دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 111188

ناصر قاسم‌زاده گفت: دروغ‌گویی میان کودکان از شایع‌ترین مشکلات برخی خانواده‌هاست که تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند ترس کودک از سرزنش شدن توسط والدین بخاطر خطاها و اشتباهاتشان است.

سلامت نیوز: ناصر قاسم‌زاده گفت: دروغ‌گویی میان کودکان از شایع‌ترین مشکلات برخی خانواده‌هاست که تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند ترس کودک از سرزنش شدن توسط والدین بخاطر خطاها و اشتباهاتشان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،ناصرقاسم‌زاده روان‌شناس عمومی گفت: باید شرایط عاطفی و روانی خانه طوری باشد که والدین بر اساس توانمندی‌های فرزندشان از آن‌های انتظار داشته باشند. اگر شرایط مستبدانه‌‌ای در رابطه‌ی والد و فرزند وجود داشته باشد، بطوری که والدین خودشان را همه‌کاره کودک و عقل کل بدانند و در واقع دچار مشکل کمال‌گرایی باشند یعنی این‌که تصور می‌کنند کودک من باید بی‌عیب و نقص باشد و هیچ ایرادی نداشته باشد، شاهد نتیجه خوبی نخواهند بود. 
 
وی در ادامه افزود: کودکان ما فرزندان و پاره تن ما هستند بنابراین باید به آن‌ها اجازه دهیم یک رشد سالم داشته باشند و در این فرآیند رشد،‌ آزمون و خطا را تجربه کنند و گاهی هم اشتباه و خطا کنند؛ و این خطاها گاهی هزینه‌ها دارد. 
 
قاسم‌زاده تصریح کرد: اگر ما بخواهیم بیش از فرزندان از آن‌ها انتظار داشته‌باشیم و مثل یک نمونه کامل و الگو تربیت کنیم بدور از توجه کردن به تونایی‌های آن‌ها که اصلا کودک آیا توانایی انجام این کار را دارد یا این‌که در حرفه و کار دیگری توانایی و مهارت دارد، قطعأ با مشکلات روبه رو می‌شویم. 
 
این روانشناس عمومی در پایان خاطرنشان کرد: باید محیط برای فرزندان به‌گونه‌ای باشد تا آن‌ها بتوانند به دور از هر گونه اضطراب و تهدید از طرف اطرافیانشان رشد کنند و شرایط مطلوب برایشان فراهم باشد تا به دروغ‌گویی و پنهان کاری از والدین فکر نکنند و همیشه با آن‌ها روراست باشند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha