دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴

نایب رییس جامعه متخصصان داخلی ایران با بیان اینکه تشخیص علت بیماری کم خونی در درمان آن بسیار اهمیت دارد، گفت: کم خونی علامت چند بیماری است که باید مورد توجه قرار بگیرد و تشخیص قطعی علل آن با انجام آزمایش امکان پذیر است.

سلامت نیوز: نایب رییس جامعه متخصصان داخلی ایران با بیان اینکه تشخیص علت بیماری کم خونی در درمان آن بسیار اهمیت دارد، گفت: کم خونی علامت چند بیماری است که باید مورد توجه قرار بگیرد و تشخیص قطعی علل آن با انجام آزمایش امکان پذیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی انوری با بیان اینکه عوامل بروز بیماری کم خونی ممکن است مشکلات حاد، مزمن و یا فقر آهن باشد، گفت: متاسفانه به طور عام به محض اینکه پزشکان متوجه بیماری کم خونی در بیمار می شوند، قرص‌های آهن را تجویز می‌کنند که برای اکثر بیماران دردسرساز است.

وی تصریح کرد: کم‌خونی حاد در اثر خونریزی‌های شدید، تصادفات، پارگی‌های طحال، خونریزی‌های داخل شکمی، زخم‌های داخل دستگاه گوارشی، کم خونی مزمن مانند بیماری‌های مزمن عفونی، بیماری‌های سرطانی و کمبود بعضی مواد لازم جهت خونسازی و گلبول سازی مثل آهن، فولیک اسید و B12 ایجاد می‌شود.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه از نظر شکل گلبول، کم خونی به سه دسته طبقه بندی می‌شود، گفت: در نوع نورموسیتیک اندازه گلبول طبیعی است ولی بیمار کم خون است و در کم خونی میکروسیتیک اندازه گلبول کوچک بوده و بیمار دچار کم خونی است و در شکل ماکروسیتیک اندازه و حجم گلبول بالا است.

انوری با تاکید بر اینکه کم خونی‌های نورموسیتیک بیشتر در خونریزی‌های حاد بروز می‌کند، خاطرنشان کرد: در فردی که تصادف می کند و خونریزی حاد دارد، هموگلوبین بیمار کاهش می‌یابد و در این بیمار باید تزریق خون جبرانی انجام شود.

وی افزود: در کم خونی‌های میکروسیتیک بیمارانی به مرور خون از دست می‌دهند مانند بیماری‌های مزمن عفونی و سرطان‌ها که بیمار به مرور دچار کم خونی می شود.

این متخصص داخلی گفت: کم خونی‌های ماکروسیتیک در اثر کمبود ویتامین B12، فولیک اسید و آهن ایجاد می‌شود که باید توسط پزشک بررسی و درمان شود.

تشخیص و درمان کم خونی با آزمایش شمارش گلبول‌های خون امکان پذیر است

نایب رییس جامعه متخصصان داخلی ایران یادآور شد: ابتدا باید از بیمار مشکوک به کم خونی یک آزمایش شمارش گلبول‌های خون (CBC) گرفته شود که میزان هموگلوبین، رنگ و اندازه گلبول مشاهده و علت آن بررسی شود. در کم خونی‌های نورموسیتیک باید به خونریزی‌ها، در ماکروسیتیک به کمبود ویتامین B12، فولیک اسید و در نوع میکروسیتیک به بیماری‌هایی که کمبود آهن ایجاد می‌کند، توجه شود.

انوری گفت: در بیمارانی که به دنبال تصادفات و خونریزی‌ها دچار کم خونی می‌شوند غیرقابل پبشگیری است اما در مورد جبران اجزای گلبول ساز که کم خونی ایجاد می‌کنند نوع تغذیه بیمار بسیار مهم است که شامل آهن، فولیک اسید، ترکیبات ویتامین B به اندازه کافی باشد تا فرد دچار کم خونی نشود.

افراط در مصرف مکمل‌های آهن مشکل ساز است 

این متخصص داخلی با بیان اینکه در بیماران به خصوص در سنین جوانی که خون سازی فعال‌تر است باید به طور روزانه غذاهایی که فاکتورهای لازم جهت گلبول سازی مانند آهن، فولیک اسید، B12 دارند استفاده کنند، افزود: استفاده بیش از حد آهن باعث ناراحتی‌های کبدی، مشکلات ناشی از بیماری‌های مغز استخوان می‌شود.

انوری با بیان اینکه بیماری کم خونی در تمامی سنین ممکن است بروز کند، گفت: در نوزادان و اطفال که اکثر کم خونی‌ها به صورت تالاسمی خود را نشان می دهند و اغلب ارثی است، پدر و مادرها حتما باید قبل از ازدواج بررسی‌های لازم را انجام دهند تا کودکانی که به دنبال این ازدواج‌ها به وجود می آیند دچار این مشکلات نشوند.

نشانه‌های بروز کم خونی در انواع مختلف، متفاوت است

 وی افزود: اگر خونریزی حاد باشد اغلب بیمار دچار سرگیجه می شود و تعادل بیمار به هم می خورد اما در نوع مزمن معمولا بیمار دچار ضعف و بی حالی مزمن، تپش قلب، رنگ پریدگی می شود.

انوری خاطرنشان کرد: جنسیت در بهبود کم‌خونی تاثیری ندارد و در زنانی که دچار قاعدگی‌های غیرطبیعی و خونریزی‌های بیش از حد معمول می‌شوند کم خونی‌های فراوانی مشاهده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha