یک جراح و فوق تخصص قلب کودکان با بیان اینکه مرگ و میر کودکان ایرانی پس از عمل جراحی قلب در یک ماه اول تولد دو برابر کشورهای پیشرفته است، گفت: از هر 1000 تولد، یک نوزاد بیماری قلبی دارد که در کشور به دلیل کمبود تجهیزات بخش جراحی و دستگاه‌های اکو ویژه نوزادان، مرگ و میر پس از عمل قلب افزایش می‌یابد.

سلامت نیوز: یک جراح و فوق تخصص قلب کودکان با بیان اینکه مرگ و میر کودکان ایرانی پس از عمل جراحی قلب در یک ماه اول تولد دو برابر کشورهای پیشرفته است، گفت: از هر 1000 تولد، یک نوزاد بیماری قلبی دارد که در کشور به دلیل کمبود تجهیزات بخش جراحی و دستگاه‌های اکو ویژه نوزادان، مرگ و میر پس از عمل قلب افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حمید بیگدلیان با اشاره به اینکه 95 تا 98 درصد جراحی قلب بزرگسالان در ایران موفقیت آمیز بوده و به استاندارد جهانی نزدیک است، گفت: نتایج عمل قلب در بزرگسالان بسیار موفقیت آمیزتر از نوزادان است. این عمل در بزرگسالان پیچیدگی کمتری دارد و به مراقبت‌های کمتری نسبت به نوزادان نیاز دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مشکل عمده جراحی قلب در کشور مرتبط با بخش جراحی قلب نوزادان است که نیاز به مراقبت و صرف هزینه های زیادی دارد. نبود دستگاه‌های ویژه و پیچیده پس از عمل قلب باعث افزایش آمار مرگ و میر نوزادان شده است.

وی شایع ترین مشکلات قلبی را نارسایی قلبی و پرفشاری خون دانست و خاطرنشان کرد: وراثت، چربی خون و فشار خون بالا از علل بروز این بیماری‌ها است که درمان آنها نیازمند صرف هزینه بالایی است.

بیگدلیان تشخیص صحیح و به هنگام مشکلات قلبی نوزادان را در کاهش آمار مرگ و میر تاثیرگذار دانست و افزود: حداکثر تا 100 روز اول تولد باید تشخیص سریع مشکل قلبی توسط دستگاه اکو انجام شود تا پزشکان داخلی اطفال بهتر بتوانند در روند بهبودی نوزاد فعالیت کنند.

وی افزود: مرحله بعدی فعالیت‌هایی است که پزشک باید در اتاق عمل داشته باشد، انجام هم زمان ماموگرافی بیمار، مراقبت‌های ویژه بعد از عمل جراحی و بخش آی سی یو نیازمند امکانات ویژه‌ای است که متوسط هزینه آن بالا است.

این جراح و فوق تخصص قلب تفکیک متخصصین قلب بزرگسالان از کودکان را از راهکارهای بهبود در نتایج عمل جراحی دانست و خاطرنشان کرد: با جدا سازی متخصصان قلب بزرگسالان از کودکان و تربیت پزشکان مراقبت بیماران در بخش آی سی یو، به کاهش آمار مرگ و میر کودکان پس از انجام عمل جراحی قلب کمک می کند.

بیگدلیان در پایان با بیان اینکه هزینه درمان بیماری‌های قلبی در کشور بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: پشتیبانی و حمایت دولت در زمینه جراحی، به کارگیری تجهیزات پیشرفته برای کودکان و نوزادان و ایجاد اتاق عمل هیبرید سبب بهبود کیفیت در جراحی قلب نوزادان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha