وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی با تاكید بر این كه ماهیت مجمع خیرین سلامت كشور باید غیردولتی بماند در عین حال گفت: این مجمع نباید از حمایت‌های كارشناسی و اقدامات هدفمند دولتی جدا شود.

دكتر كامران باقری لنكرانی عصر روز گذشته در دومین اجلاس هیات امنای مجمع خیرین سلامت كشور با اشاره به اساسنامه مجمع خیرین سلامت كشور گفت: همان‌طور كه در اساس‌نامه این مجمع ذكر شده، ماهیت آن باید به صورت غیردولتی حفظ شود؛ چرا كه اصولا ماهیت كار خیرین به صورتی است كه در غیردولتی بودن نمو و گسترش می‌یابد. از طرف دیگر، این مجمع نباید از حمایت‌های كارشناسی و اقدامات هدفمند دولتی جدا شود.


 ضرورت ایجاد هم افزایی توان میان اقدامات خیرین و دولت

دكتر لنكرانی با بیان این كه در حال حاضر برای ساخت یك بیمارستان سوختگی با خدمات جدیدی كه امروزه مطرح است، هر تخت سوختگی 300 میلیون تومان هزینه در بر دارد، افزود: طبیعی است كه نباید انتظار داشت كل این خدمات را خیرین انجام دهند، دولت هم در این زمینه سرمایه‌گذاری و فعالیت دارد. بنابراین بهتر است یك هم افزایی توان میان كار خیرین و دولت داشته باشیم. بنابراین ورود خیرین در جایی كه دولت سرمایه‌گذاری می‌كند باعث می‌شود هم كار سریع‌تر انجام شده و هم كیفیت آن بالاتر باشد.

وی با بیان این كه گاهی در بازدیدها مشاهده می‌شود كه علیرغم صرف هزینه‌های زیاد خیرین برای ساخت مراكز درمانی، به دلیل عدم حمایت‌های كارشناسی و مهندسی، كیفیت كار نازل شده است، افزود: بنابراین اقدامات خیرین باید به گونه‌ای طراحی شود كه از حمایت‌ها و همراهی توان دولتی چه در بخش كارشناسی و چه در بخش تامین منابع بهره‌مند شود. امیدواریم در این زمینه پروژه‌های مشتركی را به نتیجه برسانیم.

وزیربهداشت با اشاره پروژه‌های 60 - 40 در قانون گفت: طبق این قانون 40 درصد هزینه‌ها را خیرین و 60 درصد را دولت تامین می‌كند. در صورتی كه این پروژه‌ها صحیح و مطابق نیاز تعریف شوند، ممكن است بسیاری از نیازهای دولتی با همین روش برطرف شود. اعداد و ارقام موجود از این ردیف قبل از این دولت بسیار محدود بود. در سال 84 تخصیصی كه از ردیف گرفتیم كمتر از 2 میلیارد تومان بود؛ در سال جاری این ردیف به 8 تا 7 میلیارد تومان افزایش یافت و برای سال آینده در نظر داریم این رقم به 25 میلیارد تومان برسد.


 مشكلات نرم افزاری از مهم‌ترین مشكلات درمانی حال حاضراست


 حمایت خیرین از بخش‌های نرم‌افزاری بسیار اثرگذار خواهد بود

وی با اشاره به مشكلات نرم افزاری درمان در كشور تصریح كرد: در حال حاضر یكی از مهم‌ترین مشكلات درمانی كشور در بخش نرم‌افزاری است نه سخت‌افزار. در بخش نرم‌افزاری می‌توان گفت با تحویل گرفتن یك بیمارستان، طی مدت 30 ماه هزینه نگهداشت آن مطابق هزینه ساخت آن است. بنابراین حمایت‌های خیرین از این قسمت نرم افزاری به ویژه در مناطق محروم بسیار موثر است.

دكتر لنكرانی تاكید كرد: حمایت‌های خیرین نباید تنها به بخش‌های سخت افزاری محدود شود؛ حمایت‌های آنها از قسمت‌های نرم‌افزاری، با هزینه‌های به مراتب كمتر، اثرگذارتراست.


 ورود خیرین به مدیریت واحدهای فعلی دولتی

وی با اشاره به مدیریت خیرین در واحدهای فعلی دولتی گفت: ما به این موضوع كاملا اعتقاد داریم. بنابراین تنها دولت نباید از خیرین كمك بگیرد بلكه می‌توان واحدهای موجود را در اختیار خیرین قرار داد تا خیرین آنها را به صورت هیات امنایی و خیریه‌ای اداره كنند.

لنكرانی گفت: در حال حاضر در سطح كشور یك نمایندگی رسمی از خیرین شكل گرفته به نحوی كه كلیه استان‌ها در آن حضور داشته باشند. در حال حاضر حركت پرشوری در این زمینه آغاز شده كه امیدواریم سرفصل‌های آن هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha