سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵

یک روانپزشک با بیان ویژگی‌های مبتلایان به اختلال بیش‌فعالی گفت:این بیماران روی زمین هم مدام تکان می‌خورند و دستهایشان را به هم می‌مالند. برخی معتقدند انگار به پاهای آنها موتور بسته شده و از دیوار راست بالا می‌روند.

سلامت نیوز: یک روانپزشک با بیان ویژگی‌های مبتلایان به اختلال بیش‌فعالی گفت:این بیماران روی زمین هم مدام تکان می‌خورند و دستهایشان را به هم می‌مالند. برخی معتقدند انگار به پاهای آنها موتور بسته شده و از دیوار راست بالا می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، فربد فدایی  در پاسخ به سوالی درباره اختلال بیش‌فعالی، کودکان اظهار داشت: این نابسامانی قبلاً از 6 سالگی آغاز می‌شد در حالی که سن ابتلا ممکن است از 12 سالگی به بعد نیز در نظر گرفته شود.

وی گفت: این اختلال دو بخش دارد: بخش اول که مربوط به بیش فعالی است به رفتارهای غیرضروری مربوط می‌شود و بخش دوم اختلال در توجه است که بر اساس آن کودک نمی‌تواند نسبت به یادگیری توجه داشته باشد.

وی افزود: در این افراد گاهی بیش‌فعالی و گاهی کمبود توجه و برخی مواقع نیز هر دو بخش دیده می‌شود اما میزان یکی بیشتر و دیگری کمتر است. این کودکان وقتی در محیط‌هایی قرار می‌گیرند که نیاز به نظم و ترتیب دارد مشکلاتشان آغاز می‌شود زیرا مدام در حال تحرک هستند و چنانچه در سنین مدرسه باشند کلاس را ترک می‌کنند و سراغ دانش‌آموزان دیگر می‌روند.

این روانپزشک ادامه داد: وقتی آموزگار از دانش‌آموزان سوالی می‌پرسد مبتلایان به بیش‌فعالی، از  نوع کم توجهی زودتر از سایر دانش‌آموزان پاسخ می‌دهند. این افراد روی زمین هم مدام تکان می‌خورند و دستهایشان را به هم می‌مالند. دیگران معتقدند که انگار به پاهای آنها موتور بسته شده و از دیوار راست بالا می‌روند.

وی افزود: این کودکان نمی‌توانند فعالیت‌های هدفمند را به مدت طولانی انجام دهند مثلاً چند دقیقه بعد از تماشای تلویزیون برمی‌خیزند و به کار دیگری مشغول می‌شوند یا موقع مشق نوشتن سریع خسته می‌شوند و کار دیگری انجام می‌دهند. علتش هم این است که نمی‌توانند نسبت به فعالیتی که آن را انجام می‌دهند متمرکز باشند. این موضوع موجب می‌شود تا مبتلایان به لحاظ لفظی مشکل پیدا کنند.

وی با اشاره به درمان دارویی اختلال بیش‌فعالی، کم توجهی اظهار داشت: حدود 70 سال پیش درمانی برای این اختلال وجود نداشت اما بعدها داروی متیل‌فنیدات که نام تجاری آن ریتالین است به بازار آمد و مانند آبی بر آتش شد.

فدایی گفت: این دارو می‌تواند مشکل کمبود توجه مبتلابان به بیش فعالی را برطرف کند و در صورتی که توسط روانپزشک تجویز شود خطری ندارد. برخی خانواده‌ها نگران مشکلات ذهنی در کودکی هستند که داروی ریتالین مصرف می‌کنند در حالی که استفاده از این دارو برای کسانی که به آن نیاز دارند موجب افزایش توان ذهنی کودک می‌شود.

این روانپزشک تصریح کرد: حدود 25 درصد مبتلایان به بیش‌فعالی، کم‌توجهی این اختلال را بعد از سن بلوغ نیز همراه خواهند داشت. از طرفی در 75 درصد موارد بعد از سن بلوغ مشکلشان برطرف می‌شود.

وی افزود: یکی از آسیب‌هایی که مبتلایان به بیش‌فعالی، کم‌توجهی در سنین بزرگسالی با آن روبرو هستند عدم تشخیص درست است که بر اساس آن تشخیص اختلالات شخصیت و خلقی داده می‌شود و عدم درمان موثر نیز به دلیل تشخیص نادرست است.

این روانپزشک گفت: از حدود 20 سال پیش که این اختلال در بزرگسالان تشخیص داده شد آمفتامین‌ها درمان خوبی برای این افراد بود و به دلیل کمبودی که در این افراد وجود دارد استفاده از این داروها موجب وابستگی نمی‌شود. اما استفاده از این دارو به جز برای افراد مبتلا به بیش فعالی و بدون نظر پزشک حتماً عوارض جبران ناپذیری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha