دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
کد خبر: 111220

بسیاری از انواع مختلف نوشیدنی ها، حاوی ترکیبات فعالی هستند که به کاهش سطح کلسترول یا حفظ تعادل آن کمک کند.

بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تایمز آف ایندیا، کلسترول یک ماده مومی شکل است که بدن از آن برای ساخت سلول ها و هورمون ها استفاده می کند. لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) دو نوع مختلف کلسترول هستند.

وقتی سطح کلسترول ناسالم باشد، خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند سکته مغزی یا حملات قلبی را افزایش می دهد.

در این مقاله نوشیدنی‌هایی که ممکن است به کنترل سطح کلسترول کمک کنند و همچنین نوشیدنی‌هایی که باید از آنها اجتناب کنید، معرفی میشود.

1. چای سبز

چای سبز حاوی کاتچین و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به نظر می رسد به کاهش LDL "بد" و سطح کلسترول کل کمک می کند.در مطالعه‌ای در سال 2015، دانشمندان به موش‌ها آب آشامیدنی حاوی کاتچین و اپی گالوکاتچین گالات، یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های مفید چای سبز، دادند.

پس از 56 روز، دانشمندان متوجه شدند که سطح کلسترول و LDL "بد" در دو گروه از موش‌هایی که رژیم‌های غذایی پرکلسترول داشتند، حدود 14.4 درصد و 30.4 درصد کاهش یافته است. با این حال، مطالعات انسانی بیشتری برای بررسی بیشتر این موضوع ضروری است.

بهترین نوشیدنی ها برای کاهش چربی خون

چای سیاه هم می تواند تاثیر مثبتی بر کلسترول داشته باشد، اما به میزان کمتری از نوع سبز آن. این عمدتاً به این دلیل است که مقادیر مختلف کاتچین در چای به این معنی است که بدن مایعات را متفاوت جذب می کند.

علاوه بر این، کافئین همچنین می تواند به افزایش سطح HDL کمک کند.

2. شیر سویا

سویا چربی اشباع کمی دارد. جایگزینی خامه یا محصولات لبنی پرچرب با شیر سویا یا خامه ممکن است به کاهش یا مدیریت سطح کلسترول کمک کند.

سازمان غذا و دارو مصرف 25 گرم پروتئین سویا در روز را به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم چربی اشباع شده و کلسترول توصیه می کند تا به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. علاوه بر این، ترجیحاً مصرف سویا به صورت کامل و حداقل فرآوری شده بدون قند، نمک و چربی اضافه شده است.

شیرسویا

محققان توصیه می کنند روزانه 2 تا 3 وعده غذا یا نوشیدنی مبتنی بر سویا مصرف کنید که یک وعده آن 250 میلی لیتر شیر سویا است.

3. نوشیدنی جو دوسر

جو حاوی بتا گلوکان است که ماده ای ژل مانند در روده ایجاد می کند و با نمک های صفراوی تعامل دارد که ممکن است جذب کلسترول را مهار کرده و به کاهش سطح کلسترول کمک کند.

یک بررسی در سال 2018 نشان داد که نوشیدنی‌های جو دوسر، مانند شیر و جو دوسر، نسبت به محصولات نیمه جامد یا جامد جو دوسر، کاهش مداوم کلسترول را ارائه دهند. یک لیوان 250 میلی لیتری شیر جو دوسر ممکن است 1 گرم بتا گلوکان فراهم کند.

بهترین نوشیدنی ها برای کاهش چربی خون

حتماً برچسب‌های نوشیدنی جو دوسر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی بتا گلوکان هستند، که به عنوان بخشی از اطلاعات فیبر ظاهر شوند و چه مقدار در هر وعده شامل آن می‌شود.

4. آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ترکیبی به نام لیکوپن است که ممکن است سطح لیپید را بهبود بخشد و کلسترول بد LDL را کاهش دهد.علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که فرآوری گوجه‌فرنگی به آب میوه، محتوای لیکوپن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانید: نوشیدنی هایی برای کاهش کلسترول بد

آب گوجه فرنگی همچنین سرشار از فیبر کاهش دهنده کلسترول و نیاسین است.یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که 25 زن که روزانه 280 میلی لیتر آب گوجه فرنگی به مدت 2 ماه می نوشیدند، کاهش سطح کلسترول خون را تجربه کردند. شرکت کنندگان 20 تا 30 ساله بودند و دارای شاخص توده بدنی حداقل 20 بودند.

بهترین نوشیدنی ها برای کاهش چربی خون

5. اسموتی توت

بسیاری از انواع توت ها سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند که هر دو ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کنند.به طور خاص، آنتوسیانین ها، یک عامل آنتی اکسیدانی قوی در توت ها، می تواند به بهبود سطح کلسترول منبع مطمئن کمک کند.

بیشتر بدانید: فرمول نوشیدنی برای کاهش و کنترل کلسترول

توت ها همچنین کالری و چربی کمی دارند.با مخلوط کردن دو مشت - حدود 80 گرم - از هر توت، اسموتی توت درست کنید. توت ها را با 1/2 فنجان شیر یا ماست کم چرب و 1/2 فنجان آب سرد ترکیب کنید.

اسموتی توت

نمونه هایی از انواع توت ها به خصوص سالم عبارتند از:

  • توت فرنگی
  • بلوبری
  • تمشک ها
  • تمشک

6. نوشیدنی های حاوی استرول و استانول

استرول ها و استانول ها مواد شیمیایی گیاهی هستند که از نظر شکل و اندازه شبیه به کلسترول هستند که مانع از جذب مقداری کلسترول می شوند. سبزیجات و آجیل حاوی سطوح پایینی از استرول ها و استانول ها هستند که نمی توانند کلسترول را کاهش دهند.

شرکت ها این مواد شیمیایی را به چندین غذا و نوشیدنی اضافه می کنند که شامل اسپری های گیاهی غنی شده، نوشیدنی های ماست، شیر و آب میوه باشد.

بهترین نوشیدنی ها برای کاهش چربی خون

FDA بیان می کند که اکثر مردم باید سعی کنند روزانه 1.3 گرم یا بیشتر استرول و 3.4 گرم استانول مصرف کنند.افراد باید این استرول ها و استانول ها را همراه با غذا مصرف کنند.

7. نوشیدنی های کاکائویی

کاکائو ماده اصلی شکلات تلخ است. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که پزشکان آن را فلاوانول می نامند که ممکن است سطح کلسترول را بهبود بخشد.

بیشتر بدانید:‌۳ نوشیدنی که چربی‌های بدن را مثل کوره آب می‌کنندیک مطالعه در سال 2015 نشان داد که مصرف 450 میلی گرم نوشیدنی حاوی فلاوانول کاکائو دو بار در روز به مدت 1 ماه، سطح کلسترول بد LDL را کاهش می دهد در حالی که سطح کلسترول خوب HDL را افزایش می دهد.

شیرکاکائو

کاکائو حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب تک غیراشباع است که می تواند به بهبود سطح کلسترول نیز کمک کند.

با این حال، نوشیدنی های حاوی شکلات فرآوری شده دارای سطوح بالایی از چربی های اشباع شده هستند. افرادی که به دنبال گزینه های سالم هستند ممکن است بخواهند شکلات را با قندها، نمک ها و چربی های اضافه محدود کنند.

8. اسموتی های شیر

بسیاری از انواع شیرهای گیاهی حاوی موادی هستند که ممکن است به کاهش یا کنترل سطح کلسترول کمک کنند.

فرد می تواند با استفاده از شیر سویا یا شیر جو دوسر پایه اسموتی مناسب درست کند.

اسموتی شیر

با مخلوط کردن 1 فنجان (250 میلی لیتر) شیر سویا یا جو دوسر با میوه ها یا سبزیجات کاهنده کلسترول، مانند:

  • 1 عدد موز
  • 1 مشت انگور یا آلو
  • 1 تکه انبه یا خربزه
  • 2 عدد آلو کوچک
  • 1 فنجان کلم پیچ یا چغندر سوئیسی
  • 2/3 فنجان پوره کدو تنبل

9. آب مرکبات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از توییگ، آب مرکبات همچنین یک تقویت کننده آنتی اکسیدانی خوب است که می تواند برای سلامت قلب شما مفید باشد و سطح کلسترول را کاهش دهد.

 شما همیشه می توانید پرتقال یا لیمو را در آب خود بفشارید و یک قاچ از آن را با پوست آن نیز بریزید تا بهترین مزیت را داشته باشید.

آب پرتغال

10. آب انگور

آب انگور حاوی فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان های قوی است که از اکسیداسیون کلسترول LDL جلوگیری می کند و سطح کلسترول HDL  را افزایش می دهد. همچنین به حفظ فشار خون سالم کمک می کند.

آب انگور قرمز تیره و بنفش را مصرف کنید، زیرا این میوه ها نسبت به انگورهای سفید یا سبز دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند.

آب انگور

11. آب گیلاس

آب گیلاس ترش فواید زیادی برای کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب و عروق نشان داده است.

 مصرف روزانه آب گیلاس ترش می تواند به طور قابل توجهی کلسترول LDL و فشار خون را کاهش دهد.

با این حال، هنگام انتخاب آب گیلاس ترش، فقط انواع شیرین نشده را انتخاب کنید، در غیر این صورت مزایایی را که باید از آن بگیرید، از بین خواهید برد.

آب گیلاس

12.آب انار

خواص آنتی اکسیدانی آب انار نسبت به سایر آب میوه ها از جمله زغال اخته و پرتقال بسیار بیشتر است.

این نوشیدنی تقریباً سه برابر بیشتر از چای سبز آنتی اکسیدان دارد که آن را به یک نوشیدنی طبیعی عالی برای کاهش سطح کلسترول تبدیل می کند.

این آب میوه غنی از آنتی اکسیدان نه تنها به کاهش کلسترول LDL کمک می کند، بلکه آسیب رگ های خونی را نیز کاهش می دهد و از سفت شدن رگ ها جلوگیری می کند.

یک مطالعه نشان می دهد که مصرف آب انار غلیظ به طور قابل توجهی  سطح کلسترول کل را در بیماران دیابتی نوع دوم کاهش می دهد.

 در مطالعه دیگری، نوشیدن آب انار به مدت هشت هفته تأثیر مثبتی بر فشار خون، تری گلیسیرید سرم و کلسترول HDL نشان داد.

آب انار

13. چای زنجبیلی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث، تحقیقات اولیه امیدوارکننده است و نشان می‌دهد که زنجبیل ممکن است تری گلیسیرید، کلسترول تام و کلسترول LDL را کاهش دهد.

زنجبیل

دمنوش هایی برای کاهش چربی خون

چای سیاه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از vinmec، چای سیاه حاوی بسیاری از مواد تقویت کننده سلامتی مانند پلی فنول ها، فلاونوئیدها است. بر اساس تحقیقات اخیر، نوشیدن 5 وعده چای سیاه در روز، کلسترول بد را در افرادی که سطح کلسترول خفیف بالایی دارند، 11 درصد کاهش می دهد.  علاوه بر این، این چای برای کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن نیز موثر است.


چای شنبلیله

از دیرباز در طب سنتی چای شنبلیله برای کاهش چربی خون و کنترل کبد چرب استفاده شده است. در ترکیب این چای، مواد فعال گرانبهایی مانند فلاونوئید، کوئینون، ساپونین تری ترپنوئید، مایتنفولون A وجود دارد که فرآیند اکسیداسیون را کند می کنند، از تصلب و گرفتگی شریان ها جلوگیری می کنند و چربی اضافی بدن را از بین می برد. 

می توانید 50 گرم برگ شنبلیله را خشک کرده و با 1.5 لیتر آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید. سپس روزانه به جای چای، آن را بنوشید. 

افرادی که بیمار هستند یا تحت درمان بیماری های معده هستند، نباید از نوشیدن چای برای کاهش چربی خون استفاده کنند.

چای برگ نیلوفر آبی

در پاسخ به این سوال که چه چربی خونی بنوشیم قطعا چای برگ نیلوفر آبی است. برگ های نیلوفر آبی به راحتی  در دسترس هستند و همچنین توسط بسیاری از افرادی که می خواهند وزن کم کنند انتخاب می شوند.

برای تهیه دمنوش برگ نیلوفر آبی برای کاهش چربی خون، باید برگ نیلوفر تازه خریداری کنید. هر روز یک برگ را به جای چای روزانه با آب آشامیدنی دم کرده و سپس بنوشید.


چای کنگر قرمز

چای کنگر قرمز برای کمک به خنک کردن کبد و سم زدایی کبد استفاده می شود و گفته می شود که ماده فعال هیبیتوسین در ترکیب گل های کنگر قرمز این توانایی را دارد که سطح کلسترول را به حد طبیعی برساند.

هر روز 30 گرم گل خشک کنگر قرمز را با 700 میلی لیتر آب جوش ذم کرده و میل کنید. این چای به تنظیم چربی خون کمک می کند.



دمنوش چای بابونه

این دمنوش به دلیل وجود فلاون ها در کاهش چربی خون تاثیر خوبی دارد. علاوه بر این، در کاهش فشار خون، خنک کردن کبد، سم زدایی، محافظت از قلب نیز اثرات خوبی به جای می گذارد. شما باید برا کاهش چربی خون روزانه 2 فنجان چای بابونه بنوشید.

برخی نکات هنگام استفاده از چای برای کاهش چربی خون

نوشیدن چای برای کاهش چربی خون تنها یک روش حمایتی است، بنابراین نباید بیش از حد از آن استفاده کرد چرا که اثر معکوس خواهد داشت. شما نباید بیش از حد چای بنوشید زیرا در عملکرد دستگاه گوارش اختلال ایجاد می کند و باعث کم خونی فقر آهن می شود. به خصوص برای افرادی که از بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت، هپاتیت، التهاب کلیه رنج می برند.
برای جلوگیری از سردی معده چای را در حالی که هنوز گرم است بنوشید.همچنین نباید چای خیلی داغ بنوشید زیرا چای بالای 65 درجه سانتیگراد می تواند به معده آسیب برساند. چای را با معده خالی ننوشید زیرا باعث تهوع می شود.
بلافاصله بعد از غذا چای ننوشید زیرا باعث سوء هاضمه می شود. در عوض، 30 دقیقه بعد از غذا چای بنوشید. چایی را که یک شبه مانده است ننوشید. زیرا در این زمان میکروارگانیسم ها یا کپک ها در چای ظاهر می شوند و باعث مسمومیت می شوند.
افرادی که بیمار هستند یا تحت درمان بیماری های معده هستند، نباید از نوشیدن چای برای کاهش چربی خون استفاده کنند.

نوشیدنی هایی که باید اجتناب کنید

افرادی که می خواهند سطح کلسترول خود را بهبود بخشند باید از این نوشیدنی ها اجتناب کنند:

  • قهوه یا چای با خامه اضافه شده، خامه فرم گرفته، شیر پرچرب یا خامه
  • نوشیدنی ها یا اسموتی های حاوی روغن نارگیل یا نخل
  • نوشیدنی های نارگیل فشرده
  • نوشیدنی های مبتنی بر بستنی
  • محصولات شیر پرچرب

نوشیدن بیش از 12 اونس نوشیدنی های شیرین در روز سطح HDL را کاهش دهد و سطح تری گلیسیرید یا سطح چربی در جریان خون را افزایش دهد.

نمونه هایی از نوشیدنی های شیرین شده با شکر عبارتند از:

  • آب میوه ها
  • نوشیدنی های ورزشی
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • نوشابه
  • قهوه یا چای شیرین
  • شکلات داغ
  • اسموتی های از پیش بسته بندی شده
  • شکلات یا محصولات شیر شیرین شده

برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف کم تا متوسط الکل منبع معتبر می تواند از نظر سلامت قلب مفیدتر از عدم مصرف الکل باشد.

راه های دیگر برای کاهش کلسترول

چندین تغییر در عادت رفتاری می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند، مانند:

محدود کردن مصرف غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده، مانند:

  • محصولات حیوانی
  • روغن های گرمسیری
  • محصولات پخته شده
  • غذاهای سرخ شده
  • غذاهای فراوری شده
  • محدود کردن مصرف غذاهای حاوی قند بالا
  • حداقل 2 ساعت و 30 دقیقه ورزش متوسط تا شدید در هفته

خوردن غذاهای سالم از جمله:

  • میوه ها و سبزیجات
  • غلات کامل
  • گوشت بدون چربی در حد اعتدال
  • آجیل
  • پالس ها
  • روغن های گیاهی
  • لبنیات بدون چربی یا کم چرب
  • افزایش مصرف فیبر
  • ترک سیگار
  • درمان یا مدیریت دیابت نوع 2
  • حفظ وزن بدن سالم یا متوسط
  • هیدراته ماندن

پزشکان همچنین می توانند داروهایی مانند استاتین ها را برای کمک به سالم نگه داشتن سطح کلسترول تجویز کنند.

بیشتر گیاهان، سبزیها و میوه‌ها به علت فیبر و الیافی که دارند باعث کاهش کلسترول و تری گلسیرید خون می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز، بیژن اعلایی متخصص داخلی گفت: «تأثیر گیاهان در کاهش چربی خون یکسان نیست تأثیر برخی از آنها بیشتر است و به دلیل خاصیت کاهنده کلسترول و تری گلسیری از آنها استفاده می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «بین گیاهان سیر بیشترین قدرت را در کاهش کلسترول و تری گلسیرید خون دارد و بیش از 100 صنعت داروسازی در دنیا از سیر فرآورده‌های دارویی تهیه کرده‌اند، سیر علاوه بر کاهش کلسترول و تری گلسیرید خاصیت ضد میکروبی و ویروسی دارد. فشار خون و قند را کاهش می‌دهد و خون را هم رقیق می‌کند.»

وی در پایان افزود: «آب گوجه فرنگی، آب انار و آبغوره هم کاهش دهنده فشارخون، کلسترول و تری گلسیریدها هستند. نوشیدن آن به همراه غذا خیلی موثر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha