رییس انجمن مامایی ایران با بیان اینکه کشور ما در زمینه درصد عمل جراحی سزارین در دنیا در رتبه اول قرار دارد، گفت: نتایج این مصیبتی که به جان مملکت ما افتاده است در 20 سال آینده مشخص می شود.

سلامت نیوز: رییس انجمن مامایی ایران با بیان اینکه کشور ما در زمینه درصد عمل جراحی سزارین در دنیا در رتبه اول قرار دارد، گفت: نتایج این مصیبتی که به جان مملکت ما افتاده است در 20 سال آینده مشخص می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ناهید خدا کرمی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی ماما در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: ایران در سال 2008 رتبه دوم جهانی در زمینه سزارین را داشت اما اکنون این رتبه به پله نخست جهان صعود کرده است.

متوسط آمار سزارین در دنیا بین 15 تا 25 درصد است در حالیکه این رقم در ایران بیش از 46 درصد اعلام شده است.

رییس انجمن مامایی ایران گفت: آمار سزارین در برخی استان ها مانند اصفهان به بالای 62 درصد رسیده است.

خداکرمی افزود: بر اساس تحقیقی که در کانادا بر روی فرزندان متولد شده از طریق سزارین صورت گرفته مشخص شده است که این نوزادان 50 درصد بیشتر به آسم، 25 درصد بیشتر به دیابت و 20 درصد بیشتر به چاقی و بیش فعالی مبتلا می شوند. 

وی تصریح کرد: این تحقیق در کشوری انجام شده که آمار سزارین آن نصف ایران است اما ما تحقیقی نداریم که مشخص کند چه بلایی سر نسل آینده آورده ایم.

وی با بیان اینکه فرزندان ما در حال محروم شدن از زندگی در داخل رحم مادر هستند، اظهار کرد: انگیزه باروری در کشورمان کاهش یافته و جمعیت ما پیر شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه ما این معضلات و اینکه روند کنترل جمعیت به سمت خوبی نمی رود را از سال 80 متذکر شدیم، گفت: مسوولین بعد از هشت سال به این مهم توجه کردند.

خدا کرمی با تاکید بر اینکه این روزها بوی تدبیر در فضای سلامت کشورمان می آید، افزود: با اتخاذ سیاست های جدیدی که وزارت بهداشت در پیش گرفته دریچه هایی در حال باز شدن است تا مادران در آینده با افتخار بگویند که فرزند من را یک ماما به دنیا آورده است.

وی با اشاره به سیاست ها و سند تحول نظام سلامت کشور و همچنین قانون تعالی خانواده و جمعیت بیان کرد: این دو موضوع بار مسوولیت جمعیت مامایی کشور را سنگین کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر ماماها خود را با این برنامه ها و سیاست ها همگام نکنند زمینگیر می شوند، گفت: بعد از 30 سال این نخستین بار است که مسوولین متوجه عمق مساله شده اند و ما باید از این فرصت استفاده کرده و به نیاز مردم پاسخ دهیم.

رییس انجمن مامایی ایران افزود: در دولت قبل بیشتر برنامه ها و اجرای آن بود که دیده می شد اما در سیاست های جدید این نیاز مردم است که دیده می شود.

خداکرمی همچنین با اشاره به تغییر سبک زندگی در ایران اظهار کرد: آنقدر که فرهنگ سلامت ما مورد تهاجم قرار گرفته هیچ بخش دیگری از فرهنگمان مورد تهاجم نبوده است.

وی با بیان اینکه ما هنوز رسومی مانند عید نوروز را حفظ کرده ایم، تصریح کرد: در بحث سلامت، زنان ما از استانداردهای نیروی انسانی از جمله حضور ماما بی بهره هستند.

وی با اشاره به اینکه کشورمان با کمبود 9 هزار ماما در بخش زایشگاهی مواجه است این سوال را مطرح کرد که آیا تجهیزات مدرن پزشکی می توانند جای ماما را بگیرد.

 در این آیین از ماماهای برگزیده استان اصفهان قدردانی شد.

پنجم ماه می میلادی مصادف با 15 اردیبهشت، روز جهانی ماما نامگذاری شده است.

شعار امسال این روز جهانی، «هر ماما با تحول خانواده، جامعه را متحول می کند» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha