سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت تأثیر «خودمراقبتی» را در توسعه اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه ها تشریح کرد.

تأثیر «خودمراقبتی» در توسعه اقتصاد مقاومتی/ کاهش 7 تا 20 درصدی هزینه های سلامت با خودمراقبتی

سلامت نیوز: سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت تأثیر «خودمراقبتی» را در توسعه اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه ها تشریح کرد.

دکتر شهرام رفیعی فر در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز،گفت: خودمراقبتی موجب کاهش بیماری ها در افراد و کاهش بار بیماری ها بر نظام سلامت، کاهش مراجعه به پزشکان و متخصصان، کاهش مصرف دارو و تجهیزات پزشکی گرانقیمت و در کل پیشگیری از هزینه های سنگین درمان می شود.
وی افزود: طبق بررسی های به عمل آمده در سال 2013 خودمراقبتی موجب کاهش 7 تا 20 درصدی هزینه های سلامت می شود. از سوی دیگر یک دلار آموزش سلامت 6.5 نیم دلار صرفه جویی در منابع سلامت را به دنبال دارد.
وی با اشاره به شاخص های مهم اقتصاد مقاومتی اعم از تغییر الگوی مصرف، کاهش وابستگی، خوداتکایی، جامعه دارای انسان پویا نه منفعل، با تدبیر عمل کردن برای دفع آفات و کاهش هزینه های مازاد، اظهار داشت: انسان سالم برای یک جامعه هم ثروت محسوب می شود، هم محور توسعۀ پایدار است، بنابراین خودمراقبتی راهی است برای داشتن این ثروت گرانبها و توسعه متوازن و پایدار جامعه. انسان سالم خودمراقب بهره وری بالایی دارد و با امید و نشاط بیشتری به کار و تولید ثروت می پردازد.
سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت بیان داشت: اقتصاد سلامت و بار ناشی از بیماری ها و توجه به عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت سه بحث مهم در عرصه سلامت هستند که به چگونگی هزینه های تحمیلی به نظام سلامت از طریق بیمه ها، بیماری ها و طرح های کلان اقتصادی و نتایج آن بر سلامت مردم می پردازند.
وی افزود: یکی از بحث های مهم در خود مراقبتی توجه به مؤلفه هایی است که موجب ارتقای سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی می شود، بنابراین توجه به این مقوله در نهایت کمک به اقتصاد سلامت و کاهش بار بیماری ها و همچنین توجه به مؤلفه های اجتماعی مؤثر بر سلامت را در پی دارد.
وی افزود: الزام بخش صنعت کشور به ارائه پیوست سلامت برای طرح های کلان صنعتی و اقتصادی که در این مصوبه و همچنین سیاست های کلان سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است، ناظر به همین معناست.
دکتر رفیعی فر گفت: اگر به آمار بار بیماری ها و میزان عمر از دست رفته افراد بر اثر توسعه روزافزون بیماری های غیرواگیر از جمله چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و تنفسی و هزینه های ناشی از آن ها نظری بیفکنیم مشاهده می کنیم ارقام این هزینه های تحمیلی به کشور بسیار نجومی است که با گسترش فرهنگ خودمراقبتی می توان از تحمیل آنها به نظام سلامت پیشگیری کرد.
وی افزود: به عنوان مثال در کشورمان سالانه 55 هزار نفر بر اثر چاقی، 11 هزار نفر در اثر مصرف سیگار، 86 هزار نفر بر اثر بیماری پرفشاری خون، 34 هزار نفر بر اثر قندخون بالا، 34 هزار نفر به دلیل کلسترول بالا، 19 هزار نفر بر اثر سوانح و حوادث ترافیکی و 4 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.
وی گفت: بنابراین بخش زیادی از سرمایه های انسانی اعم از نیروهای مولد کشور بر اثر عدم توجه به پیشگیری و خودمراقبتی در سنین 15 تا 45 سالگی یعنی سنین کار و تولید، از دست می روند و هزینه های تحمیلی ناشی از این بخش به کشور گاهی غیرقابل محاسبه است.
وی افزود: از سوی دیگر بیماری موجب غیبت نیروی مولد از کار می شود و با خودمراقبتی می توان 50 درصد از غیبت از محل کار را کاهش داد و این یعنی تولید بیشتر و مقاومت اقتصادی بهتر.
سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت توجه به شاخص های و مؤلفه های اقتصاد مقاومتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نگاهی گذرا به این مؤلفه ها نشان می دهد که تا چه میزان زیادی می توان هزینه های تحمیلی به کشور را با توانمند سازی فرد، خانواده و جامعه برای خودمراقبتی و سرمایه گذاری در بخش بهداشت عمومی و پیشگیری اولیه از بیماری ها کاهش داد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی در جمهوری اسلامی ایران در راستای بند 11 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری برای سلامت و برنامه های توسعه اقتصاد مقاومتی در بخش سلامت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha