دانشمندان آمریکایی و فرانسوی موفق شدند از ترکیب مدلسازی ریاضی و اطلاعات بیولوژیکی جدید قوانینی را برای درمان ویژه هر بیمار مبتلا به سرطان خون ارائه کنند که برپایه پاسخ ایمنی است.

محققان دانشگاه مریلند، مدرسه پزشکی دانشگاه استانفورد و موسسه عالی الکتریسیته فرانسه نشان دادند که در آینده بیماران متاثر از لوکمی میلویید مزمن می توانند با کمک محاسبات دقیق ریاضی پاسخ ایمنی به فعالیتهای ارگانیسم مبتنی بر زمان دریافت و میزان نیاز به دارو تحت درمان با واکسن ضد سرطان قرار گیرند.

این محققان که نتایج یافته های خود را در مجله PLoS Computational Biology منتشر کرده اند یک مدل ریاضی را توسعه داده اند که پاسخ ایمنی ضد لوکمی را در بیمارانی که از داروی "ایماتینیب" استفاده می کنند پیش بینی می کند و برپایه این پیش بینی ها دانشمندان می توانند به روشی مناسب ویژه هر بیمار یک درمان خاص را ارائه کنند.

در این خصوص این ریاضیدانان اظهار داشتند: "با ترکیب اطلاعات جدید بیولوژیکی و مدلسازی ریاضی قوانینی را برای حفاظت از درمانهای سازگار با هر بیمار خاص را یافتیم. در حقیقت این اطلاعات که از هزاران بیمار جمع آوری شده اند اکنون می توانند هزاران درمان شخصی شده مختلف را ارائه کنند."

"ایمانیتیب" دارویی است که از قدرت بالایی در کاهش علائم بیماری لوکمی میلویید مزمن برخوردار است.

این محققان به مدت 4 سال اطلاعات مربوط به بیماران را با اندازه گیری شدت پاسخ ایمنی و ارزیابی میزان و فعالیت سلولهای T ضد لوکمی در دوره های مختلف درمان با "ایمانیتیب" جمع آوری و این مدل ریاضی را ارائه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha