یک کارشناس ارشد صنایع غذایی در کردستان، با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی غذاهای فراسودمند تقویت سیستم ایمنی بدن، دارا بودن ویژگی‌ھای آنتی اکسیدانی، سم زدایی و اثرات ضدالتھاب است، گفت: غذاهای فرا سودمند، وقتی مصرف می‌شود علاوه بر خواص تغذیه‌ای، مزایای سلامت بخشی از خود نشان داده که خطر ابتلا به بیماری‌ھای سخت و مزمن را کاھش می‌دھد.

سلامت نیوز: یک کارشناس ارشد صنایع غذایی در کردستان، با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی غذاهای فراسودمند تقویت سیستم ایمنی بدن، دارا بودن ویژگی‌ھای آنتی اکسیدانی، سم زدایی و اثرات ضدالتھاب است، گفت: غذاهای فرا سودمند، وقتی مصرف می‌شود علاوه بر خواص تغذیه‌ای، مزایای سلامت بخشی از خود نشان داده که خطر ابتلا به بیماری‌ھای سخت و مزمن را کاھش می‌دھد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پرستو صمدی با بیان اینکه غذاهای فراسودمند در کاھش خطر ابتلا به بیماری‌ھای زمینه ای ھمچون دیابت، پرفشاری خون، چربی و کلسترول بالا و بیماری‌ھای قلبی عروقی و حتی انواع سرطان‌ها مؤثرند، اظهار کرد: غذاھای فراسودمند یا عملگرا شبیه غذاھای متعارف و معمول روزانه ماست، اما وقتی مصرف می شود علاوه بر خواص تغذیه‌ای، مزایای سلامت بخشی از خود نشان می دھد که خطر ابتلا به بیماری‌ھای سخت و مزمن را کاھش می دھد.

وی با اشاره به اینکه این غذاھا حاوی مواد شیمیایی سنتزی نبوده و کاملاً طبیعی است، افزود: غذاھای عملگرا ھم خود حاوی مزایای سلامت بخش است و ھم می توان ترکیبات مضر آنھا را حذف و یک یا چند ترکیب طبیعی سودمند به آن افزود.

این کارشناس ارشد صنایع غذایی، "ماست" را یک فرآورده لبنی سودمند و مغذی دانست و گفت: ماست یک غذای مفید است که می‌توان با حذف چربی و افزودن باکتری‌ھای پروبیوتیک آن را فراسودمند کرد.

صمدی، با ذکر این نکته که این محصول اثراتی فراتر از محتوای مواد مغذی خود دارد، تصریح کرد: به واسطه باکتری‌ھای مفید پروبیوتیک مزایای فیزیولوژیک آن ارتقاء و موجب افزایش عملکرد جسمی و ذھنی شده و به میزان زیادی ریسک ابتلا به بیماری‌ھای زمینه‌ای را کاھش می‌دھد.

وی مھمترین اثرات غذاھای فراسودمند را تقویت سیستم ایمنی بدن، دارا بودن ویژگی ھای آنتی اکسیدانی، سم زدایی و اثرات ضدالتھاب اعلام و اظهار کرد: غذاھای فراسودمند یا عملگرا شبیه غذاھای متعارف و معمول روزانه است.

صمدی با اعلام اینکه مؤثر بودن غذاھای فرا سودمند در یک فرد به معنی اثربخش بودن آن در دیگر افراد نیست، تأکید کرد: عوامل بسیاری در اثربخش بودن این فرآورده‌ھا نقش دارد که در افراد دارای شرایط متفاوتی است.

این کارشناس ارشد صنایع غذایی، تصریح کرد: مھمترین غذاھایی که خصوصیات عملگرایی آن تاکنون مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است شامل فرآورده‌ھای پروبیوتیک، میوه‌ھا و سبزیجات رنگی، محصولات سبوس‌دار، غذاھای حاوی اسیدھای چرب غیراشباع و گیاھان سنتی و دارویی است.

وی با تاکید بر این که بهتر است غذاهای فراسودمند و فرآورده‌ھای پروبیوتیکی با وجود خوشمزه و یا بدمزه بودنشان مصرف شود، گفت: گاھی برخی خانواده‌ھا از مصرف محصولات پروبیوتیک به ویژه فرآورده‌ھای لبنی مانند شیر، ماست یا پنیر پروبیوتیکی اجتناب می‌کنند.

صمدی با اشاره به اینکه به عقیده آنھا این محصولات در مقایسه با انواع فرآورده‌ھای سنتی یا پرچرب لبنی طعم لذیذی ندارد و حتی از رغبت آنھا به مصرف فرآورده‌ھای لبنی می کاھد، افزود: باید توجه داشت که پروبیوتیک‌ھا توده فعال و زنده‌ای از میکروب‌ھاست که با حضور در دستگاه گوارش موجب تقویت و رشد میکروب‌ھای مفید مقیم در روده‌ھا می‌شود.

وی با بیان اینکه این میکروب‌ھا جذب مواد معدنی به ویژه کلسیم و منیزیم را از لوله گوارش افزایش می دھد، تصریح کرد: همچنین این مواد خطر چاقی و دیابت نوع دو را کم می کنند.

وی در ادامه با اعلام اینکه پروبیوتیک‌ھا از علائم تحمل نکردن لاکتوز شیر می کاھد، گفت: این مواد موجب تقویت سیستم ایمنی شده، مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ھا بیشتر می‌کند. 

صمدی با اشاره به اینکه غذاهای فراسودمند به میزان زیادی از سمی بودن و جھش زایی ترکیبات دفعی در لوله گوارش می کاهد، اظهار کرد: کاهش شدت عفونت‌ھای شایع مجرای تناسلی خانم‌ھا از دیگر مزیت مصرف این مواد غذایی است.

وی یکی از مھمترین آثار استفاده از محصولات پروبیوتیک را کمک به کاھش کلسترول خون اعلام و اظهار کرد: به طوری که تحقیقات نشان داده است مصرف دو تا چھار ھفته فرآورده‌ھای لبنی پروبیوتیک ھمچون ماست اثرات قابل توجھی در تنظیم چربی خون دارد.

این کارشناس ارشد صنایع غذایی، با بیان اینکه کفیر ھم نوعی نوشیدنی پروبیوتیکی است که اثرات مقابله آن با جھش زایی و عفونت‌ھای ویروسی و قارچی به اثبات رسیده است، خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که باکتری‌ھای پروبیوتیک بیشتر از یک ھفته یا حداکثر 10 روز زنده نمی‌مانند و مصرف کم آن مفید نخواھد بود.

وی در پایان یادآور شد: مصرف این نوع محصولات برای کودکان زیر یکسال باید تحت نظر پزشک مربوطه باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha