دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام تخصیص بودجه ورزشی برای NGOهای فعال در حوزه مبارزه با اعتیاد گفت: ما نمی‌توانیم به صراحت از اتاق‌های امن تزریق صحبت کنیم و در این زمینه باید با احتیاط بیشتری صحبت کرد.

سلامت نیوز: دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام تخصیص بودجه ورزشی برای NGOهای فعال در حوزه مبارزه با اعتیاد گفت: ما نمی‌توانیم به صراحت از اتاق‌های امن تزریق صحبت کنیم و در این زمینه باید با احتیاط بیشتری صحبت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری صبح امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ستاد مبارزه با مواد مخدر بودجه‌هایی را به عنوان کمک برای درمان با استفاده از ورزش برای ان‌جی‌اوها و فعالان درمان اعتیاد در نظر گرفته است یا خیر، اظهار داشت: هر قشری که در زمینه کمک، پیشگیری، درمان، صیانت و مقابله با مواد مخدر فعالیت دارد و به ستاد مبارزه با مواد مخدر کمک می‌کند اگر در بحث ورزش و استفاده از آن برنامه‌ای به این ستاد ارائه دهد و توافق نهایی درباره آن صورت گیرد، قطعاً به آن کمک خواهیم کرد. 

وی در ادامه با بیان این‌که جمع‌آوری معتادان متجاهر کماکان در حال اجرا است افزود: هم اکنون این طرح در حال اجراست و متوقف نشده است و در شهر تهران نیز 300 معتاد در مرکز ترک اعتیاد اخوان پذیرش شده‌اند و این مرکز تا 1000 نفر نیز ظرفیت پذیرش دارد. 

رحمانی فضلی با اشاره به مصرف شدید ریتالین در محیط‌های دانشجویی گفت: گرچه مصرف این مواد در محیط‌های دانشجویی به این شدتی که شما می‌گویید نیست ولی مصرف اینگونه مواد در کشور ما در حد کمش نیز زیاد است.

وی ادامه داد: البته عمده توجیهات کسانی که به سمت استفاده از مواد مخدر صنعتی رقیق‌تر می‌روند برای لاغری و حفظ تمرکز است ولی قطعا با مصرف این مواد به سمت مصرف گسترده‌تر آن می‌روند و مجبور خواهند بود تا در آینده از دوز‌های بالاتر استفاده کنند.

رحمانی فضلی همچنین با تایید کاهش مصرف شیشه و کرات در بین معتادان کشور، این کاهش را به واسطه تبلیغات وسیع و معرفی آثار سوء مصرف این مواد عنوان کرد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تکذیب آمار ارائه شده از سوی قائم مقام خود مبنی بر اینکه بیشترین آمار اعتیاد از خوابگاه‌های دانشجویی و اماکن مجردی است، افزود: منظور دکتر جزینی این بوده و توضیح مواد عمدتا در جاهایی رخ می‌دهد که نظارت بر روی آنها وجود ندارد که خانه‌های مجردی از جمله آنهاست ولی اینکه بیشترین مصرف در خانه‌های مجردی و خوابگاه‌های دانشجویی عنوان می‌شود اشتباه است و نظارت بر خانه‌های مجردی برعهده ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست و مسئولان مربوطه باید بر این اماکن نظارت داشته باشند. 

رحمانی فضلی در ادامه در واکنش به گرایش مجدد نسبت به مصرف هروئین و امکان شیوع بیماری‌های کشنده با افزایش مصرف هروئین گفت: ما سعی کرده‌ا‌یم در حوزه درمان برنامه‌هایی برای جلوگیری از مصرف غیربهداشتی را ترغیب کنیم و بتوانیم مراکزی را در نظر بگیریم که اگر نیازی برای استفاده از برخی ابزارها احساس شد بتوانیم این ابزارها را در اختیار معتادان متجاهر قرار بدهیم ولی بهترین کار جمع‌آوری و درمان این معتادان است که در حال حاضر اجرا می‌شود.

وی در پایان با بیان این‌که گفت‌وگوهایی با مسئولان وزارت بهداشت برای ارائه طرح در این زمینه انجام شده، تاکید کرد: ما نمی‌توانیم به صراحت از اتاق‌های امن تزریق صحبت کنیم اگرچه تجربه کشورهای دیگر را نیز در رابطه با اتاق‌های امن تزریق در اختیار داریم ولی در این زمینه باید با احتیاط بیش‌تری صحبت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha