سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 111271

با اتخاذ راهکارهای خودمراقبتی، می توان عوارض ناشی از بیماری دیابت را در مبتلایان تا ۸۵ درصد کاهش داد.کارشناس مسئول دیابت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان این مطلب افزود: داشتن فعالیت بدنی مناسب از جمله این راهکارهاست.

خود مراقبتی عوارض ناشی از دیابت را کاهش می دهد

سلامت نیوز: با اتخاذ راهکارهای خودمراقبتی، می توان عوارض ناشی از بیماری دیابت را در مبتلایان تا ۸۵ درصد کاهش داد.کارشناس مسئول دیابت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان این مطلب افزود: داشتن فعالیت بدنی مناسب از جمله این راهکارهاست.

دکتر پیمان شفی خانی ادامه داد: داشتن تغذیه مناسب با راهنمایی مشاوران تغذیه، مصرف منظم داروهای تجویزشده توسط پزشکان، سنجش دوره ای قند خون، مراجعه دوره ای و منظم به پزشک برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات چشمی، کلیوی و دیگر عوارض دیابت و هم چنین پذیرش ذهنی و روانی بیماری از دیگر روش های خود مراقبتی در زمینه بیماری دیابت است.

وی با اشاره به صرف سالانه حدود چهار میلیارد دلار هزینه در ایران برای بیماران دیابتی گفت: در کشور ما از هر ۱۰نفر جمعیت شهری بالای ۳۰سال، یک نفر به دیابت مبتلاست و به نظر می رسد یکی از نقاط ضعف عمده درباره این بیماری، ناتوانی مبتلایان در خود مراقبتی صحیح است.

دکتر شفی خانی ادامه داد: آموزش شیوه صحیح زندگی با ارتقای سواد سلامت اعضای جامعه، به افراد کمک می کند تا درباره سلامت خود، خانواده و جامعه ای که در آن زندگی می کنند، تصمیم گیری کنند و رفتارهای منجر به افزایش سلامت در جامعه رواج پیدا کند.

مراقبت از خود به معنای رفتاری است که در آن هر فرد به صورت مستقل از خود مراقبت کند و با آموزش در زمینه روند اجرایی خودمراقبتی، می توان شرایط بهداشتی را بهبود بخشید.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha