دبیر اجرایی سی امین کنگره رادیولوژی ایران گفت: با گذشت 7 سال از ابلاغ آیین نامه وزارت بهداشت، کمتر از نیمی از مراکز رادیولوژی دیجیتالی شده اند که مهم ترین دلیل آن اعتبار ناکافی این مراکز به دلیل پایین بودن تعرفه های تعیین شده برای این مراکز است.

سلامت نیوز:دبیر اجرایی سی امین کنگره رادیولوژی ایران گفت: با گذشت 7 سال از ابلاغ آیین نامه وزارت بهداشت، کمتر از نیمی از مراکز رادیولوژی دیجیتالی شده اند که مهم ترین دلیل آن اعتبار ناکافی این مراکز به دلیل پایین بودن تعرفه های تعیین شده برای این مراکز است.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر کورش عبدالهی فرد در آستانه برپایی سی امین کنگره رادیولوژی ایران که از روز 23 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برپا می شود با اعلام این مطلب گفت: مراکز رادیولوژی برای تبدیل از آنالوگ به دیجیتال نیازمند هزینه ای بالغ بر 200 میلیون تومان هستند و با تعرفه های جدید تعیین شده نمی توان مراکز رادیولوژی سنتی ( آنالوگ) را به سیستم دیجیتال تبدیل کرد.


وی ادامه داد: موسسات تصویر برداری که با سیستم آنالوگ  تجهیز شده اند، همگی آمادگی تبدیل شدن به رادیولوژی دیجیتال را دارند تا بتوانند، تصاویر خود را در بستر دیجیتالی به دیگر مراکز منتقل کنند، اما به دلیل هزینه بر بودن این فرایند و نبود حمایت های دولتی از این جریان، تنها مراکز تصویر برداری پر مریض توانسته اند، نسبت به تغییر تکنولوژی تصویر برداری خود اقدام کنند.

دکتر عبدالهی فرد تصریح کرد: افزایش کیفیت تصاویر و دقت در تشخیص بیماری ها،امکان انتقال تصاویر به صورت بسته های نرم افزاری به دیگر مطب ها و حتی خارج از کشور از عمده مزایای رادیولوژی دیجیتال است.

وی گفت: یافته های پژوهشی نشان می دهد در رادیولوژی دیجیتال، میزان اشعه به  بیمار تا 30 درصد کاهش می یابد که با توجه به مضرات تابش اشعه بر اندام ها و ارگان های بدن، ضرورت تبدیل سیستم های آنالوگ  به دیجیتال با هدف کمک به سلامت جامعه به شدت احساس می شود.

دبیر اجرایی سی امین کنگره رادیولوژی ایران اضافه کرد: کاهش وابستگی به دیگر کشورها به ویژه در شرایط تحریم و کاهش آلودگی های زیست محیطی از دیگر ضرورت های دیجیتالی شدن مراکز تصویر برداری است.

وی با اشاره به اینکه  ابزار کار رادیولوژی وابسته به مواد مصرفی وارداتی است که در حال حاضر با ارز آزاد تهیه می شود، خاطر نشان ساخت: وزارت بهداشت با افزایش ناکافی تعرفه های مراکز رادیولوژی در تبدیل این مراکز به مراکز تصویر برداری دیجیتال تاخیر ایجاد کرده، این درحالیست که با تخصیص ارز مبادله ای از سوی دولت به این مراکز می توان توسعه و تجهیز این مراکز را تسهیل کرد.

دکتر عبدالهی فرد ادامه داد: همچنین پیشنهاد می شود، دولت با استفاده از صندوق های خاص حمایتی، تسهیلات لازم را برای خرید تجهیزات پزشکی فراهم آورد. از طرف دیگر با  اعمال معافیت های مالیاتی، معافیت سهم کارفرما از بیمه کارکنان و تخفیف در بخش انرژی، برای مراکز
تصویر برداری شرایطی را مهیا سازد تا هم مردم از پایین بودن تعرفه ها بهره ببرند و هم موسسات تصویر برداری قادر به ادامه فعالیت باشند.

وی گفت: سی امین کنگره رادیولوژی ایران با حضور بیش از 2000 پزشک متخصص و کارشناس پرتونگاری و نیز جمعی از استادان و میهمانان خارجی 23 تا 26 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

دبیر اجرایی سی امین کنگره رادیولوژی ایران افزود: در این کنگره به غیر از تازه های تشخیصی  به ویژه در حوزه سرطان ها، بیماری های زنان، سونوگرافی جنین و مداخلات تشخیصی درمانی در بیماری های سرطانی در رشته رادیولوژی، مسایل صنفی مربوط به موسسات تصویربرداری نیز از سوی متخصصان مورد بحث قرار می گیرد.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی WWW.ICR2014.IR مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha