این روزها پنج دقیقه تماشای یك شبكه ماهواره یی، یك تماس تلفنی كوتاه و سپس یك ساعت انتظار كافی است تا انواع و اقسام داروها و كالاهای بهداشتی آرایشی را به دست خریداران برساند. فرقی هم نمی كند كه این كالاگن ها و چسب های لاغری باشد یا دارویی برای رفع بواسیر!

گزارشی از از بازار پر از فریب تبلیغات ماهواره یی

سلامت نیوز: این روزها پنج دقیقه تماشای یك شبكه ماهواره یی، یك تماس تلفنی كوتاه و سپس یك ساعت انتظار كافی است تا انواع و اقسام داروها و كالاهای بهداشتی آرایشی را به دست خریداران برساند. فرقی هم نمی كند كه این كالاگن ها و چسب های لاغری باشد یا دارویی برای رفع بواسیر!

تبلیغات شبكه های ماهواره یی به جولانگاهی تبدیل شده اند كه از فروش هیچ گونه محصولی فروگذار نیستند و انواع و اقسام ترفندها را نیز به كار می برند تا در نهایت جیب های خود را پر پول كنند. این اتفاق البته روی دیگری نیز دارد و هر عرضه یی مسلما تابع تقاضای خود است. همین متقاضیان بی شمار باعث شده اند تا روز به روز بر تبلیغاتی كه بسیاری از بینندگانش را راغب می كند برای یك بار هم كه شده تماس بگیرند و كالای موردنیازشان را خریداری كنند، افزوده شود.
  
    لاغری: با قرص و چسب و خواب!
    دارو ها و لوازم لاغری حدود نیمی از تبلیغات ماهواره یی را به خود اختصاص داده است. از گن، لباس، چسب گرفته تا قرص هایی كه كسی از محتویات داخلی آن خبر ندارد و با برچسب گیاهی بودن مشتاقان را به سمت خود جذب می كنند. وقتی با شماره تلفن های اعلام شده در برنامه های ماهواره یی تماس گرفتیم نقطه مشترك تمام تماس ها این بود كه پاسخگویان ادعا می كردند تعداد كالای محدودی برای آنها باقی مانده و در همان روز یا فردای روزی كه سفارش داده شود محصول را به دست مشتری می رسانند. همگی هم مدعی هستند كه مجوز از وزارت بهداشت كشورهای مختلف از جمله ایران دارند، خودشان هم استفاده می كنند و برخی از آنها در زمان ارسال علاوه بر محصول سفارش داده شده هدیه یی را هم تقدیم مشتری می كنند و در عرض كمتر از یك ماه می توانید تاثیر دارو را در خود مشاهده كنید.
    - با یكی از برندهای قرص لاغری كه تماس گرفتیم مانند نوار ضبط شده اعلام كرد: «36 عدد قرص، روزی یك عدد، چهار تا شش كیلو لاغری و با قیمت 120 هزار تومان. » این چسب لاغری از جمله عجایب هفت گانه است. با چسباندن آن به بدن در عرض یك ماه 10 كیلو وزن كم می كنید و حتی در خواب هم می شود وزن كم كرد. در هر بسته 30 عدد چسب گیاهی وجود دارد كه روزی یك عدد آن را باید استفاده كرد تا 10 كیلو وزن كم كنید و این كار تنها با 128 هزار تومان امكان پذیر است.
    - تلفن فروشنده گن لاغری جواب نداد اما بعد از گذشت كمتر از یك ساعت خودش با ما تماس گرفت و شروع كرد از گنی تعریف كردن كه علاوه بر جمع كردن شكم و پهلو به خاطر گیاهی بودنش باعث چربی سوزی و بالابردن سرعت گردش خون می شود، وزن را كاهش می دهد و به همین خاطر یك ماهه می توان 10 كیلو با همین گن وزن كم كرد. حسابی بازار گرمی و تعریف و تمجید كرد و دست آخر قیمت آن را هم 250 تا 300 هزار تومان فرمود كه البته به خاطر حراج 200 هزار تومان می دهند و شلوارك تكش می شود 120 تا 160 هزار تومان ناقابل.
  
    ترك اعتیاد: 100درصد تضمینی
    برای داروی ترك اعتیاد برخلاف آنچه تا آن لحظه تماس گرفتیم و خانم های سر و زبان داری پشت خط بودند آقایی تلفن را پاسخ داد كه از همان ابتدا از نوع مصرف و میزان آن پرسید و بعد از گفتن یك نوع ماده مخدر و میزان آن: پك كامل این دارو را 125 هزار تومان گفت با ادعای تاثیر 100درصد تضمینی.
  
    كرم شب: امریكایی!
    فروشنده دیگر مدعی بود كه محصولش علاوه بر وزارت بهداشت امریكا از ایران هم دارای مجوز بهداشتی است. كرم شب 250 هزار تومانی، دور چشم 300 هزار تومانی و قرص لاغری 300 هزار تومانی از جمله كالاهایی بود كه این فروشنده آنها را عرضه می كند. وقتی از او پرسیدیم واقعا از وزارت بهداشت ایران مجوز دارد با جدیت پاسخ مثبت داد و گفت: «15 میلیون نفر در امریكا از داروی لاغری ما استفاده می كنند به خاطر اینكه 1300 كالری چربی سوزی دارد، پوست را شل نمی كند، باعث ریزش مو نمی شود. قند و چربی خون را تنظیم و حتی كبد را پاكسازی می كند و بعد از مصرف از درون احساس سبكی خواهید كرد.»
  
    راه میانبر افراد سالخورده و دیابتی ها
    برخی داروها هم این روزها برای خود طرفدارهای بسیاری پیدا كرده است و چه بهتر كه به راحتی با یك تلفن آن را در منزل تحویل بگیرید. این تبلیغات افراد سالخورده و دیابتی را هدف قرار داده است. كسانی كه در این زمینه دچار مشكل هستند بدشان نمی آید بدون اینكه طول درمانی را بگذرانند و دلیل مشكل خود را پیدا كنند از طریق راه میانبری به خواسته خود دست پیدا كنند. كسی كه پشت خط است با گفتن 100 درصد تضمینی و دارای كد مجوز از وزارت بهداشت می گوید كه اگر دو كالاسفارش داده شود یكی از آنها رایگان خواهدبود و قیمت آن 188 هزار تومان است.
  
    افزایش قد: معجزه در غدد شما!
    افزایش قد بدون محدودیت سن هم بسیار وسوسه انگیز است كه خانم منشی با كلی آب و تاب می گوید: این دارو از طرف چندین پزشك متخصص و كاركشته غدد ساخته و تجویز شده و 220 هزار تومان است. با اطمینان می گوید كه از ایران مجوز دارد و می توان با خیال راحت از آن استفاده كرد و قد بلند شد بدون هیچ گونه عوارض جانبی و محدویت سنی...
  
    چند داروی عجیب تر
    با یكی از شماره هایی كه تماس گرفتیم چهار داروی موضعی را كه خوراكی نیستند معرفی می كند كه یكی از مهم ترین درمان هایش رفع بواسیر است و البته كسی كه پشت گوشی بود، گفت كه بعد از باز كردن بسته لازم است با مشاور پزشكی كه شماره اش داخل بسته است تماس بگیریم تا اطلاعات كامل را درباره نحوه مصرف در اختیارمان بگذارد. طول درمانش هم سه روز تا دو هفته است. از جمله دیگر محصولات عجیب تبلیغ شده می توان به دارو برای درمان آرتروز، درد مفاصل زانو و همچنین برچسب های بینی كه بدون عمل جراحی بینی را كوچك می كنند، اشاره كرد.
  
    همه محصولات قاچاق هستند
    با وجود آنكه وزارت بهداشت بارها اعلام كرده است كه فقط از داروها و موادی استفاده شود كه دارای مجوز از سوی وزارت بهداشت باشند در غیر این صورت عواقبی كه مصرف كننده دچار آن شود از مسوولیت وزارت بهداشت خارج است، باز هم هستند كسانی كه این ریسك را به جان می خرند. در همین خصوص دكتر طلعت قانع، دبیر ستاد DPIC (ستاد مركزی اطلاع رسانی داروها و سموم ایران) با بیان اینكه تمام سعی شان را برای اطلاع رسانی به مردم می كنند، می گوید: « تلاش ستاد این بوده تا درباره این تبلیغات ماهواره یی برنامه سازی كنند و داروهایی كه مجوز ندارند و تنها پل ارتباطی با آنها یك تلفن آن هم موبایل است به ستاد معرفی شوند تا مردم از آنها استفاده نكنند. این كالاها قاچاق هستند و هیچ نظارتی بر تولید و عوارض آن وجود ندارد.
  
    سكته مغزی و قلبی، عوارض استفاده از داروهای غیرمجاز
    دبیر ستاد DPIC درباره این عوارض توضیح می دهد: « به عنوان مثال تمام داروهایی كه به عنوان داروی لاغری تبلیغ می شوند چند داروی مشترك در خود دارند. یكی از این داروهای مشترك محرك های قلبی - عروقی است كه می تواند باعث سكته قلبی و خراب شدن دریچه های قلبی و حتی بیماری های حاد شود. از آنجایی كه تمام این محصولات دارای اثرات عروقی هستند روی مغز اثرات بسیاری شدیدی می گذارند و می توانند باعث سكته مغزی شوند. » او در ادامه عوارض ها می گوید: « در تمام این داروها ویژگی ادرار آور بودن وجود دارد و حتی اگر گیاهی باشند باز همان اثر را دارند. اگرچه برخلاف ادعای گیاهی بودن این محصولات همه شیمیایی هستند. استفاده از این محصولات باعث خواهد شد تا آب بدن از طریق ادرار دفع و به مصرف كننده احساس لاغری دست دهد.»
  
    هیچ گونه آماری از میزان ورود و مصرف نداریم
    به گفته دكتر طلعت قانع از آنجایی كه واردات این گونه داروها به صورت قاچاق است به همین خاطر نمی توان آماری از ورود و میزان مصرف آنها به دست آورد. وی می افزاید: «علاوه بر اینكه نمی توان درباره میزان ورود این گونه مواد دارویی اطلاع آماری به دست آورد درباره افراد مصرف كننده هم نمی توان به طور قطع گفت بیشتر چه اقشاری به سراغ این گونه داروها می روند. مصرف این داروها با سن، جنس و میزان تحصیلات ارتباط مستقیم ندارد.»
  
    آرایشگاه ها و باشگاه های بدنسازی جایی برای جوان ها
    داروها، گن ها و چسب های لاغری همچنین وسایل كمك جنسی، افزایش قد و... اگر در دكان هر عطاری پیدا نشود در آرایشگاه ها و باشگاه های بدنسازی می توان به وفور پیدا كرد یعنی علاوه بر اینكه می توان با یك تلفن این داروها را تهیه كرد در اینجور مكان ها نیز به راحتی و با تبلیغات دهان به دهان دست به دست در بین افراد مختلف می چرخد. دكتر مصطفی اقلیما، مددكار اجتماعی جوان ها و كسانی را كه به باشگاه و آرایشگاه های مختلف می روند مشتری های این محصولات می داند و می گوید: « از آنجایی كه جوان های امروزی با دیدن چهره ها و اندام های زیبا دل شان می خواهد شبیه آنها شوند و در كمترین زمان به مقصود خود دست پیدا كنند به همین دلیل به راحتی به سمت این داروها می روند تا بتوانند یك شبه ره صد ساله را طی كنند. ویژگی كه در تمام انسان ها یافت می شود و دل شان می خواهد بدون اینكه در كاری، سختی آنچنانی بكشند به سر منزل مقصود دست پیدا كنند.»
  
    طرفداران تبلیغات ماهواره یی
    اقلیما معتقد است: «از آنجایی كه خانم های خانه دار بیشترین زمان خود را پای تلویزیون و ماهواره می گذارند بیشتر با این تبلیغات روبه رو می شوند و وقتی هم ببیند كه فلان فامیل، همسایه و دوست از محصولی استفاده كرده او هم دوست دارد كه این نوع محصولات را امتحان كند.» او می گوید: «چشم همچشمی در خرید اینچنینی داروها بسیار تاثیر دارد و برای اینكه بخواهند خودشان را عقب تر از مد روز ندادند حاضر هستند به هر طریقی كه شده این موضوع را ثابت كنند.»
 منبع: روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha