دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸

به گزارش ناظران خبری حاضر در بدخشان، روستای «آب باریک» که با همه خانه‌ها و ساکنانش در زیر آوار خاک ناپدید شده است به خاطر غیرقابل دسترس بودن، فعالیت خاکبرداری در آن ممکن نبوده و بیل‌های مکانیکی را که برای آواربرداری و نجات افراد مدفون شده در زیر خاک به این روستای دورافتاده فرستاده بودند، بدون آن‌که مورد استفاده قرار بگیرند بازگردانده شده‌اند.

سلامت نیوز: به گزارش ناظران خبری حاضر در بدخشان، روستای «آب باریک» که با همه خانه‌ها و ساکنانش در زیر آوار خاک ناپدید شده است به خاطر غیرقابل دسترس بودن، فعالیت خاکبرداری در آن ممکن نبوده و بیل‌های مکانیکی را که برای آواربرداری و نجات افراد مدفون شده در زیر خاک به این روستای دورافتاده فرستاده بودند، بدون آن‌که مورد استفاده قرار بگیرند بازگردانده شده‌اند.
طبق گفته شاهدان محلی، هنگام رانش زمین که همراه با بارش باران‌های شدید و جاری شدن سیل در منطقه روستایی بوده ابتدا روستایی که در دامنه کوهستان قرار داشت با ریزش کوه نزدیک به 3 هزار تن زن، مرد و کودک با خانه‌های‌شان زیر خروارها خاک و سنگ مدفون شدند و به طور کلی روستا با همه خانه‌ها و ساکنان‌شان در زیر آوار ناپدید شده‌اند.
براساس این گزارش بیش از 600 نفر از ساکنان روستاهای اطراف که هنگام رانش زمین با شنیدن غرش کوه فرو ریخته متوجه این فاجعه طبیعی شده بودند خدا خدا گویان و مددخواهان از پروردگار با بیل و کلنگ به سوی روستای ناپدید شده شتافتند و هنگامی که سرگرم خاکبرداری برای نجات افراد زنده به گور شده‌ بودند ناگهان با غرش کوه و دومین موج رانش زمین، همگی زیر خاک مدفون شدند.
به گزارش رسیده در این فاجعه انسانی، سیلاب‌هایی در روستاهای اطراف جاری شد که باعث ویرانی صدها خانه و آوارگی چند هزار تن از خانواده‌ها شد.
شبکه‌های خبری گزارش داده‌اند هزاران تن از مردم سیل‌زده که خانه‌های‌شان  طعمه سیل شده است سومین شب را در سرمای شدید و بارش باران های تندی در فضای باز و بدون پوشاک کافی و سرپناه به صبح رساندند در حالی که دیروز اعلام شد ارسال موادغذایی چادر و پوشاک ضروری به مردم آسیب‌دیده و بی‌خانمان آغاز شده است.
خبرنگاران گزارش می‌دهند بازماندگان از مردم روستایی که زیر آوار کوه مدفون شده از دولت خواسته‌اند مکان دیگری را برای اسکان و برپایی چادر در نظر بگیرند چون نمی‌خواهند روی روستایی که هزاران نفر زیر آن مدفون شده‌اند، مسکن گزینند.
والی ولایت بدخشان گفته است: به خاطر این‌که روستا با همه خانه ها و کوچه هایش در زیر خروارها خاک مدفون شده عملیات امداد و نجات امکان ندارد و باید این محل را یک گورستان دسته جمعی تلقی کنیم.
ضمناً دیروز خبرگزاری شینهوا گزارش داد بیش از 255 جسد زن، مرد و کودک از زیر آوار بیرون کشیده شده است.
رئیس اداره حوادث غیرمترقبه منطقه «آرگو» نیز اعلام کرد در این روستا یک هزار خانه وجود داشت که بیش از 300 خانه زیر آوار خاک و سنگ مدفون شده است.
ولایت کوهستانی بدخشان که در مرز تاجیکستان،‌ چین و پاکستان قرار دارد یکی از فقیرترین مناطق افغانستان به شمار می‌رود.
   نجات معجزه‌آسای یک زن در میان گل و لای
گروه امداد و نجات، یک زن نیمه هوشیار را که در رانش زمین زیر آوار مانده بود از میان توده‌ای عظیم از گل و لای بیرون آوردند. این زن که به سختی حرف می‌زد به خبرنگاران گفت: اعضای خانواده ما 7 نفر بودند که من با کمک گروه نجات توانستم جان سالم به در ببرم.
هنوز از اعضای دیگر خانواده این زن خبری در دست نیست.
   توزیع غذا و چادر
مقام‌های پلیس محلی افغانستان از توزیع موادغذایی و پوشاک و برپایی چادرهای موقت برای سیل‌زدگان خبر دادند.
«آیدان اولیری» نماینده عملیات اجرایی نجات سازمان ملل در کابل در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: تیم نجات به همراه داوطلبان مردمی از نخستین ساعات وقوع سیل و رانش زمین با تلاش شبانه‌روزی تلاش می‌کنند به کمک آسیب‌دیدگان بشتابند.
به گفته امدادگران، ریزش کوه به ارتفاع 10 متر روستای مدفون شده را در زیر خاک و سنگ قرار داده که بیش از هزار خانه ویران شده و در حدود 3 هزار نفر زیر آوار مانده‌اند.
   عمق فاجعه
رئیس پلیس بدخشان هم به خبرنگاران گفت: بیش از 4 هزار نفر از مردم بی‌خانمان شده‌اند.
   تلاش برای نجات بازماندگان از زیر گل و لای
با گذشت سه روز از حادثه رانش زمین در منطقه «آرگو بدخشان» تیم‌های ویژه امداد و نجات تا دیروز به همراه ارتش در تلاش بودند زندگان را از زیر آوارها نجات دهند.
طبق گزارش امدادگران سازمان ملل تاکنون بیش از 350 جسد از زیر گل و لای بیرون کشیده شده است، اما لغزش‌های مکرر زمین موجب شده گروهی از تیم امداد نیز که برای نجات جان حادثه‌دیدگان به محل اعزام شده بودند در زیر خاک مدفون شوند.

منبع:روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha