دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 111250

رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی گفت: کارکنان مراکز درمانی روزمره از طرق مختلف از جمله تماس با سرسوزن‌های تزریقی(نیدل استیک) در معرض ابتلا به عفونت‌ها از جمله هپاتیت B، هپاتیت C و HIV قرار دارند.

سلامت نیوز: رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی گفت: کارکنان مراکز درمانی روزمره از طرق مختلف از جمله تماس با سرسوزن‌های تزریقی(نیدل استیک) در معرض ابتلا به عفونت‌ها از جمله هپاتیت B، هپاتیت C و HIV قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، افشین محمد علیزاده درباره مواجهه شغلی کارکنان بیمارستانها با هپاتیت ب، هپاتیت ث و ایدز تصریح کرد: پرسنل حرف پزشکی به طور روزمره از طرق مختلف در معرض ابتلا به عفونتها از جمله هپاتیت B، هپاتیت C و HIV قرار دارند.

وی گفت: در این میان فرو رفتن سوزن آغشته به خون یا ترشحات خونی بیماران در دست پزشک یا پرستار که اصطلاحاً به آن نیدل استیک شدن می گویند خطر شغلی مهم برای کارکنان مراقبت های بهداشتی محسوب می‌شود.

این متخصص بیماریهای عفونی تصریح کرد: علاوه بر این نتایج برخی  مطالعات حاکی از آن است که صدمات ناشی از سوزن و سرسوزن، استرس و اضطراب بسیار زیادی به فردی که دچار مواجهه شده است وارد می کند.

رئیس بیمارستان آیت الله طالقانی ادامه داد: با توجه به اهمیت مواجهه های شغلی از نظر انتقال بسیاری از بیماری های عفونی مهم و نیز بار مالی که به فرد و بیمارستان تحمیل می‌شود و همچنین تبعات روانی که به دنبال مواجهه های شغلی در فرد و خانواده روی می‌دهد کاملاً مشخص است که روش های پیشگیری قبل و بعد از نیدل استیک شدن باید مد نظر قرار گیرد.

علیزاده اضافه کرد: بدیهی است با توجه به احتمال ایجاد آلودگی کارکنان بهداشتی- درمانی و خدماتی در محل کار و بهنگام انجام وظیفه، بیمارستان موظف به پیگیری های لازم از قبیل انجام آزمایش، ارائه داروها و سایر اقدامات تشخیصی و درمانی مورد نیاز است.

وی یاداور شد: توجه به دستورالعمل تزریق ایمن، استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش و عینک، استفاده از وسایلی که می‌تواند احتمال سوزن خوردگی را نزدیک به صفر برساند مانند آنژیکت های ایمن، سوزنهای ایمن فشاری و سوزنهای ایمن برای دریافت نمونه خون مویرگی که بلافاصله پس از خروج از بدن بیمار وارد پوشش محافط می‌شود، تفکیل زباله های نوک تیز و برنده و واکسیناسیون تمام افرادی که در معرض خطر هستند، از رویکردهایی است که در دنیا برای کنترل آسیب های ناشی از نیدل استیک شدن مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص احتمال «نیدل استیک» شدن پرستاران گفت: شیوع این عارضه با عوامل مختل‌کننده تمرکز شامل شلوغی، حجم کاری، شیفت کاری، حواسپرتی، عجله کردن، خستگی و ناکافی بودن آموزش و کم تجربگی ارتباط مستقیم دارد.

علیزاده در رابطه با مخاطرات شغلی کارگران و کارکنان خدماتی بیمارستانی تصریح کرد: علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد استفاده از سطل های زرد رنگ یکبار مصرف با فرمت جهانی (safety box)  می تواند در کاهش صدمات شغلی پرسنل خدماتی بیمارستانها موثر باشد

رئیس بیمارستان آیت الله طالقانی اضافه کرد: در صورت مواجهه با نیدل استیک، حفظ خونسردی، شستن با آب و صابون، نگهداری نمونه خون بیمار جهت مشخص شدن وضعیت منبع آلوده‌کننده ( index case) ، مراجعه به پزشک مسئول کنترل عفونت بیمارستان و بررسی وضعیت سابقه واکسیناسیون فرد آسیب دیده می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی حاد بسیار موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha