یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 111126

یک متخصص علوم اعصاب شناختی گفت: نوروفیدبک یک روش درمانی جدید و بسیار موثر در عصر حاضر است.

میگرن با روش نوروفیدبک درمان می‌شود

سلامت نیوز: یک متخصص علوم اعصاب شناختی گفت: نوروفیدبک یک روش درمانی جدید و بسیار موثر در عصر حاضر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر امین اسداله پور افزود: از ویژگی‌های درمانی این روش نوین اثرات درمانی بسیار موثر و ماندگار، نبود عوارض جانبی و دوره درمان کوتاه است. 

وی با بیان اینکه تاثیر روش درمانی نوروفیدبک بر چند بیماری بسیار چشمگیراست، تصریح کرد: اختلالات بیش فعالی همراه با کمبود تمرکز، اختلالات یادگیری، میگرن، سردردهای تنشی و برخی اختلالات اضطرابی از جمله بیماری‌هایی هستند که تاثیر درمان نوروفیدبک برآنها تایید شده است.

وی با اشاره به اینکه میگرن یکی از بیماری‌هایی است که به درمان نوروفیدبک به خوبی پاسخ داده است، خاطرنشان کرد: داروهای مورد استفاده در درمان میگرن، تنها آن را کنترل می‌کند و بیمار مجبور به استفاده دائمی از این داروهاست که خوشبختانه روش نوین نوروفیدبک این بیماری را به طور موثر و پایداری درمان می‌کند.

دکتر اسداله پور در خصوص نحوه درمان اظهار کرد: در درمان نوروفیدبک از امواج مغزی و بازخورد آن بر بیمار برای درمان بیماری وی استفاده می شود و بسته به نوع و شدت بیماری، الکترودهایی به مناطق مختلف سر وصل می شود، این الکترودها امواج مغزی آن ناحیه از مغز را دریافت و ثبت کرده و به رایانه ارسال می کند و رایانه این امواج را پردازش و به صورت شکل‌هایی خاص از امواج و تصاویر به درمانگر و بیمار نشان می دهد.

وی با بیان اینکه امواج صرفا ثبت می‌شود و هیچ موج، اشعه، برق یا چیز دیگری ارسال یا به بدن بیمار داده نمی‌شود، تصریح کرد: بیمار در جلسه درمانی در مقابل نمایشگر رایانه می نشیند و صرفا مشغول تماشای فیلم و کارتون یا یک گیم ساده است و هیچ کار دیگری نمی‌کند اما در واقع این امواج مغزی وی هستند که تصاویر و گیم را به پیش می برند.

دکتر اسدالله پور در ادامه افزود: درمانگر تنظیماتی ویژه بر روی نرم افزار دستگاه پیاده می کند و مغز فرد سعی می‌کند که خود را با آن تنظیمات منطبق کند و در واقع کارکرد خود را بهبود بخشد.

متخصص علوم اعصاب شناختی با اشاره به اینکه با تکرار این روش درجلسات متعدد مغز بیمار به تدریج به حالت ایده آل می رسد، اظهار کرد: با تکرار این جلسات مغز بیمار دیگر حالت موجی که باعث بروز علایم بیماری می شود را ندارد. در واقع کارکرد مغز در آن ناحیه اصلاح و تنظیم شده و همین باعث بهبودی بیمار می‌شود.

متخصص علوم اعصاب شناختی با بیان اینکه تعداد جلسات به نوع بیماری و سن بیمار و میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد تصریح کرد: به طور متوسط دوره درمانی نوروفیدبک بین 10 تا 14 هفته بوده و هر بیمار در 30 تا 50 جلسه، درمان می شود.

روانشناس بالینی در خصوص استفاده ار روش نوروفیدبک در کنار سایر درمان ها افزود: درمان نوروفیدبک را می توان به تنهایی و نیز در کنار سایر درمان ها مانند دارو درمانی به کار برد.

دکتر اسداله پور در ادامه تصریح کرد: نوروفیدبک اثرات درمانی دارویی را بالا برده و ترکیب این دو درمان می تواند باعث کاهش دوره درمانی، کاهش عوارض جانبی و بهبود سریع بیمار گردد.

وی با اشاره به اینکه امروزه از نوروفیدبک صرفا برای درمان استفاده نمی شود بلکه نوروفیدبک کاربردهای بسیار گسترده دیگری نیز دارد، افزود: در کل دنیا مدیران و مسئولین و نیز ورزشکاران می توانند از نوروفیدبک برای افزایش تمرکز و عملکرد و کاهش اضطراب استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha