دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 111221

یک کار‌شناس بیماری سالک در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نبود آمپول گلوکانتین در کشور که داروی اصلی درمان پشه گزیدگی سالک است خبر داد.

داروی اصلی درمان سالک در کشور یافت نمی‌شود

سلامت نیوز:یک کار‌شناس بیماری سالک در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نبود آمپول گلوکانتین در کشور که داروی اصلی درمان پشه گزیدگی سالک است خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،جواد رمضانپور در مورد داروهای مورد نیاز برای درمان پشه گزیدگی سالک گفت: اکثر دارو‌ها وارداتی و متاسفانه داروی گلوکانتین که داروی اصلی در درمان سالک است به دلیل اعمال تحریم‌ها دو سال است وارد کشور نشده است.

وی با اشاره به اینکه داروی گلوکانتین تولید کشور فرانسه است افزود: این دارو فعلاً در دسترس وزارت بهداشت نیست.

رمضانپور با اشاره به اینکه تعدادی از شرکتهای دارویی تواسنتند تحریم را دور بزنند و این دارو را وارد کنند افزود: با این وجود میزان دارو وارد شده بسیار کم بود به طوری که نیاز ما بیست تا سی هزار بود و تنها دو هزار مورد آن تامین شد.

کار‌شناس مسئول بیماری سالک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ده میلیون تومان هزینه کردیم که هزار تا از این دارو خریداری کنیم، اما تنها یک سری از آن محقق شده است و سری دیگر آن هنوز محقق نشده است.

رمضانپور با اشاره به اینکه به دلیل وجود مشکلات تامین داروی گلوکانتین وزارت بهداشت داروی مگلوسان را وارد کرد افزود: این دارو تولید کشور هند اما تحت لیسانس بلژیک است.

وی اثر گذاری داروی مگلوسان را کمتر از داروی گلوکانتین دانست و افزود: برخی از پزشکان که برای درمان بیماران از این دارو استفاده می‌کردند بر این عقیده بودند که داروی مگلوسان نسبت به داروی گلوکانتین اثر گذاری کمتری دارد و عوارضش بیشتر است.

وی در پاسخ به این سوال که داروی مگلوسان چه عوارضی برای بیمار دارد افزود: برخی از پزشکان گزارش می‌کردند که محل تزریق این امپول خیلی سفت می‌شود و در نتیجه برای بیمار خیلی دردناک است ولی برخی دیگر از پزشکان هم می‌گفتند فرقی با گلوکانتین ندارد.

رمضانپور افزود: با وجود آنکه مگلوسان شماره سریالهایی دارد اما وزارت بهداشت بعد از انجام تست بر روی آن‌ها اعلام کرده که برخی از این شماره سریال‌ها مردود اند و دارو قابلیت مصرف ندارد.

رمضانپور با اشاره به شماره سریالهای ساخت مگلوسان گفت: بیماران ما هم متعدد هستند و در بین آن‌ها کودکان و بزرگسالان قرار دارند برخی از آن‌ها قوی و برخی از آن‌ها ضعیف هستند و بنابراین ممکن است واکنشهای متفاوتی نسبت به این آمپول نشان دهند.

وی ادامه داد: بر اثر حوادثی که به وجود آمد و گزارشهایی که در این زمینه داده شد، وزارت بهداشت سریعا وارد عمل شد و از دانشگاه‌ها خواست داروهایی که شماره سریالهای مردودی دارند استفاده نشوند.

به گفته کار‌شناس مسئول بیماری سالک دانشگاه پزشکی اصفهان یک آمپول ممکن است ۵ تا شش سریال ساخت داشته باشد که بعد از وارد شدن آن به کشور از سوی وزارت بهداشت تست شود و شماره سریالهای که قابل مصرف است به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.

رمضانپور با اشاره به اینکه شماره سریالهای تایید شده بسیار محدودند، افزود: هر چند در حال حاضر بیمار سالک در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نداریم اما لازم است که این آمپول در اختیار ما باشد و به همین خاطر از وزرات بهداشت درخواست هزار مورد از این دارو را کرده‌ایم.

رمضانپور با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بحث درمان پشه زدگی سالک ابتکاراتی به خرج داده است گفت: با توجه به اینکه اعمال تحریم باعث شد داروی اصلی به کشور وارد نشود، برروی یک سری داروهای سنتی که به جای آمپول به شکل ژل و پماد است در حال کار کردن هستیم که به نتایج خوبی رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سراغ درمانهای سنتی موثر قابل ارائه نیز رفته‌ایم افزود: این درمانهای موثر مقالات کشوری و جهانی داشته است و‌ آن‌ها در دستور کار ما قرار دارند اما مستلزم اعتبار و همچنین حمایت مدیران دانشگاه و وزارت بهداشت است.

رمضانپور در پایان با تاکید بر اینکه باید به وزیر بهداشت کمک شود تا آمپول گلوکانتین در حجم بالا به کشور وارد و در بین دانشگاه‌ها توزیع شوند افزود: علاوه بر این باید شرایطی فراهم شود که وارد مقوله تحقیقاتی درمان سالک هم شوم که این موضوع نیازمند اعتبار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha