قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: خوابگاه‌های دانشجویی و اماکن مجردی میزان خطر ابتلا به اعتیاد را در افراد افزایش می‌دهند، در حقیقت بیشترین آمار معتادان از همین اماکن است.

سلامت نیوز: قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: خوابگاه‌های دانشجویی و اماکن مجردی میزان خطر ابتلا به اعتیاد را در افراد افزایش می‌دهند، در حقیقت بیشترین آمار معتادان از همین اماکن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، علیرضا جزینی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم که با حضور استاندار این استان برگزار شد، گفت: اولویت اول ستاد در مبارزه با مواد مخدر، توجه به بحث پیشگیری است و نماد پیشگیری نیز توجه به رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر است، در عین حال ستاد اقدامات کیفری و غیر کیفری همچون صیانت، درمان و اشتغالزایی را در دستور کار خود دارد.

وی با بیان اینکه اساساً مواد مخدر به عنوان اولین آسیب اجتماعی در کشور مطرح است، افزود: وقتی 55 درصد طلاق‌ها، 65 درصد همسرآزاری‌ها و 30 درصد کودک‌آزاری‌ها به این حوزه برمی‌گردد و حدود 46 درصد از زندانیان کشور مستقیماً و 25 درصد از سایر زندانیان به صورت غیر مستقیم به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان‌ها به سر می‌برند، همگی بیانگر آن است که مواد مخدر به عنوان یک آسیب جدی در کشور تلقی می‌شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به شیوع‌شناسی سال 90 گفت: طبق سرشماری که در آن سال انجام شد، یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارند لیکن در نظر داریم در سال‌جاری سرشماری جدیدی را از معتادان انجام دهیم.

جزینی با اشاره به تحقیقات انجام شده در سال 90 گفت: طبق تحقیقات1/1 درصد دانش‌آموزان سابقه مصرف قرص اکستازی دارند و 0.4 درصد از دانش‌آموزان نیز در سنین 16 و 17 سالگی یک بار ماده محرک شیشه را مصرف کرده‌اند.

وی گفت: در جامعه دانشجویی نیز برخی دانشجویان دانشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم به این امر مبتلا هستند، خوابگاه‌های دانشجویی و اماکن مجردی بیشترین آمار مربوط به اعتیاد را تشکیل می‌دهند، لذا ما معتقدیم در مبارزه با مواد مخدر باید از مردم کمک بگیریم و اگر مردم به کمک نیایند، کاری نمی‌توانیم از پیش ببریم.

وی بر توجه ویژه به اسناد بالادستی همچون سیاست‌های کلی مبارزه با موادمخدر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تأکید کرد و گفت: نگرانی ایشان از وضعیت مواد مخدر در کشور کاملاً مشهود است، و ایشان تمام موضوعاتی که در امر مبارزه با مواد مخدر است، برشماری کرده‌اند که در انجام برنامه‌های این حوزه باید به این سیاست‌ها توجهی ویژه داشت.

وی ‌اقدامات شورای هماهنگی استان قم و هماهنگی و تعامل میان اعضای شورا را خوب ارزیابی کرد و گفت: راه‌اندازی دهکده سلامت در راستای توسعه بخش پیشگیری و درمان اعتیاد از اقدامات قابل تحسین استان محسوب می‌شود.

جزینی اظهار داشت: حداقل 30 تا 40 درصد جرایم استان قم نیز توسط معتادان صورت می‌گیرد که اگر این معتادان ساماندهی شوند در اصلاح جرایم کمک شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در این استان 30 سازمان مردم‌نهاد در عرصه مبارزه با مواد مخدر فعال هستند، 18 سازمان مردم نهاد در حوزه پیشگیری و 12 سازمان دیگر در حوزه درمان فعالیت دارند که باید این میزان توسعه یابد، ما به کمک خیرین هم می‌توانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم اما باید فرهنگ‌سازی آن نهادینه شود و این قشر اعتماد کنند که می‌شود به این افراد کمک کرد.

جزینی با اشاره به بخشنامه مربوط به اختصاص حداقل 5 درصد از اعتبارات اشتغال کشور به امر اشتغال بهبودیافتگان گفت: بر این اساس مقرر شده که استاندار و رئیس شورای هماهنگی مبارزه و همچنین مدیرکل تعاون استان به عنوان رئیس کمیته اشتغال و توانمندسازی استان پیگیری‌های لازم را در جهت جذب و مصرف اعتبار مصوب دولت اعمال کنند، که شورا باید در اسرع وقت این کمیته را  تشکیل و اقدامات لازم را برای اشتغال بهوبدیافتگان و معتادان انجام دهد.

وی با اشاره به بند 4 سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر مبنی بر اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه در مقابله با تهدیدات و آسیب‌های ناشی از موادمخدر و روانگردان با بهره‌گیری از امکانات دولتی و غیردولتی با تأکید بر تقویت باورهای دینی مردم و اقدامات فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی و تبلیغاتی در محیط خانواده، کار، آموزش و تربیت و مراکز فرهنگی و عمومی گفت: بر این اساس ما از این استان به دلیل حضور مراجع تقلید و روحانیون و حوزه علمیه توقع ویژه‌‌ای داریم و می‌خواهیم که حوزه‌های علمیه نیز در این مبارزه، مشارکت جدی کنند.

جزینی افزود: تبلیغات کاذب در خصوص کرم‌ها و قرص‌های لاغری از توطئه‌های استکبار است که باید کارهای پیشگیرانه در این امر صورت گرفته ، ما هم نقش روحانیون را در مباحث پیشگیری از اعتیاد مهم می‌دانیم.

وی با بیان اینکه در نظر است مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب ویژه بانوان (ماده 16 ) در این استان راه‌اندازی شود، بر توسعه مراکز درمانی اعتیاد بانوان، افزایش مراکز DIC، تقویت مراکز کاهش آسیب، ایجاد نشاط اجتماعی، اجرای برنامه‌های پیشگیرانه بر مبنای سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha