مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه تحقیقات در استان اصفهان حاکی از آن است که 25 درصد کارگران این استان سابقه مصرف مواد دارند گفت: این آمار در میان دانشجویان ۲.۶ درصد است.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه تحقیقات در استان اصفهان حاکی از آن است که 25 درصد کارگران این استان سابقه مصرف مواد دارند گفت: این آمار در میان دانشجویان ۲.۶ درصد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر از اتمام شیوع شناسی مصرف موادمخدر در میان دانشجویان خبر داد.

وی گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در دستور کار است، بحث شناخت جامع، دقیق و علمی از وضعیت سوء مصرف مواد در لایه های مختلف جامعه است.

وی اضافه کرد: تحقیقات ما در شیوع شناسی دانشجویان کاملاً به اتمام رسید، و مشاهده شد که 2.6 درصد دانشجویان وابسته به دانشگاه های دولتی به مصرف موادمخدر گرفتار هستند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مواد مصرفی در میان دانشجویان مواد توهم زا و روانگردان بوده گفت: در دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت هم برای نخستین بار شیوع شناسی انجام و مشخص شد که 1.5 درصد دانشجویان متأسفانه درگیر مصرف مواد مخدر هستند.

وی مصرف مواد در میان دانشجویان دختر را رو به بالا توصیف کرد و گفت: متأسفانه مصرف این مواد در میان دختران در سنوات اخیر رشد و افزایش داشته که قطعاً باید حوزه های فرهنگی دانشگاه ها در سالی که موسوم به فرهنگ است، نسبت به ارتقا دانش و آموزش به خصوص در زمینه آموزش های خود کنترلی برای دانشجویان گامهای بیشتری برداشته شود.

صرامی ادامه داد: در این زمینه خدمات مشاوره رایگان برای دانشجویان باید بیشتر و فعالیت های جایگزین برای تقویت نشاط اجتماعی در سطح دانشگاه ها با عمق بیشتری انجام شود.

به گفته صرامی شیوع شناسی اعتیاد در میان دانشجویان دانشگاه آزاد و پیام نور صورت نگرفته اما این موضوع در دستور کار قرار دارد.

وی در مورد شیوع شناسی اعتیاد در جمعیت عمومی خاطرنشان کرد: در جمعیت عمومی آخرین تحقیق ما در سال 90 نرخ شیوع 2.65 درصد را نشان داد و از ماه آینده یکبار دیگر شیوع شناسی در جمعیت عمومی را با کمک بهزیستی و دفترتحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر آغاز می شود.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: شیوع شناسی سوم ما در میان دانش آموزان است که اولین آن مربوط به سال 1380 است که نرخ رشد شیوع در دانش آموزان سوم راهنمایی تا چهارم دبیرستان را 0.5 درصد نشان می داد.

وی افزود: در سال 1390 مجدداً شیوع شناسی اعتیاد در میان دانش آموزان صورت گرفت که مشخص شد نرخ شیوع در میان همان رنج سنی، به یک درصد افزایش یافته است اما باید بدانیم که منظور ما این نیست که دانش آموز در مدرسه مواد مصرف می کند بلکه همین دانش آموزانی هستند که 5.1 درصد خانواده هایشان یک نفر معتاد را دارد و این زمینه مصرف در دانش آموز را فراهم می کند.

صرامی گفت: متأسفانه در همین تحقیق درصد بالایی اعلام کردند که دوستانشان سابقه مصرف تریاک، شیشه، کراک یا مشروبات الکلی داشتند؛ به طور کلی دو عامل موثر را در این تحقیقات لحاظ کردیم اول دوستان و دوم خانواده.

وی با بیان اینکه نباید به این تحقیقات نگاه سیاسی داشت گفت: به هیچ وجه نباید این موضوع با نگاه سیاسی تقویت شود و بگوییم دانش آموزان به سمت و سوی مواد می روند، اصلاً. آموزش و پرورش ما با جدیت برای ایمن سازی فعالیت می کند اما این واقعیت را هم باید بپذیرد که برون داد خانواده و جامعه می تواند یک دانش آموز معتاد را برای ما رقم بزند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: امسال بر اساس تصویب شورای تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر، شیوع شناسی اعتیاد در بین دانش آموزان با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام خواهد شد.

وی در ادامه به شیوع شناسی در محیطهای کارگری اشاره کرد و افزود: شیوع شناسی در تمام محیط های کارگری و صنعتی در حال انجام است و تا آخر بهمن نتایج آن را اعلام می کنیم. فقط یک نگرانی داریم و آن اینکه در استان اصفهان حدود 25 درصد کارگران و افرادی که در صنایع آن استان کار می کنند به نوعی مصرف کننده یکی از مواد مخدر هستند.

صرامی گفت: همه شرکت ها و کارخانه ها باید برای مصون سازی کارگرانشان هزینه کنند ما باید پیوست های اجتماعی، سلامت و فرهنگی را برای تمام مشاغل و محیط های کاری تقویت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha