فلوشیپ سرطان های زنان و فوق تخصص زنان گفت:پیش بینی سازمان بهداشت جهانی برای کاهش جمعیت در ایران برای سال 2020 بود که ایران 10 سال زودتر به آن حد رسید.

خطر پیر شدن جمعیت چقدر به جامعه ما نزدیک است؟

سلامت نیوز: فلوشیپ سرطان های زنان و فوق تخصص زنان گفت:پیش بینی سازمان بهداشت جهانی برای کاهش جمعیت در ایران برای سال 2020 بود که ایران 10 سال زودتر به آن حد رسید.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مژگان کریمی زارچی در گفتگو با بسیج جامعه پزشکی گفت: پس از هشدار سازمان جهانی بهداشت مبنی را افزایش بی رویه جمعیت در کشورهای جهان سوم و خطراتی که کره زمین را تهدید میکرد، در کشور ما نیز تمهیداتی برای کنترل جمعیت و کاهش نرخ باروری در ایران در نظر گرفته شد که سرازیر شدن روشهای متعدد جلوگیری ازبارداری که به رایگان در اختیار خانواده ها قرار گرفت نیز مزید بر علت بود.

اما پیش بینی سازمان بهداشت جهانی برای 2020 بود که کشور ایران 10سال زودتر به آن حد رسید که میتوان در کنار مسائل اقتصادی که معمولا مهمترین علت کنترل جمعیت در خانواده ها بیان میشود ادامه سیاست غرب درکنترل بی رویه جمعیت و سودمندی سیاسی،فرهنگی که بدنبال کاهش رشد جمعیت عاید غرب خواهد شد به این قضیه و ادامه ان منجر شده است.

به نظر شما خطر پیر شدن جمعیت به جامعه ما چقدر نزدیک است؟

میزان رشد جمعیت کشور از سال 65 که 3.9 بوده، در حال حاضر به 1.74رسیده که هم‌اکنون این روند کاهش به سمت صفر میل پیدا کرده است در صورت ادامه روند کاهش میزان باروری از سال 1415 به بعد رشد منفی جمعیتی ایران آغاز خواهد شد. هم اکنون ۷.۳ جمعیت ایران را افراد سالمند بالای ۶۰ سالتشکیل می دهند که در ۳ سال آینده این میزان به یک چهارم جمعیت کشور افزایش خواهد یافت.

پس از هشدار سازمانی جهانی بهداشت مبنی بر افزایش بی رویه جمعیت در کشورهای جهان سوم و خطراتی که کره زمین را تهدید میکرد،در کشور ما نیز تمهیداتی برای کنترل جمعیت و کاهش نرخ باروری در ایراندر نظر گرفته شد که سرازیر شدن روشهای متعدد جلوگیری از بارداری که بهرایگان در اختیار خانواده ها قرار گرفت نیز مزید بر علت بود. اما پیش بینی سازمان بهداشت جهانی برای 2020 بود که کشور ایران 10 سال زودتر به آن حد رسید که میتوان در کنار مسائل اقتصادی که معمولا مهمترین علت کنترل جمعیت در خانواده ها بیان میشود ادامه سیاست غرب در کنترل بی رویه جمعیت و سودمندی سیاسی،فرهنگی که بدنبال کاهش رشد جمعیت عاید غرب خواهدشد به این قضیه و ادامه ان منجر شده است.تأثیر سبک زندگی مدرن را بر کاهش تمایل به فرزندآوری تبیین فرمایید.

بنظر میرسد تغییر سبک زندگی بسمت زندگی مدرن یا بهتر بگوییم زندگی غربی بدلیل تمایل شدید به راحت طلبی، صرف انرژی کمتر برای دستیابی به اهداف اقتصادی و ماشینی شدن سبب شد تا داشتن فرزند بیشتر را مانع بزرگ برایرسیدن به اهداف بخصوص ارتقاء اقتصادی بداند و با صرف وقت کمتر برای تولد و رشد و بالندگی فرزندان تنها خود فرد را معیار قرار دهد.

هرم جمعیت ما الان به چه صورت است؟

در صورت روند کاهش میزان باروری در ایران رشد جمعیتی کشور تا سال 1415با 84.5 میلیون نفر متوقف خواهد شد ،هر چقدر هرم سنی جمعیت کشور پهن ترباشد بیانگر جوانی جمعیت در کشور می باشد. در کشور ما نیز در سال های دهه ۶۰ هرم سنی جمعیت به همین شکل بوده است اما با گذشت زمان هرم سنی جمعیت کشور شکل استوانه ای تری به خود می گیرد که این بیانگر این است که جمعیت کشور در حال سیر کردن به سمت پیری است. و هرم جمعیتی ایران به شدت در حال تغییر است.

سیاست‌های مطرح‌شده پیرامون کنترل جمعیت و اهداف آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگرچه از دهه70 تا بحال اصرار به کنترل جمعیت بوده و محاسن دوفرزندآوری را بیان میکردیم ذکر شتابزده ممنوع شدن روشهای ضد بارداری بدون بیان معایب منفی شدن رشد جمعیت حساسیت افراد را برای عدم پذیزش ان برانگیخته و ممکن است نتیجه بخش نباشد.پس بهتر است ابتدا خود را مردم را نیز درفلسفه این امر شریک کرده و علت اصلی مورد بحث قرار گیرد تا پس از برطرف کردن موانع افزایش جمعیت بخصوص پیامدهای اقتصادی،فرهنگی  بهتر از طرف جامعه پذیرفته شود.

فاکتورهای توسعه یافتگی از قبیل بالا رفتن تعداد افراد تحصیل کرده جامعه و افزایش حضور زنان در جامعه و شاغل شدن آن ها را هم در این مسئله دخیل می دانید؟

البته که این امر بی تاثیر نبوده و تمایل فعالیت بیشتر اجتماعی میتواند محدودیت فرزندآوری را به دنبال داشته باشد اما به برنامه ریزی و همکاری زوجین این وضعیت تا حد زیادی مرتفع میشود.

به نظر شما کاهش بودجه بهداشت باروری به بهانه در دسترس قرار ندادن روشهای ضد بارداری راه حل مناسبی برای بالا بردن نرخ موالید است و این مسئله چه اثری روی بهداشت و سلامتی زنان خواهد داشت ؟

اگر فقط با این روش بخواهیم از کاهش رشد جمعیت جلوگیری کنیم باید منتظرسقط های غیر قانونی و عواقب گاه غیر قابل جبران باشیم اما با دید بهتر وپذیرش منطقی و نه شتابزده میتوان دستاورد بهتر و نتایج قابل قبول تری رامشاهده کرد.  

میزان استقبال مادران از زایمان طبیعی چه مقدار است؟

اگر ما متخصصین، ماماها و کادر بهداشتی درمانی با مادران از محاسن زایمان طبیعی بیشتر صحبت کرده و میزان مرگ مادری ناشی از چسبندگیهای جفت بدنبال سزارین و یا دیگر عوارض جراحی را شفاف سازیم،مطمئنا مادران ما بیشتر به این رخداد مقدس علاقمند میشوند.

به نظر شما ارائه تسهیلات به زنان چه مقدار می تواند در رشد جمعیت تاثیرداشته باشد؟

قطعا مادران درصورت پشتوانه مالی بهتر و یا داشتن زمان بیشتری برای درکنار فرزند بودن،بیشتر از فرزندآوری استقبال میکنند.

از نظر شما، نسبت میان تحصیلات و فرزندآوری چگونه است؟آیا قائل به نسبت معکوس میان این دو هستید؟

اگرچه تمایل به پذیرش این مطلب نیستم اما طبق آمار نشان میدهد مادران و پدران تحصیل کرده اخیرا فرزندان کمتری دارند.

شما با افزایش مرخصی زایمان موافق هستید و این طرح چه تاثیراتی می تواندداشته باشد؟

بنظر میرسد برای داشتن خانواده های منسجم تر افزایش مرخصی زایمان میتواندبه داشتن فرزندانی با اینده بهتر توام شود البته از نظر اقتصادی نیاز به ازریابی در سطح کلان دارد.

به عنوان یک فوق تخصص زنان میزان تمایل زنان شهر و روستا به فرزندآوری راچه مقدار دیدید؟کدامیک بیشتر بوده است؟

بیشتر در روستاها و توابع استانها دیده میشود و کمتر شهرنشینان تمایل به فرزند بیشتر از دوتا دارند.با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره افزایش جمعیت،خود به عنوانیک فوق تخصص زنان این مسئله را در جامعه پزشکی چه میزان پیگیری کردهاید؟بنده بسیار سعی میکنم در مورد مادرانی که از نظر سنی و شرایط بدنی امادگی حاملگی را دارند به فرزند اوری تشویق کنم و از به تاخیر انداختن اولین بارداری پس از ازدواج نیز انها را منع میکنم.

آخرین دستاورد در زمینه علم زایمان در جهان چه بوده است؟

زایمان در آب،زایمان فیزیولوژیک و بالاخره روشهای مکمل برای ترویج زایمان طبیعی و کاهش میزان سزارین جزء  آخرین دغدغه های سازمان بهداشت جهانی است که در کشور ما نیز در حال اجراست.

با توجه به مسئله اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری آن سفارش فرمودند به عقیده شما کاهش جمعیت چه میزان مربوط به مسائل اقتصادی می شود؟

اقتصاد مقاومتی به معنی مصرف نکردن نیست که بخواهد با کاهش جمعیت تعریف شود بلکه درست مصرف کردن است و اگر فرزندان ما از ابتدای انتخاب رشته وشغل کاربردی و مناسب هر منطقه انتخاب شوند بیکاری تحصیلکرده های ما نیزمحدود شده ولذا پاسخ علت محدود کردن رشد جمعیت را بیکاری و مسائل         اقتصادی نمیدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha