاده‌روی در مصرف کتیرا سبب فرسایش ساقه موها و آسیب به آنها می‌شود. با وجود آن که ژل‌های مو از سطح سر جذب نمی‌شود و مشکلی برای ریشه موها که در عمق پوست سر قرار دارد ایجاد نمی‌کند ولی اگر طولانی‌ مدت روی پوست سر قرار گیرد به ساقه مو آسیب می‌رساند و موجب شکنندگی موها یا موخوره، از بین رفتن درخشندگی و شفافیت موها و ایجاد دانه‌های شوره ‌مانند می‌شود.

- آیا می‌دانید مداد ابرو که رنگ را با فشار وارد مو می‌کند به تدریج باعث ریزش و کم شدن ابروها می‌شود.


- تبلیغاتی که در برخی مجلات و ماهواره در مورد کوچک کردن بینی با روش‌های غیر جراحی (انواع کرم، دستگاه کوچک‌کننده، گرم کننده و .. ) دیده می‌شود نادرست است و پایه علمی ندارد. در دنیای پزشکی تاکنون هیچ روش غیر جراحی که جایگزین رینوپلاستی باشد و مورد تایید مجامع علمی و قانونی باشد ارائه نشده است. توصیه می‌شود در مسائل پزشکی فقط با پزشکان متخصص و متبحر در آن زمینه مشاوره کنید و از اعتماد به تبلیغات رسانه‌ای غیر مجاز یا ماهواره‌ای پرهیز کنید.


- آیا می‌دانید نبایـد هـیچ‌ وقـت به فکر بستن منافـذ پوست صورت بود. با بستن این منافـذ محـل خـروج غـدد چربی پوست بسـته شـده و باعـث جـوش صورت می‌شوند.

با استفاده از کرم و ژل‌های حاوی AHA که مقداری لایه‌برداری می‌کنند می‌توان منافـذ باز پوستی را غـیر قابل مشاهده کرد. هرچند اگر از محصولات لایه‌بردارAHA استفاده می‌کنید حتما در طول روز از کرم‌های ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنید زیرا در غیر این صورت ممکن است پوست شما تیره شود و آسیب ببیند.

- خیلی جدی از پوستتان در برابر آفتاب محافظت کنیددر هوای ابری هم حتما باید از کرم ضدآفتاب استفاده کرد چون ابرها نمی‌توانند اشعه مضر ماوراء بنفش را جذب کنند و تقریبا در هوای ابری ۸۰ درصد این اشعه به پوست می‌رسد. هیچ‌وقت نباید فکر کنید اگر گران‌ترین ضدآفتاب با بالاترین SPF را خریدید حتما پوستتان را در برابر آفتاب بیمه کرده‌اید. مهم‌تر از نوع ضدآفتاب و میزان SPF آن، استفاده مرتب و صحیح از آن است.


- آیا می‌دانید کودکان بعد از دو سال لازم است از کرم‌های ضدآفتاب مخصوص اطفال که فاقد مواد آلرژی‌زا هستند استفاده کنند.


- برای سنین نوجوانی و جوانی که معمولا پوست‌ها چرب و آکنه‌ای (جوش‌های غرور) است باید کرم ضدآفتاب فاقد چربی استفاده شود و برای سنین بالاتر یا افرادی که دارای پوست‌های بسیار خشک هستند باید از ضدآفتابی استفاده شود که در پایه آنها چربی باشد.


- عامل اصلی چین ‌وچروک پوست و ایجاد کک و مک روی آن نور آفتاب و به ویژه اشعه ماوراءبنفش است. هر فردی با هر نوع پوستی و با هر نوع ژنتیکی اگر بلد باشد که در برابر آفتاب چطور از پوستش مراقبت کند، پوست سالم‌تر و شفاف‌تری خواهد داشت و مسلما آثار پیری هم دیرتر روی پوستش ظاهر خواهد شد. با وجود تاثیر ثابت شده آفتاب در ایجاد سرطان پوست، حتی اگر به فکر جوان ماندن هم نیستیم باید مراقب پوستمان باشیم.


- آیا می‌دانید اگر چشم ضعیف باشد ناخواسته به خصوص هنگام مطالعه چین‌و‌چروک در پیشانی و دور چشم ایجاد می‌شود و این چروک‌ها هر روز عمیق‌تر می‌شود. علاوه بر این در صورت رسیدگی نکردن به وضعیت چشم، این چروک‌ها همیشه در صورت باقی می‌مانند.


- ساخت کلاژن پوست در زنان بعد از 40 سالگی به حداقل خود خواهد رسید. زنان پس از 40 سالگی باید از کرم هایی که حاوی کلاژن هستند و آبرسانی کافی را به پوست می‌رسانند استفاده کنند چرا که تحقیقات و مطالعات کلینیکی انجام گرفته روی این نوع کرم‌ها از خاصیت ضد پیری آنها خبر داده است. علاوه بر این، این نوع کرم‌ها پوست‌های شل و افتاده را کشیده، خاصیت الاستیکی و استحکام پوست را بهبود بخشیده و میزان چین و چروک و عمق آنها را نیز کاهش می‌دهد.


- سیگار کشیدن می‌تواند فرآیند پیر شدن طبیعی پوست شما را تسریع کند و به ایجاد چین و چروک کمک کند. تغییرات پوست که بر اثر سیگار کشیدن ایجاد شده، در پوست بزرگسالان جوانی که حداقل به مدت ده سال سیگار کشیده اند، قابل دیدن است.
- تکنولوژی فراکشنال یک راهکار نوین در درمان بسیاری از مشکلات پوستی است که از یک منبع لیزری ایجاد می‌شود. از آنجا که لایه شاخی پوست در این عمل آسیب نمی‌بیند عملکرد سد دفاعی پوست دست نخورده باقی می‌ماند.

- آیا می‌دانید استفاده از کافئین در شامپوها و قرار گرفتن آن به مدت 5 دقیقه روی سر می‌تواند در تقویت و استحکام ریشه موها موثر باشد.

- مصرف موضعی بعضی پماد ویتامین‌ها مثل ویتامین A ممکن است در ابتدا ظاهر پوست را جوان‌تر سازد اما به تدریج پوست را خشک یا تخریب می‌کنند. بهتر است مصرف این محصولات با تجویز پزشک متخصص انجام شود.

- بیشترین کسانی که از سولاریوم آسیب می‌بینند افراد با تیپ پوستی یک و دو با رنگ پوست بسیار روشن و چشم‌های آبی یا سبز و همچنین کودکان و نوجوانان زیر سن 15 سال هستند. متخصصان پوست استفاده از دستگاه‌های سولاریوم را به هیچ وجه مناسب نمی‌دانند و وزارت بهداشت نیز طی مصوبه‌ای استفاده از این دستگاه‌ها را ممنوع اعلام کرده است. استفاده از اسپری‌ها و کرم‌های برنزه کننده راهی جایگزین برای برنزه نشان دادن پوست افرادی است که ممکن است به این تغییر رنگ علاقه داشته باشند.

- آیا می‌دانید از نظر علمی، تغییرات هورمونی می‌تواند در دوران عادت ‌ماهیانه یا پس از یائسگی، رنگ پوست دور چشم را تغییر دهد و آن را دچار افتادگی کند. - برخی مرطوب‌کننده‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند چای سبز، کمومیل، انار و . . هستند که به پوست شما کمک می‌کنند صاف و براق بماند.


- آیا می‌دانید استفاده از پن‌کیک روی ضد آفتاب از پوست شما محافظت می‌کند. پن‌کیک کمک می‌کند تا ضد آفتاب و کرم آرایشی شما ثابت بماند.
پوست برای کارکرد موثر باید نرم و سالم نگه داشته شود. شستن بیش از حد پوست صورت و دست‌ها به ویژه در هوای سرد که رطوبت هوا بسیار کمتر از روزهای گرم سال است، می‌تواند پوست را خشک و آزرده کند. می‌توان با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و محافظ پوست و خشک کردن کامل دست و صورت پس از شست و شو از خشکی آن جلوگیری کرد.


- وقتی با زبان‌تان لب‌های‌ خود را مرطوب می‌کنید این کار باعث خشک شدن بیشتر لب‌ها می‌شود. وقتی لب‌ها را با بزاق خیس می‌کنید بزاق روی لب‌ها به سرعت تبخیر می‌شود و در نتیجه آن، لب‌های‌تان خشک‌تر از قبل می‌شوند. علاوه بر این‌ها بزاق دارای آنزیم‌های مهمی است که کارکرد آنها تمیز کردن دهان و هضم غذاهاست و این آنزیم‌ها می‌توانند برای لب‌ها مضر باشند.

منبع: وب سایت دکتر خلیل یعقوبی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha