یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 111134

مشاور وزیر بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: آزمون دستیاری سال 93 با 15 هزار و 454 نفر متقاضی شروع به کار کرد. از این تعداد، تقریبا 50 درصد متقاضیان زن و 50 درصد را مردان تشکیل می دادند.

سلامت نیوز: مشاور وزیر بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: آزمون دستیاری سال 93 با 15 هزار و 454 نفر متقاضی شروع به کار کرد. از این تعداد، تقریبا 50 درصد متقاضیان زن و 50 درصد را مردان تشکیل می دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر عبدالله کریمی با اشاره به این که حوزه های انتخابی 20 دانشگاه بود که در 19 شهر برگزار شد، توضیح داد: ضمن این که در تهران دو حوزه داشتیم. رقابت بسیار سنگینی بود چون از تعداد شرکت کنندگان باید حدودا 2 هزار و 500 نفر را پذیرش می کردیم که نسبت به سال ( 2 هزار و 20 نفر) افزایش نسبتا زیادی داشت.

 

دکتر کریمی ضمن بیان این که رقابت کنندگان در 27 رشته و در 37 دانشگاه برگزار کننده دوره‌های تخصصی باید رقابت می‌کردند، خاطرنشان کرد: در مورد آزمون دو مساله خیلی مهم بود، یکی این که امنیت آزمون را حفظ کرده باشیم و دوم این که کاری کنیم کیفیت سوالات بالا باشد. در این زمینه، در دو محور تلاش کردیم و در سه حوزه طراحی سوال صورت گرفت. دو حوزه در وزارت بهداشت بود و حوزه سوم در سازمان سنجش تشکیل شد.
مشاور وزیر بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: تعداد زیادی سوال را از دانشگاه‌ها از طریق معاونت آموزشی فراهم کردیم و در دو مرحله در هر حوزه سوال در محل طرح گردید. تعداد سوالات در هر حوزه هشت برابر مورد نیاز بود تا بتوانیم از بینشان بهترین سوالات را انتخاب کنیم. در هر حوزه یک گروه تلفیق متشکل از اساتید باسواد و متعهد، قابل اطمینان و با دقت بالا تشکیل شد.
دکتر کریمی اذعان کرد: در طرح سوال از الگوی اصول میلمن استفاده شد تا سوالات از روایی بالا برخوردار بوده و بر اساس اهداف آموزشی بوده و ضمن این که بتوانند عملکرد واقعی کسانی که در آینده قرار است بر اساس تخصصشان شغلی را انتخاب کنند، مورد سنجش قرار دهند. همچنین در طرح سوالات باید پایایی و قابلیت اعتماد را در سنجش دانش و قضاوت بالینی کشور در نظر میگرفتیم.
به گفته وی در این سوالات قدرت افتراق بالای بهترین‌ها در نظر گرفته شد. بودجه بندی سوالات هم از نکات دیگری بود که باید رعایت می‌شد یعنی سوالات فقط از یک فصل خاص انتخاب نشده‌اند و نیز انتشار معقول در طرح سوال از رفرانس‌ها در نظر گرفته شد.
مشاور وزیر بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به این که در طرح سوال سه نوع توکسونومی داریم، توضیح داد: برخی سوالات فقط دانش فرد را می‌سنجد که توکسونومی 1 هستند و برخی دیگر قضاوت بالینی را نیز مورد سنجش قرار می دهد. تعداد سوالات مربوط به توکسونومی سطح یک که دانش و محفوظات را می سنجد، امسال حدود 15 درصد بود و توکسونومی سطح دو و سه که قضاوت بالینی پزشک را می سنجید، بیشتر طرح شد.
به گفته وی یکی دیگر از اقدامات این بود که به جای سه روز، در گروه تلفیق 5 روز بحث‌های علمی داشتیم تا این که سوالی اشتباه نبوده و کیفیت سوال بالا باشد. هر کدام از سوالات بعد از طراحی، سه بار در جمع گروه تلفیق خوانده شد و ضمنا سعی گردید سوالات تکراری حذف شود. متخصصان رشته‌های داخلی، جراحی، زنان و کودکان، گروه تلفیق 7 نفره را تشکیل می‌دادند.
دکتر کریمی در ادامه این‌طور بیان کرد: سوالات در سه حوزه نامبرده طرح و در سه حوزه دیگر تکثیر می شد ضمن این که تمام سوالات با امنیت بالا حفاظت شدند. هیچ کدام از سه گروه از سوالات همدیگر اطلاعاتی نداشتند. علاوه بر این بقیه اعضای یک گروه هم از مابقی سوالات بی اطلاع بودند. قرنطینه کارکنان طراحی و تکثیر نیز ده روز قبل از آزمون شروع شد.
وی تاکید کرد: امسال اصول میلمن را رعایت کردیم و تصورمان بر این است که نسبت به سالهای قبل آزمون کیفیت بالاتری داشته باشد. البته در مورد کیفیت و دشواری آزمون، بعد از برگزاری آزمون و با آنالیزهای مختلف اطلاعات بیشتری می توان به دست آورد تا مشخص شود پایایی و روایی آن چقدر بوده است.
دکتر کریمی با اشاره به این که باید در نظر داشت چنین آزمونی برای وزارت بهداشت بسیار سنگین است چون مشخص می کند چه کسی در چه تخصصی باید قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در نهایت 15 تا 20 درصد از پذیرفته شدگان قبول می‌شوند. اعتراضات به سوالات شرکت کنندگان در آزمون تا آخر ساعت اداری، فردا، دوشنبه از طریق سایت به ما ارسال می شود و مجددا گروهی را دعوت می کنیم که در مورد صحت و سقم اعتراضات بررسی‌ها را آغاز کنند و حدود 72 ساعت بعد از نهایی شدن پاسخ به اعتراضات، نتیجه اولیه را در سایت اعلام می کنیم.
به گفته دکتر کریمی برای سال آینده تغییراتی در برگزاری آزمون داریم که از حالت فرسایشی خارج شود به این دلیل که اینگونه آزمون‌ها برای مسئولان نفس گیر بوده و برای متقاضیان استرس وصف ناپذیری دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha