دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳

متاسفانه آمار نشان می­دهد بسیاری از کودک آزاری­ها در محیط خانواده و توسط والدینی که از مواد مخدر صنعتی جدید استفاده می­کنند، اتفاق می­افتد. در مورد اخیر زنده به گور کردن دو کودک توسط پدر تحت مصرف شیشه گواه این امر است.

ضرورت توجه به پیشگیری ازکودک‌آزاری

سلامت نیوز:متاسفانه آمار نشان می­دهد بسیاری از کودک آزاری­ها در محیط خانواده و توسط والدینی که از مواد مخدر صنعتی جدید استفاده می­کنند، اتفاق می­افتد. در مورد اخیر زنده به گور کردن دو کودک توسط پدر تحت مصرف شیشه گواه این امر است.

ثریا عزیز پناه، عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان در روزنامه آرمان نوشت:  اعلام آمار رسمی کودک آزاری تحت مصرف مواد مخدر در روزهای اخیر توجه ­ها را بار دیگر به این مساله ­اجتماعی بغرنج که گاه توسط مسئولان امر مورد غفلت قرار می­گیرد جلب کرده است.

قبل از هر چیز لازم است تا آمار دقیقی در باره این که چه اندازه از کودک آزاری­ها توسط والدینی که مواد مخدر مصرف می‌کنند و چه تعداد توسط افرادی خارج از خانواده که اعتیاد دارند، اتفاق می‌افتد توسط مسئولان ارائه شود.

متاسفانه آمار نشان می­دهد بسیاری از کودک آزاری­ها در محیط خانواده و توسط والدینی که از مواد مخدر صنعتی جدید استفاده می­کنند، اتفاق می­افتد. در مورد اخیر زنده به گور کردن دو کودک توسط پدر تحت مصرف شیشه گواه این امر است. در هر صورت، اعلام رسمی آمار کودک آزاری تحت تاثیر مصرف مواد مخدر توسط قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گام مثبتی است در راستای شناسایی هر چه بهتر این معضل و تدوین قوانینی مدون در راستای کاهش این مساله. سوال مهم این است که چه باید کرد؟ حل این مساله اجتماعی نیز مانند سایر معضلات اجتماعی نیاز به حمایت بخش­ها و ارگان­های مختلف جامعه به خصوص نهادهای آموزشی، قضایی و انتظامی در بحث پیشگیری و بهبود شرایط موجود دارد. نظام آموزش و پرورش شاید اصلی­ترین مسئولیت را در پیشگیری از این امر دارد.

از آن جا که کودک دوازده سال از عمر خود را در مدرسه می­گذراند، آموزش و پرورش با تاکید بر هدف پرورش کودک باید آموزش­های لازم را در خصوص شناخت نشانه­های آزار به کودکان دهد. در مرحله­ بعد لازم است تا کودکان را با شیوه­های محافظت از خود در صورت مواجه شدن با شرایط کودک آزاری حتی اگر آزار کودک از سوی پدر و مادر یا سایر اعضای خانواده باشد، آگاه کند. در این شرایط کودک می­تواند از شکل­گیری بسیاری از آسیب­ها و عوارض مربوط به آن جلوگیری کند. پس از آموزش و پرورش و ایفای نقش­های پیشگیرانه، نهادهای قضایی و انتظامی در صورت بروز کودک آزاری مسئولیت پیگیری جرم و جلوگیری از تکرار آن را دارند.

در این خصوص لازم است تا بازنگری جدی نسبت به قوانین و نقش نظارتی آنان صورت گیرد. متاسفانه در جامعه­ ما نگاه واقع­بینانه­ای به خانواده و ناهنجاری­های موجود در آن میان قانون گذاران وجود ندارد. قانون گذار تحت هر شرایطی پدر و مادر را بهترین افراد برای حضانت فرزند می­داند. در صورتی که بسیاری از کودکان در محیط خانواده و توسط پدر در مرحله­ اول و بعد مادر مورد آزار جسمی و روحی قرار می­گیرند. در این شرایط لازم است قانون گذار با تصویب قوانین حمایتی، کودکانی را که به دلیل آزار به بیمارستان مراجعه می­کنند شناسایی کند و در مرحله بعد، از فرد کودک آزار دور نگه دارد. با این حال، آنچه در عمل اتفاق می­افتد نه تنها بعد حمایتی ندارد بلکه زمینه را برای بروز دوباره این امر با سپردن کودک به خانواده فراهم می‌کند.

از سوی دیگر بهزیستی و نیروی انتظامی با شناسایی افرادی که به کمپ­های ترک اعتیاد مراجعه می­کنند یا توسط نیروی انتظامی دستگیر می­شوند و بررسی وضعیت خانوادگی به خصوص کودکان می‌تواند از بروز کودک­‌آزاری به میزان زیادی جلوگیری کند. در شرایط فعلی که آمار طلاق و اعتیاد به گفته­ مسئولان بالاست، خواه ناخواه ما به مسأله‌ای به عنوان حضانت کودک روبه‌رو هستیم. در چنین شرایطی بهتر است تا واقع بینانه به این مساله نگاه کنیم و قوانین مربوط به حضانت کودکان را بار دیگر به طور دقیق­تر و جامع­تر مورد بازنگری قرار دهیم. پذیرش نقش پررنگ­تر از سوی سازمان­هایی چون بهزیستی در رابطه با کودکانی که مورد آزار قرار گرفتند یا نظارت بر خانواده­هایی که مبتلا به اعتیاد هستند و فرزندانشان در شرایط مناسبی قرار ندارند، در شرایط فعلی بهترین راه برای حل این معضل و کاهش آسیب آن در سطح جامعه است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha