دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 111233

از صبح ۱۵ اردیبهشت ۹۳، طرح تحول در نظام سلامت ایران اجرایی می شود. وزیر بهداشت از مردم خواست انتظار تحول ناگهانی نداشته باشند.

بیماران مجازی به وزیر بهداشت گزارش می دهند

سلامت نیوز: از صبح ۱۵ اردیبهشت ۹۳، طرح تحول در نظام سلامت ایران اجرایی می شود. وزیر بهداشت از مردم خواست انتظار تحول ناگهانی نداشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان در شب اجرای طرح تحول در نظام سلامت،‌ میهمان برنامه گفتگوی ویژٰه خبری شبکه ۲ سیما بود.

او در بخشی از حرفهایش گفت که تحول در نظام سلامت یک اتفاق تدریجی است و نه ناگهانی: توقع مردم از ما خیلی بالاست. اما نباید انتظار داشته باشند همین فردا در بیمارستان های دولتی اتفاق بزرگی بیفتد. تحول تدریجی است و باید مردم صبوری داشته باشند. امیدواریم قدم به قدم در پیش برداشتن مشکلات پیش برویم.

وزیر بهداشت همچنین در ابتدای سخنانش درباره لزوم تحول در نظام سلامت گفت: در چند ماه گذشته بسیار درباره مشکلات حوزه سلامت و گرفتاری های مردم حرف زدیم. به همیت دلیل دولت در کنار مجلس منابعی را پیش بینی کرد که به تدریج بشود بخشی از مشکلاتی که در بیمارستان های دولتی هست را کاهش داد.
او در توضیح اتفاقی که از صبح ۱۵ اردیبهشت در بیمارستان های دولتی می افتد، گفت: بنابر این هست که از فردا بیمارانی که به بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی مراجعه می کنند، فقط ۱۰ درصد از هزینه ها را پرداخت کنند. مردم قبلا ۱۰ درصد را به عنوان فرانشیز بیمه پرداخت می کردند و خارج از ان هزینه های دیگری مخصوصا ملزومات پزشکی از دمپایی تا نخ و سوزن و قیچی و ... را از بیرون تهیه می کردند.

به گفته هاشمی در طرح تحول قرار است خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری هم در بیمارستان ها توسعه پیدا کند: همین الان می بینیم که آزمایشگاه های متعددی در اطراف بیمارستان های دولتی وجود دارد که بیماران به انها مراجعه می کنند. ویا مراکز تصویربرداری در خارج از بیمارستان ها به بیماران خدمات می دهد. قرار شده این امکانات در بیمارستان ها تهیه شود. هرچند که این بخش زمان بر هست.

او به رایگان شدن زایمان طبیعی اشاره کرد و گفت: برای تشویق مردم به انجام زایمان طبیعی به جای سزارین، زایمان طبیعی را رایگان کردیم. و پیش بینی می کنیم ۱۰ درصد از آمار سزارین را با این کار کم کنیم.

به گفته وزیر بهداشت، آمار اسمی سزارین در ایران ۵۴ درصد است، اما رسما تعداد بیشتری از زایمان ها با جراحی و سزارین اتفاق می افتد.

او در ادامه به بسته های مختلف در طرح تجول اشاره کرد و گفت: بسته های تشویقی برای جذب ۱۸۰۰ پزشک در مناطق محروم دیده شده است. همچنین طرحی برای کمک به بیماران کم بذاعت و صعب العلاج داریم. قصد داریم امداد هوایی را ارتقا دهیم؛ حداقل ۱۶ مرکز برای امداد هوایی پیش بینی شده است.

هاشمی به بحث پیشگیری هم اشاره کرد و گفت: در نظام سلامت ما در عین حال ان قسمتی که مغفول مانده، خدمات بهداشتی است. نظام درمان محور کلا اتفاق خوبی نیست. چون به پیشگیری توجه نکردیم و رسیدیم به درمان. کار اصلی ما در مرحله اصلی که درمان هست. البته دولت ها به خودی خود ناتوانند؛ چون تا وقتی مردم نخواهند دولت نمی تواند کاری کند. هرچند نقش دولت مهم است در تبلیغات، در نظارت ها و تامین آب و مواد غذایی سالم. اما مردم باید اولویت خودشان را بگذارند در پیشگیری.

او گفت: در دنیا دولت هایی هستند که بسیار متمولند و سیستم درمانی پیشرفته ای دارند، اما دولت به خاطر همین ماجرای بیمه و درمان عوض می شوند. در ایران دولت اگر نتواند سیستم ارجاع را اجرا کند، نتواند در پیشگیری موفق باشد، باید هزینه های زیادی در درمان بگذارد.

وزیر بهداشت گفت: ۸.۵ میلیون حاشیه نشین داریم در اطراف شهرهای بزرگ برای انها هیچ امکانات بهداشتی وجود ندارد.

او در ادامه پیش بینی کرد در طرح تحول در نظام سلامت، پرداخت از جیب مردم حداقل ۲۷ درصد در مقایسه با سال ۹۲ برای بستری کمتر شود.

هاشمی گفت: از مردم طبق معمول صبوری و امیدواری را انتظار داریم. مطمئن هستم کمک خواهند کرد.  سامانه ای برای نظارت مردم اعلام خواهد شد.

او گفت: در سامان بخشی به بهداشت و درمان کشور و به طور کلی نظام سلامت مشکلات جدی داریم.  وظیفه ما کاهش درد و رنج آنی مردم در بیماری است. یک دوره درمانی که سال گذشته همین موقع بود ۱۲ میلیون تومان، الان با ۲.۵ میلیون تومان به سرانجام می رسد.

وزیر بهداشت درباره وظایف وزارتخانه تحتامرش پس از بالاغ سیاست های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری گفت: ایشان کار مارا سبک کردند و تعیین تکلیف کردند بین دولت و مجلس و حتی اعضای دولت. طبق این سیاست ها تولیت نظام سلامت افتاده بر عهده وزارت بهداشت. البته ما یک وزارتخانه هستیم و توانایی های محدودی داریم. اما اینکه این سیاست ها زود محقق شود و یا به تاخیر بیفتد، بستگی به همت و کمک مجلس و دولت محترم دارد.

او درباره بندی از سیاست های کلی نظام سلامت درباره پیوست سلامت طرح های عمرانی گفت: امیدواریم همه طرح هایی که اجرا می شود پیوست سلامت داشته باشد. اکنون می بینیم در یک بخشی زمین های ارزشمندش با قیمت بالای به فروش رفته و تراکم هم فروخته شده و ساختمان هایی ساخته شده، اما برای یک بیمارستان در آن محدوده هیچ فکری نشد. و یا بزرگراهی ساخته شده اما هیچ مکانی برای استقرار آمبولانس ندارد. همه اینها پیوست سلامت نیاز دارند. در زمینه امینت غذایی، سموم کشاورز، تبلیغات مواد غذایی و ... هم نیاز به پیوست سلامت است. امیدوارم این پیوست سلامت فقط یک نوشته باقی نماند.

هاشمی همچنین از سیستم های نظارتی در اجرای طرح تحول نظام سلامت هم خبر داد و گفت: یک سیستم نظارتی ویژه داریم برای روسای دانشگاه ها. مشکلات با فرستادن بیمار مجازی در بیمارستان ها مشخص می شود که کجا قصور و کمبود وجود دارد و این گزارش مستقیم به من می رسد. همچنین در معاونت درمان ستادی ایجاد شده و در دانشگاه ها و شهرها، ستادی دارند و اشکالات را می بینند.

او در ادامه خطاب به همکارانش در وزارت بهداشت و بیمارستان ها گفت: اکنون یک فرصت بسیار خوبی برای ما ایجاد شده تا حداکثر استفاده را ببریم تا هم رضایتمندی مردم را افزایش دهیم و هم ساختارها را تغییر دهیم.  مردم اول از همه احترام و دستگیری می خواهند. هیچ عبادتی بالاتر از کمک به مردم و دستگیری از مستمندان نیست.

وزیر بهداشت در پایان گفت: اول کار مشکل است، بخصوص در ان قسمتی که مردم به خارج از بیمارستان کمک می کردند. اما این اتفاق به سالم سازی محیط بیمارستان کمک می کند. این قدم را اگر درست برداریم، در قدم های بعدی حمایت بیشتر مجلس و دولت را در پی دارد. باید از حسن اعتماد آقای رییس جمهور به بخش سلامت، استفاده لازم را ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha