یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: آخرین آمار مبتلایان HIV در کشور که مربوط به آخر پاییز سال ۹۲ است و حدود ۲۷ هزار نفر است، بعد از ۴ ماه طی روزهای آینده اعلام می شود.

سلامت نیوز: رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: آخرین آمار مبتلایان HIV در کشور که مربوط به آخر پاییز سال ۹۲ است و حدود ۲۷ هزار نفر است، بعد از ۴ ماه طی روزهای آینده اعلام می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، عباس صداقت افزود: وزارت بهداشت آمار مبتلایان به ویروس ایدز را هر سه ماه یکبار جمع آوری و اعلام می کند. آخرین آمار که اکنون جمع آوری شده و آماده اعلام است، مربوط به آخر پاییز سال 92 است. فکر می کنم حدود 27 هزار نفر باشد که طی روزهای آینده در سایت وزارت بهداشت اعلام می شود.

وی گفت: البته آمار مبتلایان به HIV که وزارت بهداشت اعلام می کند مربوط به موارد شناسایی شده مبتلا به این ویروس است و همان طور که همیشه اعلام شده است، حدس می زنیم چندین برابر این آمار موارد ناشناخته مبتلا به ویروس ایدز در کشور وجود داشته باشند که بر اساس برآوردها حدود 70 تا 75 هزار فرد مبتلا به HIV در کشور وجود دارند که حتی خودشان هم از بیماری خود اطلاعی ندارند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اضافه کرد:‌ اطلاعات موجود نشان می‌دهد همچنان ابتلا به HIV از طریق سرنگ آلوده مشترک و بین معتادان تزریقی مهمترین عامل انتقال است. گر چه عامل انتقال جنسی و به خصوص ابتلا به HIV در بین زنان افزایش یافته است.

صداقت ادامه داد: البته با توجه به اینکه موارد ناشناخته ابتلا به ویروس ایدز در کشور ما وجود دارد ما خوشحال می شویم که آمار مورد شناسایی شده ایدز در کشور بالا رود چون نشان می دهد توانسته‌ایم با افزایش آگاهی مردم موارد بیشتری از این بیماری را شناسایی کنیم.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که آیا امسال برنامه جدیدی برای بهبود کنترل این بیماری در کشور اجرا می شود یا نه گفت: ما یک برنامه استراتژیک کنترل ایدز در کشور داریم که 10 راهبرد اساسی دارد و توزیع سرنگ رایگان بین معتادان، تقویت نظام تشخیص، مراقبت و درمان ایدز، افزایش دسترسی به خدمات مشاوره ایدز، آگاه سازی جامعه، پیشگیری از انتقال بیماری از مادران باردار و تقویت کنترل بیماریهای آمیزشی از محورهای اصلی این برنامه است.

وی گفت: اجرای این برنامه کماکان مانند گذشته ادامه دارد و این طور نیست که هر سال برنامه جدیدی برای کنترل و مراقبت از این بیماری در کشور اجرا شود.

صداقت افزود: البته همزمان با وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و ارگانهای دیگری نیز برنامه هایی برای کنترل این بیماری دارند که ‌نقش موثری در کنترل این بیماری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha