عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از 30 هزار مامای بیکار خبر داد و گفت: حدود 50 هزار فارغ‌التحصل مامایی در كشور وجود دارد كه به طور تقریبی در تیم‌های سلامت و پزشك خانواده و مراكز بهداشتی و درمانی حدود 20 هزار نفر آنها مشغول فعالیت هستند و 30 هزار نفر باقیمانده یا در حرفه‌های مرتبط كار می‌كنند یا بیكار هستند.

دستمزد ماما یک سوم دستمزد متخصصان زنان

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از 30 هزار مامای بیکار خبر داد و گفت: حدود 50 هزار فارغ‌التحصل مامایی در كشور وجود دارد كه به طور تقریبی در تیم‌های سلامت و پزشك خانواده و مراكز بهداشتی و درمانی حدود 20 هزار نفر آنها مشغول فعالیت هستند و 30 هزار نفر باقیمانده یا در حرفه‌های مرتبط كار می‌كنند یا بیكار هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، سیامک مره صدق درباره مشکلات پیش روی ماما ها، گفت: دو سوم مشکلات اکثر ماما ها بیکاری و عدم استخدام آن ها بوده که باعث ایجاد دغدغه های زیادی در بین آن ها شده است.

وی افزود: به نظر می آید حق و حقوق ماما ها در بین اقشار دیگر کم و یا به نوعی گم شده زیرا دستمزد آن ها یک سوم دستمزد متخصصان زنان است.

وی با اشاره به اینکه حدود 30 هزار ماما در کشور بیکار هستند، ادامه داد: از میان 50 هزار مامایی که داریم، 18 هزار نفر در بخش های مختلف مشغول به کار بوده و بقیه آن ها بیکار هستند.

وی ادامه داد: : حدود 50 هزار فارغ‌التحصل مامایی در كشور وجود دارد كه به طور تقریبی در تیم‌های سلامت و پزشك خانواده و مراكز بهداشتی و درمانی حدود 20 هزار نفر آنها مشغول فعالیت هستند و 30 هزار نفر باقیمانده یا در حرفه‌های مرتبط كار می‌كنند یا بیكار هستند. 

وی اضافه كرد: با وجود اینكه نظام آموزشی كشور مطابق با نیازهای جامعه ماما تربیت كرده است اما سیستم درمان كشور قابلیت جذب این تعداد ماما را ندارد و الان می‌بینیم كه بخش‌های زایشگاهی ما از كمبود ماما رنج می‌برند، بخش‌های پس از زایمان خالی از ماماست و مراكز بهداشتی و درمانی تعداد مورد نیاز ماما را در اختیار ندارد و بیشتر از مامای طرحی استفاده می‌كنند. 

 متاسفانه علی ‌رغم زحماتی که ماما ها برای مراقبت از مادران و نوزادان متحمل می‌ شوند، توان علمی و حساسیت ‌هایی که دارند از جایگاه و منزلت مورد نیاز برخوردار نیستند و جایگاه آن ها به درستی تبیین نشده است، اگرچه همه ساله در روز ماما، مسوولان بر این موارد و مشکلات و رفع آن ها تاکید می ‌کنند اما متاسفانه در اجرا شاهد تحقق این امور نیستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • راضییه ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    20 14
    کنکور دانشگاه آزاد سخت تر بگیرید که هر خنگی بلند نشه بره مامایی بخونه و قبل ما بدبختا که تفاوت رتبه چندانی با پزشکیا تو کنکور نداشتیم نرن سر کار اونم با پارتی
    • زهرا ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      18 11
      واقعا موافقم ماکلی زحمت کشیدیم که بتونیم مامایی دولتی بخونیم بنظرم که با این دانشگاه های آزاد که مثل قارچ همه جا رشد کردن دیگه فرقی بین کسایی که تلاش میکنن و کسایی که به راحتی وارد این رشته در آزاد میشن نیست تهش جفتشون میشن ماما.
  • فرشته ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    9 0
    این همه حرف زدین از حقوق ماما چه طرحی چه استخدامی حرفی نزدین .