فقدان آزمایشگاههای مجهز برای تشخیص سریع سل، مبارزه با این بیماری را در کشورهایی که سل در آنها شایع است با دشواری روبرو کرده است .

به گزارش خبرگزاری رویترز از کوالالامپور، متخصصان سل از کشورهای مختلف که در کنفرانس بیماریهای عفونی در کوالالامپور شرکت کرده اند از مشکلات تشخیص سل سخن می گویند. به گفته این متخصصان نتیجه آزمایش نمونه های سل بیماران پنج ماه به طول می انجامد و تا آن زمان بیماران جان خود را از دست می دهند.
این امر به ویژه در مورد بیماران مبتلا به سل مقاوم در برابر دارو و بیمارانی که دستگاه ایمنی بدن آنها در اثر سایر بیماریها نظیر ایدز به شدت ضعیف شده است واقعیت دارد.
درمان سل مقاوم در برابر دارو دشوار است و بیماران درصورت عدم دریافت داروهای قویتر با خطر مرگ روبرو هستند.
دیوید مور متخصص بیماری عفونی در دانشگاه کایتانو پرو می گوید درمانهای نسبتا موثر با هزینه قابل دسترس وجود دارد، اما مشکل تشخیص سل و تجویز داروی مناسب با نوع سل است .
پرو از جمله کشورهایی است که شمار بالایی مسلول دارد. در برخی نقاط این کشور تا شش درصد مواد سل از نوع سل مقاوم در برابر داروست . این موارد باید در آزمایشگاههای پیشرفته آزمایش شوند که کمبود آنها در این کشور حس می شود.
تعداد معدودی از کشورها در جهان به آزمایشگاههای تشخیص سل مقاوم دربرابر دارو مجهزند. در کشور پرو نمونه های آزمایش مدت زیادی در یخچال می مانند تا به آزمایشگاه های مخصوص فرستاده شوند. این تاخیر در تشخیص می تواند مرگبار باشد.
تاخیر در تشخیص به معنای انتقال بیماری به تعداد بیشتری از افراد است . علاوه برآن 60 درصد مبتلایان تا زمان دریافت نتایج آزمایش جان می سپارند.
روکسانا رستمجی مدیر واحد سل شورای تحقیقات پزشکی در دوربان آفریقای جنوبی بر ضرورت تشخیص سریعتر سل در آفریقا تاکید دارد. شدیدترین نوع سل که سل مقاوم در برابر دارو "TB-XDR" است در این منطقه روبه افزایش است .
این متخصص می گوید 99 درصد مبتلایان به این نوع سل تا قبل از دریافت نتایج آزمایش جان خود را از دست می دهند.
از آنجا که بیمار داروهای مناسب برای نوع بیماری خود را دریافت نمی کند سل او را از پای در می آورد.
در نقاطی مانند هنگ کنگ که نظام مراقبتهای پزشکی پیشرفته دارند تشخیص سل مقاوم در برابر دارو دو هفته به طول می انجامد.
در سراسر جهان 389 هزار و 139 مورد سل مقاوم در برابر دارو "TB-MDR" در سال 2006 گزارش شد که 72/4 درصد آنها متعلق به آسیا بوده است . چین و هند نیمی از تمام موارد این نوع سل را به خود اختصاص داده اند.
سالیانه 6 هزار مورد جدید TB-MDR در آفریقای جنوبی گزارش می شود.
تلما توپاسی رییس بنیاد بیماریهای گرمسیری در فیلیپین می گوید آسیا به خاطر داشتن پرجمعیت ترین کشورهای جهان بالاترین شمار مسلولان را دارد.
توپاسی از مسئولان بهداشتی خواست برنامه هایی که مسلولان را ملزم به دریافت دارو تحت نظارت مراقبان بهداشتی تحت عنوان "درمان نظارتی " می سازد به اجرا درآورند.
درمان استاندارد سل شش تا 12 ماه به طول می انجامد. درمان اشکال سل مقاوم در برابر دارو طولانی تر است و بیماران درصورت عدم نظارت درست قادر به ادامه درمان نیستند.
توپاسی می گوید اگر بیماران را به حال خود رها کنیم آنها درمان را ادامه نمی دهند که منجر به بروز سل مقاوم در برابر دارو TB-MDR می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha