یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 111146

می‌گویند تهرانی‌ها درصورتی که زباله‌های بازیافتی‌شان را در زمینی به مساحت ورزشگاه آزادی انباشته کنند هر روز ۷ طبقه از برجی را خواهند ساخت که پس از یک سال به ارتفاع قله دماوند خواهد رسید.

سلامت نیوز: می‌گویند تهرانی‌ها درصورتی که زباله‌های بازیافتی‌شان را در زمینی به مساحت ورزشگاه آزادی انباشته کنند هر روز ۷ طبقه از برجی را خواهند ساخت که پس از یک سال به ارتفاع قله دماوند خواهد رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، این حرف را می‌توان برای دیگر کلانشهرهای کشور هم زد. کار‌شناسان بازیافت معتقدند که مهم‌ترین شرط لازم برای بازیافت و استفاده مجدد از طلای کثیف، تفکیک و جداسازی زباله‌های‌تر و خشک آن هم از مبدأ است؛ این مبدأ‌‌ همان خانه یا مغازه یا اداره و شرکت شماست. 10اصل بیان شده در این صفحه به شما یاد می‌دهد که چطور زباله‌ها را از مبدأ تفکیک کنید.

همه زباله‌ها را داخل مخازن نریزید

جداکردن زباله از مبدا یکی از مهم‌ترین اصول است. اداره بازیافت و سازمان خدمات شهری 2بخش جدا از هم در شهرداری‌ها هستند. مخازن زباله توسط سازمان خدمات شهری جمع‌آوری می‌شود و هیچ تفکیکی در آن صورت نمی‌گیرد.

زباله خشک چه زباله‌ای است؟

زباله‌های خشک در طبیعت پایدارترند و در مدت زمان طولانی‌تری تجزیه می‌شوند. این گروه از زباله‌ها انواع پلاستیک، کاغذ، شیشه، مقوا، انواع فلزات، پارچه و چوب را شامل می‌شود.

زباله تر چه زباله‌ای است؟

زباله‌‌تر مثل ته‌مانده غذاها، میوه‌ها و سبزی‌ها و تفاله‌‌های آنها عموما قابل بازیافت نیست و دفن خواهد شد. البته ما معمولا عادت داریم که با جدا نکردن زباله‌های خشک، آنها را نیز تبدیل به زباله‌تر کنیم.

مصرف کمتر در خانه‌ها و مغازه‌ها

یکی از مهم‌ترین اصول اولیه‌ در مدیریت زباله‌ها، مصرف کمتر است.قرار نیست از گرسنگی بمیرید تا زباله‌ای تولید نشود، فقط قرار است درست مصرف کنید. باید دورریز‌ها را کم و از مواد و کالا‌ها درست استفاده کنیم و راه‌های استفاده مجدد را یاد بگیریم. مثلا از ظروف با دوام و چندبار مصرف برای غذاخوری استفاده کنیم.

مخازن ویژه برای پسماند خشک

در برخی از شهرها مخازن ویژه‌ای در ساختمان‌ها گذاشته شده که مخصوص جمع‌آوری پسماندهای بازیافتی است. پیش از نصب این مخازن، آموزش‌های لازم از طریق کار‌شناسان به اهالی داده می‌شود. موفقیت اجرای این طرح در پایتخت باعث شده که این طرح در تمام تهران به اجرا درآید تا هزینه‌های دفع این نوع زباله نیز کاهش پیدا کند.

2سطل زباله در خانه‌های شما

اگر تصمیم گرفته‌اید شما هم در چرخه بازیافت نقشی داشته باشید ساده‌ترین کاری که می‌توانید در خانه انجام دهید این است که 2کیسه جدا برای زباله‌های‌تر و خشک داشته باشید و از همه اعضای خانواده هم بخواهید که تفکیک زباله را رعایت کنند. مزیت این کار این است که هر شب مجبور نیستید حجم زیادی زباله را حمل کنید.

جمع‌آوری زباله‌های‌تر و خشک

برای جمع‌آوری زباله‌های خشک 2 روش وجود دارد؛ یکی خودروها و سه‌چرخه‌های سیار که در روزهای معین به محله‌های مختلف می‌آیند و شما می‌توانید زباله‌های خشک‌تان را به آنها بدهید. دومین روش هم همان غرفه‌های ثابتی هستند که در محله‌ها مستقر شده‌اند.این غرفه به نام غرفه‌های بازیافت شناخته می‌شوند.

بازیافتی‌ها را بدهید، جایزه بگیرید

خودروهای سیار به شکل رایگان زباله‌ها را تحویل می‌گیرند اما غرفه‌های بازیافت به ازای وزن و نوع زباله خشک دریافتی شما، پول نقد هم می‌دهند. معمولا عمده زباله‌های بازیافتی این غرفه‌ها کاغذ، پلاستیک و نان خشک است. درضمن مسئولان این کانکس‌ها در قبال تحویل زباله خشک جوایزی هم به شما می‌دهند.

حواستان به زباله‌های خطرناک باشد

بعضی زباله‌های خانگی (مثل جوهر و رنگ) به نام پسماندهای خطرناک معروفند و باید جداگانه دفن شوند. پس برای هر کدام از زباله‌ها یعنی خشک، ‌تر و خطرناک، یک کیسه جداگانه درنظر بگیرید. ضمن اینکه بهتر است قوطی‌های رنگ و خودکارها را تا انتها مصرف کنید و بعد دور بیندازید.

افزایش حجم تولید زباله در برخی ماه‌ها

حجم زباله‌ها بسته به اینکه در کدام‌ماه از سال قرار داریم متغیر است و کم و زیاد می‌شود. در ماه‌های آخر سال و زمان خانه‌تکانی بیشترین حجم زباله تولید می‌شود ولی ابتدای سال شهروندان تهرانی کمترین زباله را تولید می‌کنند. متأسفانه آمارها نشان می‌دهد ما ایرانیان در تولید زباله استاندارد‌های جهانی را پشت سرگذاشته‌ایم.

7500 تن زباله در روز

این عدد نشان‌دهنده میزان زباله‌های تولیدی تهرانی‌ها در یک شبانه‌روز است که توسط مدیریت شهری جمع‌آوری می‌شود. تازه این عدد و رقم مربوط به روزهای بسیار عادی سال است و در روز‌ها و ایام خاص، این عدد به‌طور چشمگیری در همه نقاط کشور بالا‌تر هم می‌رود.

800 گرم زباله در روز

سرانه تولید زباله در شهری مثل تهران، برای هر نفر بیش از 800گرم در روز است، درصورتی که در جهان این رقم برای هر نفر حدود 450تا 500گرم است. درضمن بد نیست بدانید در برخی مناطق تهران، روزانه تا 3مرحله جمع‌آوری زباله صورت می‌گیرد.

800 تن زباله خشک

همانگونه که اشاره شد، میزان زباله خشک و‌تر تولید شده در تهران روزانه حدود ۷500تن است. براساس آخرین آمار سازمان مدیریت پسماند، از این میزان زباله تولید شده توسط من و شما، حدود ۸۰۰ تن زباله خشک است که‌‌ همان زباله قابل بازیافت به‌حساب می‌آید.

30 ایستگاه بازیافت

آنهایی که زباله‌های خشک و ترشان را در مبدأ تفکیک می‌کنند حتما با ایستگاه‌های بازیافت نیز آشنایی دارند. یک یا 2 ایستگاه بازیافت معمولاً در هر منطقه تهران وجود دارد که زباله‌های بازیافتی را تفکیک می‌کند. در حال حاضر تهران ۳۰‌ ایستگاه بازیافت دارد.

70 درصد بازیافت

حتما شنیده‌اید که یک دست صدا ندارد. اگر شما به تفکیک زباله‌های‌تر و خشک بپردازید، در حقیقت ۷۰ درصد کار بازیافت و تبدیل مواد را انجام داده‌اید. کار‌شناسان می‌گویند که جداسازی زباله‌ها، نشانگر رشد فرهنگی شهروندان یک شهر است.

300 سال برای بازگشت

کارشناسان محیط‌زیست ‌می‌گویند که بازیافت پلاستیک در طبیعت به‌طور طبیعی 300سال زمان می‌برد که معایبی همچون سرطان‌زایی‌، عدم‌سازگاری با محیط‌زیست و... را به همراه دارد تا حساب کار دستتان بیاید.

کلید طلایی
کاهش پسماند هنگام خرید

خرید و مصرف معقول کالا‌ها اعم از مواد خوراکی، پوشاک، لوازم منزل و غیره، یکی از راه‌های صرفه‌جویی و حفظ محیط‌زیست است و علاوه بر آن، توان اقتصاد خانواده را بالا می‌برد. بهتر است کالای با دوام خریداری کنید تا مدت استفاده از آنها طولانی‌تر شود. بدیهی است محصولات بادوام، دیر‌تر وارد جریان زباله شهری می‌شوند. با برنامه‌ریزی خاص خرید کنید. بدین‌ترتیب که قبل از خرید، ابتدا لیست کاملی از آنچه را که نیاز دارید تهیه کنید اینطوری از مصرف‌گرایی جلوگیری خواهد شد. برای خرید لوازم خانگی عجله نکنید. ابتدا به نیاز خود فکر کنید و وسیله‌ای را انتخاب کنید که نیازتان را برآورده کند؛ با میزان مصرف و تعداد افراد خانواده‌تان متناسب باشد و مصرف انرژی کمی هم داشته باشد.

کلید طلایی 
کاهش پسماند در ادار‌ه‌ها

قبل از آنکه عکسی را چاپ کنید یا متنی را پرینت بگیرید ابتدا فکر کنید آیا واقعاً به نسخه چاپ شده آن نیاز دارید؟ پس تا آنجا که می‌توانید کمتر کپی کنید و کمتر از نسخه پرینت شده استفاده کنید. به جای انتشار اطلاعیه‌های همگانی از تابلوی اعلانات استفاده کنید. از فناوری الکترونیک یا بدون کاغذ به جای نامه‌نگاری‌های داخلی استفاده کنید. به‌منظور کاهش میزان مصرف کاغذ، جوهر و لاک غلط‌گیر، هنگام تایپ مطالب دقت کرده و متون خود را روی صفحه مانیتور ویرایش کنید و ترجیحاً از چک پرینت استفاده نکنید. روی هر دو طرف کاغذ پرینت تهیه کنید تا بدین‌ترتیب مصرف کاغذ را 50درصد کاهش دهید. از قسمت‌های نوشته نشده کاغذ به‌عنوان کاغذ یادداشت استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha