دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 111175

یک فوق تخصص نفرولوژی، فشار خون بالا و دیابت را دو عامل اصلی تهدید کننده سلامت کلیه‌ها عنوان کرد.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص نفرولوژی، فشار خون بالا و دیابت را دو عامل اصلی تهدید کننده سلامت کلیه‌ها عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر داریوش رییسی بیماری التهاب کلیه، فشار خون و دیابت را از جمله عوامل اصلی ایجاد نارسایی کلیه عنوان و تصریح کرد: بیماری نارسایی کلیه در طول زمان ایجاد شده و علائم آن بسیار خفیف است.

به گفته این فوق تخصص نفرولوژی، 30 درصد بیماران دیابتی در نهایت به نارسایی کلیه مبتلا می‌شوند و در همین راستا توصیه می‌شود این بیماران حتما چکاپ مرتبی در طول سال از وضعیت کارکرد کلیه‌های خود داشته باشند.

رییسی خستگی زودهنگام از انجام کار روزمره، فشارخون بالا، کم خونی، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی، گزگز کردن و مورمور شدن قسمت‌های مختلف بدن را از جمله دیگرعلائم نارسایی کلیه عنوان کرد.

وی تاکید کرد: افراد در صورت مشاهده هرگونه علائم خفیف حتما نسبت به چکاپ و بررسی عملکرد کلیه‌های خود اقدام کنند، زیرا زمانی علائم اصلی نارسایی کلیه ایجاد می‌شود که دیگر دیر شده و کلیه‌ها تا حد زیادی از کار افتاده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سنگ کلیه را یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌های کلیوی عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به 10 تا 20 درصد افراد از بیماری سنگ کلیه رنج می برند.

وی ژنتیک و نیز عوامل محیطی مانند مصرف کم مایعات را در ایجاد سنگ کلیه دخیل دانست و توصیه کرد: افراد در صورت وجود سوزش ادرار و نیز درد در ناحیه کلیه‌ها حتما سونوگرافی کلیه را انجام دهند تا نسبت به عدم وجود سنگ کلیه مطمئن شوند.

وی عفونت ها را دسته دیگری از بیماری‌های شایع کلیه عنوان کرد و افزود: متاسفانه بیشتر عفونت‌های مثانه به ویژه در زنان به صورت صعودی به کلیه‌ها می رسد که از جمله علائم شایع آن وجود تب و لرز در افراد است.

به گفته این فوق تخصص نفرولوژی، افراد همچنین در صورت داشتن علائمی مانند فشار خون بالا و نیز ورم بدن حتما در زمینه بررسی عفونت کلیه باید به پزشک مراجعه کنند.

رییسی با اشاره به وجود تفکر عامیانه که مصرف زیاد آب را برای سلامت کلیه مفید می دانند، گفت: این تفکر به طور کامل غلط بوده و در برخی مواد مصرف زیاد آب، خود می تواند زمینه ساز بیماری‌های مختلفی از جمله فشار خون بالا شود.

وی تصریح کرد: مصرف آب به میزان مورد نیاز بدن افراد توصیه می‌شود، به طوری که هرگاه فرد احساس تشنگی کرد بهتر است آب مصرف کند.

رییسی یادآور شد: البته در برخی بیماری‌ها، مصرف کم و یا بسیار آب توسط پزشک توصیه می‌شود.

این فوق تخصص نفرولوژی در پایان عنوان کرد: برای افراد سالمی که زمینه ناراحتی کلیه ندارند برنامه غذایی خاصی توصیه نمی‌شود، اما در افرادی که مبتلا به نارسایی کلیه هستند باید میزان مصرف نمک، آب و گوشت تا حد زیادی کنترل شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha