یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 111149

درحالی طرح بیمه سلامت همگانی به منظور صدور رایگان دفترچه بیمه درمان برای تمامی افرادی که فاقد هر نوع دفترچه درمانی هستند و معافیت آن‌ها از پرداخت حق بیمه ماهیانه در دستور کار قرار گرفته است که درخصوص کارتن‌خواب‌ها و افراد فاقد اوراق هویتی تحت پوشش شهرداری توسط سازمان بیمه سلامت ایران هیچ‌گونه تدبیری اتخاذ نشده است.

سلامت نیوز: درحالی طرح بیمه سلامت همگانی به منظور صدور رایگان دفترچه بیمه درمان برای تمامی افرادی که فاقد هر نوع دفترچه درمانی هستند و معافیت آن‌ها از پرداخت حق بیمه ماهیانه در دستور کار قرار گرفته است که درخصوص کارتن‌خواب‌ها و افراد فاقد اوراق هویتی تحت پوشش شهرداری توسط سازمان بیمه سلامت ایران هیچ‌گونه تدبیری اتخاذ نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این طرح همه افرادی که فاقد هرگونه پوشش بیمه سلامت یا بیمه درمان بوده و هویت ایرانی داشته باشند، حائز ورود به برنامه پوشش بیمه سلامت همگانی هستند. حق بیمه بیمه‌شدگان در این طرح به طور کامل از طرف دولت و از محل هدفمندسازی یارانه‌ها تقبل شده است. در واقع دولت حق بیمه سالیانه تمام افرادی که تحت پوشش قرار خواهند گرفت را در این مقطع می‌پردازد. این حق بیمه حدود 258 هزار تومان برای یک سال است و میزان حق بیمه در سال‌های آینده منوط به شرایط و تصمیمات دولت خواهد بود.

اما نکته حائز اهمیت در این طرح عدم پیش‌بینی و محاسبه‌ای برای کارتن‌خواب‌ها و افراد فاقد اوراق هویتی تحت پوشش شهرداری و سایر ارگان‌های حمایتی تا به این لحظه بوده است.رضا جهانگیری فر با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت ایران در این زمینه چیزی را به ما اعلام نکرده است، گفت: در صورت اطلاع‌رسانی به سازمان رفاه در این خصوص اقدام می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه حداقل سه هزار و پانصد پرونده در ارتباط با افراد فاقد اوراق هویتی تحت پوشش شهرداری تهران وجود دارد، اظهار کرد: شاید تنها یک درصد از این افراد دارای مدرک باشند و در مورد مابقی افراد تنها براساس گفته‌هایشان شناسایی انجام می‌شود.

به گفته معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه شهرداری این افراد در مددسراها و سامان‌سراهای متعلق به شهرداری تحت پوشش بوده و به صورت صورت نیمه وقت یا شبانه‌روزی از سازمان‌ رفاه خدمت دریافت می‌کنند و در مورد اینکه این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و یا کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند نیز اطلاعی وجود ندارد.

 بیمه سلامت ایران پیرامون نحوه بیمه شدن افراد فاقد مدارک هویتی، افراد کارتن خواب، کودکان کار، فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست اعلام کرده است که سازمان بهزیستی کشور باید لیست اسامی این افراد را در اختیار سازمان بیمه سلامت ایران قرار دهد و این درحالی است که تاکنون لیستی از جانب بهزیستی برای ثبت‌نام در طرح بیمه سلامت همگانی در اختیار ما قرار نگرفته است.

بنابراین با توجه به اینکه کماکان مشخص نیست که شهرداری باید لیست کارتن‌خواب‌ها و افراد فاقد اوراق هویتی تحت پوشش خود را ابتدا به سازمان بهزیستی ارائه کند و یا به طور مستقیم به سازمان بیمه سلامت اعلام کند، ثبت‌نام و بهره‌مندی این افراد از طرح بیمه سلامت همگانی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چرا که بسیاری از آ‌ن‌ها از این طرح بی‌اطلاع بوده و اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند و یا اصلا نمی‌دانند که مشمول آنها می‌شود یا نه ؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha