مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی از تدوین برنامه ساماندهی زایمان طبیعی خبر داد و گفت: در آینده نزدیک دانشکده مامایی از دانشکده پرستاری جدا می‌شود.

سلامت نیوز: مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی از تدوین برنامه ساماندهی زایمان طبیعی خبر داد و گفت: در آینده نزدیک دانشکده مامایی از دانشکده پرستاری جدا می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فاطمه زعفرانی در مراسم گرامیداشت روز ماما گفت: با توجه به تغییر سبک زندگی، امروزه نوع و کیفیت خدمات مامایی نیز از تغییرات خاص خود برخوردار شده است.

وی با اشاره به نقش ماماها از دوران قبل از بارداری تا پس از زایمان گفت: بسته نوزاد سالم به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است و بر اساس این بسته ماما مسئول مراقبت از نوزاد سالم در اتاق زایمان و اتاق عمل است. این موضوع نشاندهنده آن است که ماماها از مهارت کافی برخوردارند.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی به ویژه در بحث آموزش در شان ماماها نیست، افزود: مهمترین اقدام آن است که توانسته‌ایم جایگاه، ارزش و منزلت حرفه‌ای ماماها را احیا کنیم، چرا که در گذشته شرایط به گونه‌ای بود که گویا ماما فراموش شده بود. در حال حاضر بخشنامه‌ها به جریان افتاده و اقداماتی نظیر تعرفه‌های زایمانی، مدیریت ماماها در بیمارستان‌های تک تخصصی، مسئولیت بلوک زایمانی با ماما، فوق لیسانس مشاوره در مامایی و .. مدنظر مسئولان قرار دارد.

زعفرانی مهمترین مبحث در حوزه مامایی را استقلال حرفه‌ای ماماها دانست و گفت: در آینده نزدیک دانشکده مامایی از دانشکده پرستاری جدا می‌شود. همچنین جهت برون رفت جامعه مامایی از وضعیت کنونی، ماماها باید از جایگاه خاص خود در نظام آموزشی، درمان و بهداشت برخوردار باشند. 

وی با بیان اینکه آموزش مامایی بسیار افت کرده بود، ادامه داد: بنابراین با کمک بخشهای مختلف برنامه ساماندهی زایمان طبیعی تدوین شد. بر اساس این برنامه مامای عضو هیئت علمی در بیمارستان‌ها باید مقیم باشد. همچنین آموزش زایمان طبیعی نیز باید توسط ماما صورت گیرد چرا که مهارت ماما در زایمان طبیعی بالا است و این امر ترویج زایمان طبیعی را به دنبال خواهد داشت.

زعفرانی با بیان اینکه دکترای مامایی نیز در برنامه ساماندهی زایمان طبیعی لحاظ شده است، ادامه داد: البته مراحل اجرایی این طرح باید طی شود. در مجموع طبق این برنامه از ابتدای ورود مادر باردار به بیمارستان باید مدیریت وی توسط ماما صورت گیرد مگر آنکه مادر مربوطه در شرایط پرخطر باشد که در این صورت به سطوح تخصصی ارجاع داده خواهد شد.

وی بر لزوم عقد قرارداد سازمان‌های بیمه گر با ماماها تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از اجزای طرح ساماندهی زایمان طبیعی همین موضوع است که صرفا به وزارت بهداشت مربوط نمی‌شود. ما در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم. امیدوارم این موضوع محقق شود چرا که در غیر این صورت نمی‌توان مسئولیتی به ماماها داد.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در ادامه از بازنگری نسخه اول سند مامایی خبر داد و گفت: در صورت تصویب این سند، بسیاری از مشکلات جامعه مامایی کشور حل خواهد شد.

زعفرانی همچنین موضوع مشاغل سخت و زیان آور را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌از نظر وزارتخانه مشکلی وجود ندارد که ماماها نیز جزو مشاغل سخت در نظر گرفته شوند. این موضوع را پیش از این پیگیری کرده بودیم اما پیگیری‌هایمان همزمان شد با تغییر و تحولات در مجموعه دولت. باید این مسئله مجددا با تشکیلات جدید ریاست جمهوری مطرح شود.

وی در حال حاضر 50 هزار ماما در کشور فعالند که اغلب آنها به فعالیت مشغولند و امیدواریم با تلاش بیشتر وزارتخانه به نهایت درخواست‌های جامعه مامایی دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha