رئیس جامعه جراحان ایران با عنوان این مطلب که بیمه‌های ما بی‌کفایت هستند، تاکید کرد: تعرفه‌ها باید عادلانه شود و این ربطی به مردم ندارد، بلکه بیمه‌ها باید این تعرفه‌ها را پرداخت کنند.

سلامت نیوز: رئیس جامعه جراحان ایران با عنوان این مطلب که بیمه‌های ما بی‌کفایت هستند، تاکید کرد: تعرفه‌ها باید عادلانه شود و این ربطی به مردم ندارد، بلکه بیمه‌ها باید این تعرفه‌ها را پرداخت کنند.

دکتر ایرج فاضل روز دوشنبه در نشست خبری سی و هشتمین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران که قرار است از ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت ماه جاری در مرکز همایش‌های رازی برگزار شود، درباره بالا بودن دستمزد جراحان در کشور گفت: اینکه برخی فکر می‌کنند جراحان از جمله افراد مستطیع و ثروتمند هستند صحیح نیست و برعکس بسیاری از جراحان اکنون در شرایط نامساعد اقتصادی به سر می‌برند.

وی افزود: ایده آل این است که مردم اصلا هزینه‌ای برای سلامت خود نداشته باشند. مشکل اصلی در پروسه درمان مردم، شرکت‌های بیمه هستند که به خدمات و وظایف خود به خوبی عمل نمی‌کنند.

رئیس جامعه جراحان با بیان اینکه شرکت‌های بیمه‌گر باید تعهدات خود را در قبال درمان مردم بیشتر کنند از این شرکت‌ها خواست تا با بالا بردن پوشش‌های بیمه‌ای در درمان بیماری‌های مختلف، سنگینی این بار از دوش مردم را کمتر کنند.

وی، خودگردانی بیمارستان‌های آموزشی را نغمه‌ای شوم خواند و گفت: پیشتر این بیمارستان‌ها رایگان به مردم خدمات ارائه می‌کردند اما اجرای طرح خودگردانی بیمارستان‌ها ضربه اساسی به کارکرد بیمارستان‌های آموزشی زد. پیامد اجرای این طرح برخی از بخش‌های خود را برای تامین منابع مالی، به بخش خصوصی اجاره دادند که همین امر سبب خالی ماندن بسیاری از تخت‌های این بیمارستان‌ها به دلیل قیمت بالای آن‌ها و در نهایت سرگردانی مردم شد.

فاضل ادامه داد: طرح خودگردانی بیمارستان‌ها در کشور ما به حدود ۱۰ سال قبل بازمی‌گردد یعنی زمانی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت برای خصوصی‌سازی درمان ردیف‌های کمکی به بیمارستان‌های دولتی را حذف و بیمارستان‌ها را از طریق اداره اقتصادی تبدیل به بنگاه‌های خودگردان کرد.

وی در ادامه یکی دیگر از چالش‌های حوزه سلامت را تربیت بیش از نیاز پزشک در رشته‌های مختلف پزشکی بدون توجه به نیاز جامعه دانست و گفت: اکنون بین ۷ الی ۸ هزار پزشک بیکار در کشور وجود دارد که بیکاری این افراد بیانگر این است که نظام سلامت کشور نتوانسته آن‌ها را جذب کند.

فاضل در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه برخی از مسئولان از حضور نیافتن متخصصان در شهرها و مناطق دور افتاده گله‌مند هستند گفت: نکته حایز اهمیت این است که شرایط لازم برای جذب نیروهای متخصص پزشکی در شهرهای دور افتاده وجود ندارد.

به گفته وی، در مراکز دور افتاده بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجهز، دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته مورد نیاز پزشکی وجود ندارد، علاوه براین شرایط مساعد حمایتی اعم از مالی و غیر مالی برای پزشکان در این مراکز وجود ندارد.

فاضل با بیان اینکه وقتی قدرت توزیع وجود ندارد و شرایط برای جذب پزشکان متخصص مهیا نیست، بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت این موضوع عملیاتی شود.

وزیر اسبق وزارت بهداشت با بیان اینکه پیش از انقلاب پزشکان هندی و بنگلادشی با حقوق ماهانه ۳ تا ۴ هزار دلار در مناطق دور افتاده فعالیت داشتند گفت: باید شرایط لازم برای جذب نیروهای متخصص در این مناطق فراهم شود.

وی دو حوزه سلامت و آموزش را دو بخش زیربنایی کشور دانست و گفت: متاسفانه این دو حوزه از فقیرترین بخش‌های کشور محسوب می‌شوند که باید برای آن‌ها چاره اندیشی کرد تا آینده کشور دراین زمینه تضمین شود.

فاضل در پاسخ به این سئوال که تاثیر تحریم‌ها در بخش جراحی کشور چه بود گفت: کسانی که تحریم‌ها را ورق پاره‌ای بیش نمی‌دانستند اعتراف کردند که این تحریم‌ها در زندگی مردم تاثیر گذاشته است.

رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه تحریم‌ها تا استخوان‌ها اثر داشت گفت: آثار سوء این تحریم‌ها در بخش پزشکی در دو بعد درمان و آموزش در خلال سال‌های گذشته کاملا مشخص است. عوارض ۸ سال گذشته برای کشور بسیار زیاد بوده است.

وی ادامه داد: ما زمان طلایی برای پیشرفت در هر دو حوزه را ازدست دادیم البته باید آن را با سرعت جبران کنیم و اگر تحریم‌ها کاملا برداشته شود راه برای پیشرفت در عقب ماندگی‌ها فراهم می‌شود.

فاضل، مسدودشدن ارتباطات بین‌المللی در حوزه پزشکی در دانشگاه‌ها و کسب تجهیزات لازم پزشکی را از دیگر مشکلات تحریم‌ها در بخش سلامت دانست و ابراز امیدواری کرد با اقدامات دولت این مشکلات رفع شود.

رئیس جامعه جراحان گفت: اکنون بسیاری مشکلات را می‌بینند اما همچنان چوب لای چرخ دولت می‌گذارند. اگرچه مردم با دولت هستند و همه برای رفع مشکلات امیدوارند.

منبع:‌مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha