استعمال دخانیات در طول دوران حاملگی خطر ابتلای نوزادان به نارسایی‌ قلبی مادرزادی را افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز: استعمال دخانیات در طول دوران حاملگی خطر ابتلای نوزادان به نارسایی‌ قلبی مادرزادی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد استعمال دخانیات در طول حاملگی سبب بروز بسیاری از نقص‌های مادرزادی نظیر شکاف لب‌ها و کام، نقص و یا از دست دادن عضو می‌شود.

«پاتریک ام سالیوان» سرپرست اصلی این مطالعه که در بیمارستان کودکان «سیاتل» انجام شده می‌گوید: به طور روزانه با کودکان بسیاری مواجه می‌شوم که دچار نارسایی‌های قلبی مادرزادی هستند و مدت زمان زیادی را باید بستری باشند که در بسیاری از موارد این کودکان دچار مشکلات درازمدت جدی می‌شوند. از آنجا که معمولا دلیل نارسایی‌ قلبی مادرزادی در این کودکان نامشخص بوده لذا به منظور تشخیص دقیق آن و راه‌های جلوگیری از ابتلا به این مشکل دست به این مطالعه زدیم.

متخصصان سلامت بیمارستان کودکان سیاتل با بررسی متولدین این بیمارستان حد فاصل سال‌های 1989 تا 2011 میلادی دریافتند بیش از 14 هزار نوزاد با انواع مختلف مشکلات قلبی مادرزادی متولد شده‌اند. آنها این تعداد را با 62 هزار و 274 مورد تولد سالم در همین بازه زمانی تطابق دادند. آنها سپس درصد نوزادان مبتلا به نقص‌های قلبی مادرزادی را که مادرانشان در طول حاملگی سیگار می‌کشیدند با نوزادان سالمی که مادرانشان در طول حاملگی سیگار کشیده‌اند مقایسه کردند.

نتایج یافته‌های این متخصصان نشان داد نوزادانی که مادرانشان در طول حاملگی سیگار کشیده‌اند حدود 50 تا 70 درصد بیش از سایرین به نارسایی‌های دریچه‌های قلب و عروق که خون را به سمت ریه‌ها منتقل می‌کنند دچار شده‌اند. ضمن اینکه حدود 20 درصد از آنها نیز در معرض ابتلا به نقص دیواره بین دهلیزی بودند که برای رفع تمام این نقص‌ها به عمل جراحی نیاز است.

متخصصان همچنین دریافتند طی سال‌های اخیر حدود 10 درصد از زنانی که وضع حمل کرده‌اند اعلام کردند در دوران حاملگی سیگار کشیده‌اند. متخصصان دریافتند استعمال دخانیات در مادران در سه ماهه نخست حاملگی عامل اصلی یک الی دو درصدی بروز نارسایی‌های قلبی در نوزادان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha