دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 111194

از ۱۵ اردیبهشت قرار است طرح تحول نظام سلامت در کشور اجرا شود، طرحی که با اجرای کامل آن می‌توان امیدوار بود که بیماران دیگر جز درد و رنج بیماری، مشکلات دیگر، همچون هزینه‌های سرسام آور دارو و درمان، تجربه از این بیمارستان به آن بیمارستان و از این داروخانه به آن داروخانه‌رفتن را به‌دلیل کمبود یا نبود دارو و امکانات تشخیصی و درمانی، نداشته باشند.

الزامات تحقق طرح تحول نظام سلامت

سلامت نیوز: از ۱۵ اردیبهشت قرار است طرح تحول نظام سلامت در کشور اجرا شود، طرحی که با اجرای کامل آن می‌توان امیدوار بود که بیماران دیگر جز درد و رنج بیماری، مشکلات دیگر، همچون هزینه‌های سرسام آور دارو و درمان، تجربه از این بیمارستان به آن بیمارستان و از این داروخانه به آن داروخانه‌رفتن را به‌دلیل کمبود یا نبود دارو و امکانات تشخیصی و درمانی، نداشته باشند؛ چرا که از امروز قرار است بیماران بستری ساکن شهرها تنها ۱۰درصد هزینه‌ها و بیماران روستایی و عشایر که به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند تنها ۵درصد هزینه‌های درمان‌ خود را بپردازند.


علاوه براین، بیمارستان‌ها هم موظف شده‌اند تمام داروها و لوازم پزشکی بیماران را تهیه کنند. اما آیا بیمارستان‌های دولتی در کشور برای چنین تحول مهمی آماده هستند ؟آیا امکانات و تسهیلات تشخیصی ودرمانی و همچنین داروهای مورد نیاز مردم به حد نیاز بیماران در بیمارستان‌های دولتی کشور فراهم است ؟

دکترعلی مردانی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان معتقد است که برای اجرایی‌شدن هر تصمیمی، ابتدا باید زیرساخت‌های لازم آن تصمیم فراهم شود. به گفته او، ابتدا باید کمبودهای بیمارستان‌ها چه از لحاظ دارو و چه از لحاظ تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی فراهم شود.

او از کمبود تخت‌های آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های دولتی سخن گفت و اینکه بیمارستان‌ها از لحاظ سایر امکانات تشخیصی و درمانی و دارویی نیز همچنان مشکل دارند. مردانی تأکید کرد: در آمد هدفمندی یارانه‌ها باید به‌جای درمان صرف پیشگیری شود. گرچه وزیر چند وقت قبل هم اذعان کرد که ممکن است این اتفاقات به‌طور صددرصدی و عالی اجرایی نشود، اما به‌تدریج عملی خواهد شد.

اما هم سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، با روسای بیمارستان‌ها نشستی ترتیب داد و با بیان اینکه سرمایه اصلی، محبت، احترام و توجه به بیماران است، گفت: از 15اردیبهشت، تمام روسای بیمارستان‌ها می‌توانند نخستین بسته کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارتخانه را اجراکنند. البته این کار آسان نیست و مردم انتظار ندارند بلافاصله شاهد ثمربخشی تمام اجزای این بسته در روز اول باشند.

به گزارش ایسنا، او به روسای دانشگاه‌ها توصیه کرد با برگزاری جلسات متعدد با پزشکان، پیراپزشکان و پرسنل بیمارستان در مورد این بسته خدمتی توضیحات لازم را ارائه دهند تا هر کس از ظن خودش در مورد خدمات مربوط به آن قضاوت نکند، او از ارتقای تسهیلات زایمان طبیعی هم مجددا سخن گفت. در عین حال، دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت:

وقتی بیمارستان‌های دولتی با کمبود دستگاه‌های سی تی اسکن،‌ام آرآی، رادیو لژی، تخت‌های آی‌سی‌یو و کمبود دارو مواجه هستند چگونه می‌توانند دارو و ملزومات پزشکی بیماران را تأمین کنند ؟فتاحی خاطرنشان کرد: بدون مهیا کردن شرایط و زیر ساخت‌های لازم نباید بی‌جهت توقعات و انتظارات مردم را افزایش داد.

تأمین دارو در بیمارستان‌های دولتی به حد نیاز بیماران هم یکی از دغدغه‌های جدی این طرح است اما رئیس سازمان غذا و دارو بر تشکیل کمیته دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها تأکید دارد و معتقد است که سازمان غذا و دارو به این موضوع ورود کرده است. به گفته او در زمینه قلب کمیته‌ قلب تشکیل شده است تا قیمت تمام برندها و وسایل را استخراج کند. همچنین فراخوان به شرکت‌ها داده خواهد شد و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. به گفته او مسئولان تهیه دارو و لوازم مصرفی بیماران در هر بیمارستان باید مشخص باشند تا درصورت نبود احتمالی موارد تجویزی در داروخانه بیمارستان، به سرعت نسبت به تهیه این اقلام اقدام کنند.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha