سازمان انتقال خون ایران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سمینار دو روزه حقوق، اخلاق و فقه پزشکی در طب انتقال خون را 16 و 17 اردیبهشت‌ در سالن همایش اداره کل انتقال خون استان تهران برگزار می‌کند.

سلامت نیوز: سازمان انتقال خون ایران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سمینار دو روزه حقوق، اخلاق و فقه پزشکی در طب انتقال خون را 16 و 17 اردیبهشت‌ در سالن همایش اداره کل انتقال خون استان تهران برگزار می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این کنگره در صدد تحلیل و بررسی اخلاق پزشکی و رعایت آن در مؤسسات پزشکی و ارائه راهکارهای مناسب برای حل مسائل اخلاقی، حقوقی و فقهی در طب انتقال خون است.

دکتر عباسی مدیر کل دفتر حقوقی سازمان انتقال خون و رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی در این مورد گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته در روز نخست این سمینار توسط دکتر پورفتح‌الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون و دفتر حقوقی سازمان، مباحثی در خصوص طب انتقال خون و چالش‌های اخلاقی آن و حقوق آزمودنی‌ها در تحقیقات فرآورده‌های خونی مطرح خواهد شد. 

وی افزود: در این روز مباحث دیگری همچون حدود، وظایف و اختیارات سازمان انتقال خون، سلامت معنوی و جایگاه آن در طب انتقال خون و اخلاق در پژوهش نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

دکتر عباسی ادامه داد: ملاحظات فقهی در طب انتقال خون، رضایت آگاهانه، اخلاق در آموزش، مسئولیت مدنی ناشی از طب انتقال خون، حقوق و اخلاق در انتشار نتایج و منشور حقوق بیماران نیز از دیگر مباحثی است که در روز دوم سمینار حقوق، اخلاق و فقه پزشکی در طب انتقال خون مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، چندی پیش در چارچوب تفاهم نامه همکاری مشترک بین مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و هماهنگی بین دو دستگاه، تفاهم همکاری علمی-آموزشی و پژوهشی بین مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی و مؤسسه آموزشی و پژوهشی سازمان انتقال خون ایران منعقد شد.

در پی انعقاد این تفاهم نامه نخستین نشست تخصصی حقوق و اخلاق در طب انتقال خون 16 و 17 اردیبهشت‌ ماه جاری برگزار می‌شود.

گفتنی است، این سمینار دارای 12 امتیاز بازآموزی برای مشمولین آموزش مداوم پزشکی است.

یکی از اهداف برگزاری این سمینار آشنایی و ایجاد توجه در اندیشمندان فقهی – حقوقی و اخلاقی از یک سو و مسئولان و دست‌اندرکاران طب انتقال خون از سوی دیگر در خصوص چالش‌های پیش روی انتقال خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha