یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 111135

محققان می‌گویند روش تولید محصول پیشنهادی ساده و کم هزینه است و پس از موفقیت این طرح در مطالعات تکمیلی در سطح مدل انسانی، می‌توان به تولید صنعتی و صادرات این محصول امید داشت.

سلامت نیوز: محققان می‌گویند روش تولید محصول پیشنهادی ساده و کم هزینه است و پس از موفقیت این طرح در مطالعات تکمیلی در سطح مدل انسانی، می‌توان به تولید صنعتی و صادرات این محصول امید داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، محققان ایرانی جهت افزایش سطح ایمنی حاصل از واکسن هپاتیت B، نتایج امیدوارکننده‌ای کسب نموده‌اند. 

 
محققان می‌گویند روش تولید محصول پیشنهادی ساده و کم هزینه است و پس از موفقیت این طرح در مطالعات تکمیلی در سطح مدل انسانی، می‌توان به تولید صنعتی و صادرات این محصول امید داشت. 
 
واکسن هپاتیت ب انسانی در حداقل 10 درصد افراد قادر به تولید سطح قابل قبولی از ایمنی نیست، از این رو محققان در سراسر جهان به دنبال راهکاری جهت ارتقای ایمنی‌زایی این واکسن هستند. یکی از این راهکارها، استفاده از ترکیبات ادجوانت (یاور) همراه با واکسن است که می‌تواند پاسخ ایمنی ایجاد شده را تقویت کند.  
 
هدف از تحقیق انجام شده، ارزیابی اثر نانوادجوانت Hep-c بر افزایش ایمنی‌زایی واکسن هپاتیت B بوده است. این نانوادجوانت بر پایه فناوری نانو طراحی و تولید شده است و امید است با ویژگی‌های منحصر به فرد خود بتواند پاسخ ایمنی ناشی از واکسن هپاتیت B را بهبود ببخشد. 
 
به گفته سعیده فخارزاده،کارشناس ارشد فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استفاده از این نانوادجوانت در واکسن هپاتیت B، سبب تحریک مناسب پاسخ ایمنی سلولی خواهد شد. از سوی دیگر با تقویت سیستم ایمنی در این واکسن، این احتمال وجود دارد که نیاز به واکسن‌های یادآور کاهش یابد که البته این فرضیه نیاز به اطلاعات و تحقیقات بیشتری دارد. 
 
در صورت موفق بودن این طرح در مطالعات تکمیلی و در سطح انسانی، نتایج آن در صنایع واکسن‌سازی قابل استفاده خواهد بود. با توجه به اهمیت بهبود سطح ایمنی توسط این واکسن به ویژه برای کارکنان مراکز درمانی، این نانوادجوانت می‌تواند زمینه مناسبی برای تامین نیاز داخلی و صادرات محصولی دانش‌بنیان برای کشور فراهم آورد. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha