دیسک، صفحه غضروفی بین مهره های کمر است که فشارهای عمودی وارد شده بر ستون فقرات را جذب می‌کند و صدمات و آسیب‌های شغلی باعث التهاب یا پارگی دیسک بین مهره‌ای می‌شود.

سلامت نیوز: دیسک، صفحه غضروفی بین مهره های کمر است که فشارهای عمودی وارد شده بر ستون فقرات را جذب می‌کند و صدمات و آسیب‌های شغلی باعث التهاب یا پارگی دیسک بین مهره‌ای می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر مسعود فاخری جراح ستون فقرات گفت: فرسودگی دیسک در اثر فشارها و صدمات شغلی، عارضه دیسک کمر را ایجاد می‌کند همچنین، اگر دیسک پاره شود،‌ فشار قطعات پاره شده غضروفی بر نخاع،‌ دردهای سیاتیک که دردهایی تیرکشنده به پاها هستند را ایجاد می‌کند. 

 
وی افزود: درمان‌های غیرجراحی که طبق نظر و تشخیص جراح تجویز می‌شود عبارتند از: استراحت،‌ کاهش فعالیت شغلی، قطع کامل سیگار و دخانیات،‌ کاهش وزن، ورزش، فیزیوتراپی و دارودرمانی. 
 
دکتر فاخری ادامه داد: درمان‌های نوین کمتر تهاجمی هم وجود دارند که شامل: گرم کردن دیسک آسیب‌دیده به کمک امواج RF،  ‌تزریق مواد شیمیایی مختلف به داخل دیسک آسیب‌دیده و درمان جراحی بوسیله آندوسکوپی دیسک است. 
 
وی اظهار داشت: درمان جراحی باز کردن کمر یک درمان تهاجمی است که در صورت تشخیص پزشک جراح و در مورد خاص انجام می‌شود. 
 
دکتر فاخری در ادامه گفت: وراثت نقش بسزایی دارد و در برخی خانواده‌ها فرسودگی دیسکی سریع تر اتفاق می‌افتد. 
 
این جراح ستون فقرات در پایان اظهار داشت: از آنجا که خانم‌ها به علت وزن بالاتر، عضلات ضعیف‌تر و ورزش کمتر،‌ احتمال بیشتری برای ابتلا به دیسک کمر دارند، بنابراین با مشاهده کمردرد بیشتر از سه دقیقه،‌ حتما به پزشک جراح ستون فقرات مراجعه کنند و از هر گونه خوددرمانی جدا صرفه‌نظر کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha