معاون دانشجویی وزیر بهداشت از تدوین و ابلاغ آیین نامه انضباطی جدید دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و بررسی و اعلام میزان مصرف مواد مخدر و الکل در بین این دانشجویان خبر داد.

سلامت نیوز: معاون دانشجویی وزیر بهداشت از تدوین و ابلاغ آیین نامه انضباطی جدید دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و بررسی و اعلام میزان مصرف مواد مخدر و الکل در بین این دانشجویان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدحسین آیتی در نشست خبری که به مناسبت هفته خوابگاه‌های دانشجویی برگزار شد گفت: شیوه‌نامه مشترکی بین سازمان امور دانشجویی وزارت علوم و معاونت دانشجویی وزارت بهداشت به امضا رسید و قرار شد در طول سال 6 جلسه برگزار شود و 4 کارگروه برای بحث مسائل دانشجویی و خوابگاهی تشکیل شود.

وی ادامه داد: این 4 گروه شامل امور رفاهی، تربیت بدنی، خدمات مشاوره و امور انضباطی دانشجویان است و هدف آن رسیدگی به وضعیت 600 هزار دانشجوی دولتی و روزانه در وزارت علوم و 170 هزار دانشجوی دولتی و روزانه در وزارت بهداشت است.

آیتی با اشاره به هفته خوابگاه‌ها که از 20 تا 26 اردیبهشت برگزار می‌شود گفت: در خوابگاه‌های وزارت بهداشت افزایش پذیرش دانشجو بدون توجه به امکانات رفاهی دانشگاه‌ها مشکلاتی را ایجاد کرد که همزمان با آن کاهش اعتبارات را شاهد بودیم.

معاون دانشجویی وزیر بهداشت گفت: کاهش اعتبارات در تمام سطوح مخصوصاً تملک و دارایی ساخت و تجهیز خوابگاه و امور رفاهی بود که باعث شد به دنبال راهکارهای جدی‌تری در رسیدگی به امور دانشگاه‌ها باشیم.

بررسی شاخص‌های دانشجویی و دریافت اجاره‌بهای خوابگاهی

آیتی همچنین از اجرای دو طرح پژوهشی در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: یکی از این طرح‌ها شاخص‌های دانشجویی را نشان می‌دهد و دیگری از نظر دریافت اجاره‌بهای خوابگاهی طرحی را آغاز می‌کنیم تا از نظر کیفیت، تراکم خوابگاه‌ها را رتبه‌بندی کنیم تا دریافت اجاره‌‌بها منطقی و عادلانه‌تر شود.

وی ادامه داد: 448 باب خوابگاه فعال در وزارت بهداشت وجود دارد که 262 باب خوابگاه دخترانه و 186 باب پسرانه است. همچنین ساکنان خوابگاه‌ها 67 هزار و 828 نفر هستند که از این تعداد 43 هزار و 103 نفر دختران و 24هزار و 125 نفر پسران هستند در کنار این خوابگاه‌های مجردی، 24 باب خوابگاه متأهلی فعال است.

معاون دانشجویی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه خوابگاه‌ها به سمت مشارکتی حرکت کرده‌اند گفت: 63 باب خوابگاه خودگردان وجود دارد که 15 باب آن پسرانه است.

وی ادامه داد: از کل مساحت خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فقط 33 درصد ساخت خوابگاهی دارند به همین دلیل با مشکلات سرانه فضای فیزیکی استاندارد مواجه هستیم این سرانه در دنیا بین 12 تا 14 متر مربع است که متأسفانه در دانشگاه‌های ما تا 4 متر مربع است.

معاون دانشجویی وزیر بهداشت تصریح کرد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید 20 درصد از خدمات رفاهی دانشجویان به بخش خصوصی واگذار شود که متأسفانه از این قانون تفسیرهای متفاوتی شد و رویکرد خوابگاه‌سازی را متوقف کردند در حالی که باید خوابگاه‌ها در پردیس دانشگاهی ساخته شوند و از قانون تفسیر درستی شود.

آیتی گفت: یکی از شعارهای هفته خوابگاهها، خوابگاه‌سازی است که با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های شهری و روستایی نیز دنبال می‌شود به همین منظور از ظرفیت خیرین نیز بهره گرفته‌ایم و سال گذشته تفاهمنامه ای با مجمع خیرین سلامت به امضا رسانده‌ایم طبق این تفاهمنامه اولویت در استان‌ها به مجمع خیرین اعلام می‌شود که از این اولویت‌ها ساخت خوابگاه‌ها است.

وی از تدوین آیین‌نامه خوابگاه مشارکتی خبر داد و گفت: طبق این آیین‌نامه دانشجو و  دانشگاه به صورت مشترک هزینه‌های خوابگاه را پرداخت می‌کند تا از خدمات رفاهی بهره‌مند شوند.

آیتی همچنین از برخورداری دانشجویان خوابگاه‌های خودگردان از وام‌های دانشجویی خبر داد و گفت: در آینده نزدیک امکانی فراهم می‌شود تا این دانشجویان بخشی از هزینه‌های خود را از طریق وام پرداخت کنند.

 مصرف نگران‌کننده مواد مخدر در بین دانشجویان

آیتی گفت: مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان موضوعی نگران کننده است چرا که دانشجویان قشری فرهیخته هستند و مرتب در آمارها اعلام می شود که مصرف قرص ریتالین در بین دانشجویان افزایش می‌یابد یا سوء مصرف به مواد مخدر دارند.

وی افزود: به همین دلیل طرحی مشترک بین وزارت بهداشت، علوم و ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرا شد که 35 دانشگاه علوم پزشکی در این طرح پژوهشی شرکت کردند و بیش از 50درصد این دانشگاه‌ها وارد این طرح نمونه‌گیری شدند.

وی افزود: طبق این طرح وضعیت سوء مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان علوم پزشکی به نسبت کل کشور نشان داد مقداری مصرف پایین‌تر است از سوی دیگر مصرف سیگار، قلیان، الکل، مواد مخدر و داروها به تفکیک شیوع و بروز آن بررسی شد و نشان داد نوع و درصد آمارها با میانگین نرمال در جامعه مطابقت دارد.

آیتی گفت: البته وجود حتی یک دانشجوی معتاد بسیار اهمیت دارد به همین دلیل در خوابگاه‌های بالای 200 نفر حتماً باید اتاق مشاوره راه‌اندازی شود.

وی در پاسخ به پرسشی میزان مصرف این مواد را در بین دانشجویان به تفکیک شیوع اعلام کرد و گفت: مواد به دو دسته سبک و سنگین تقسیم شده‌اند در بسته‌بندی مواد سبک سیگار، قلیان و سوء مصرف مواد الکلی بیشترین شیوع را داشته و دسته مواد سنگین شامل انواع مواد مخدر تریاک، کراک و شیشه است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت آئین‌نامه شورای انضباطی دانشجویان گفت: تا قبل از ترم آینده اصلاحات آن انجام و اعلام خواهد شد و به صورت مشترک به امضای دو وزیر علوم و بهداشت خواهد رسید تا به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

وی افزود: این آئین نامه قبلاً در سال 88 ابلاغ شده بود و وضعیت دانشجویان را در محیط‌های درمان و بیمارستان‌ها در نظر نگرفته بود که در شیوه‌نامه جدید این موضوع بررسی خواهد شد.

وی همچنین از اجرای طرح پایش سلامت روان دانشجویان جدید‌الورود خبر داد و گفت: همچنین تفاهمنامه‌ای آماده شده از طریق اداره سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت وضعیت دانشجویان مخصوصاً دانشجویان خوابگاهی بررسی شود و اعلام می‌کنیم که دانشجویان وزارت علوم می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha