رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد که با جلب حمایت کمیسیون بهداشت مجلس و همچنین معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری می‌توان موضوع مربوط به سختی کار جامعه مامایی را به عنوان یک چالش مهم صنفی برطرف کرد.

روایت رئیس کل سازمان نظام پزشکی از مشکلات جامعه مامایی

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد که با جلب حمایت کمیسیون بهداشت مجلس و همچنین معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری می‌توان موضوع مربوط به سختی کار جامعه مامایی را به عنوان یک چالش مهم صنفی برطرف کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در مراسم بزرگداشت روز ماما با اشاره به چالش‌های فراروی جامعه مامایی گفت: جامعه مامایی در سنوات گذشته با کدورت خاطر و نگرانی عمیق به آینده شغلی و حرفه‌ای خود نگاه می‌کرده است. دو اتفاق عمده در عرصه سیاستگذاری موجب باز شدن افق‌های نویدبخش در جامعه مامایی شده است. 

وی افزود: نخستین نکته بحث فرزندآوری در جامعه ایرانی است. این مبحث فرصت طلایی را برای جامعه مامایی ایجاد کرده است. دومین فرصت طلایی نیز سیاست ترویج زایمان طبیعی است که در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است. به طوری که زایمان طبیعی تقریبا با عملکرد ماماها در تقارن است. جهت تحقق این سیاست نیازمند تغییر نگرش مسئولان نسبت به جایگاه مامایی هستیم. در حال حاضر با مجموعه وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس، وزارت رفاه و سازمان‌های بیمه گر به این جمع بندی رسیده‌ایم که کاری مشترک و ملی را جهت حل مشکلات صنفی جامعه مامایی انجام دهیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: استقلال حرفه‌ای و صنفی جامعه مامایی دستاورد ارزشمندی است که همه باید از آن صیانت کنند. البته شرط موفقیت حرفه‌ای و صنفی استقامت و پایداری است. جامعه مامایی باید با شور و هیجان و رعایت چارچوب‌های منطقی اجازه دهد که دست اندرکاران بتوانند در جهت تحقق منویات صنفی جامعه مامایی تلاش کنند.

وی افزود: یکی از استراتژی‌های روشن وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی آن است که آیین نامه مامایی و دفاتر کار مامایی در کنار یکدیگر محقق شوند. همچنین لازم است اشتغال زایی را متناسب با کرامت جامعه مامایی داشته باشیم.

وی به نسخه 02 پزشک خانواده و مخدوش شدن جایگاه مامایی در این برنامه اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط اختلاف ما با نسخه 02 در دو سال گذشته همین موضوع مخدوش شدن جایگاه مامایی در برنامه پزشک خانواده است. خوشحالیم که فضای جدید در وزارت بهداشت با نگاهی منطقی تلاش دارد تا این چالش‌ها حل شود. 

زالی درباره سختی کار جامعه مامایی نیز گفت: می‌توان با جلب حمایت کمیسیون بهداشت مجلس و همچنین هماهنگی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری این چالش مهم صنفی مامایی را نیز برطرف کرد.

وی عقد قرارداد سازمان‌های بیمه گر با ماماها را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: حتی از منظر اقتصادی نیز عقد قرارداد بیمه‌ها با ماماها به صرفه جویی و همچنین ارتقای کیفیت زایمان طبیعی منجر خواهد شد. فضای جدید شورای عالی بیمه را برای تحقق این موضوع مناسب تر از گذشته می‌بینم. 

وی گفت: در سال 91 حدود 30 هزار زایمان در قالب تسهیلات زایمانی در کشور انجام شد که کنشگر اصلی تمام این زایمان‌ها ماماها بوده‌اند. همچنین پایین‌ترین میزان مرگ و میر را در این زایمان‌ها شاهد بودیم که این امر نشان دهنده قدرت علمی و حرفه‌ای جمعیت مامایی کشور است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha